Paikallisuutiset
Blues elää väkevänä Keski-Pohjanmaalla – Kokkolassa haaveillaan jopa Euroopan bluesyhteisön vuosittaisesta kokoontumisesta
Tiina Piha
Blueskulttuuri elää ja kasvaa henkilökohtaisten kontaktien varassa, todettiin huhtikuun alussa Azoreilla pidetyssä European Blues Unionin (EBU) vuosittaisessa kokoontumisessa. Tapahtumaan osallistui arviolta 300 blues- ja viihdealan ammattilaista sekä noin tuhatkunta muuta musiikinystävää yli 20 maasta.
Blues Challengen nyt 9. kerran järjestänyt EBU on Euroopan blues-muusikkojen, tapahtumanjärjestäjien ja agenttien yhteistyöelin ja verkosto, jonka päämääränä on blueskulttuurin edistäminen Euroopassa. Jäsenmäärällä mitaten Suomi on EBU:ssa suurin yksittäinen maa.
– Meidän näkökulmamme tähän tapahtumaan on ennen kaikkea se, että saadaan suomalaisia bändejä maailmalle, summaa EBU:n suomalainen varapuheenjohtajaPertti Nurmi.
Nurmen mukaan se onnistuu käytännössä parhaiten henkilökohtaisten kontaktien kautta. Artistien ja agenttien sähköposti alkaa laulaa, some soida ja kalenteri täyttyä vasta, kun osapuolet ovat tavanneet toisensa ensin kasvotusten.
– Tapahtuman idea on juuri se, että yhteenkuuluvaisuuden tunne lisääntyy. Upeinta ja merkityksellisintä täällä käyville ovat nimenomaan kontaktit, mutta ne on kuitenkin luotava omalla työllä, Nurmi korostaa.
Nurmi kehuu tapahtumassa mukana olleiden Kokkolan ”blueslähettiläiden”, Wentus Blues Bandin kitaristinNiko Riipan ja basistiRobban Hagnäsin tapaa toimia juuri oikeaksi.
Hagnäsin luotsaama Wentus Blues Band on yli 30 vuoden urallaan luonut poikkeuksellisia yhteistyösuhteita alan legendojen kanssa, mikä on poikinut muun muassa paljon keikkoja ympäri maailmaa.
– Tulosten taustalla on vihkiytyminen asiaan ja kova työnteko, kehuu Nurmi.
Muun muassa Blues News -lehden pitkäaikaisena päätoimittajana ja valokuvaajana laajalti tunnettu Nurmi on itsekin vuosikymmeniä tehnyt väsymätöntä ja myös pitkälti näkymätöntä jalkatyötä Suomen bluesyhteisön hyväksi.
Suomen eturivin bluesmuusikoihin niin ikään lukeutuvaMicke Björklöf toteaa tapahtuman antavan paljon mahdollisuuksia. Hän komppaa varauksetta Nurmea siinä, että niiden hyödyntäminen on itsestä kiinni.
Tämän vuoden tapahtuma oli Björklöfille erityisen antoisa.
– Jos kaikki lupaukset toteutuvat, keikkoja pitäisi riittää, Björklöf hymyilee leveästi.
Björklöf huomauttaa, että mitään levytyssopimuksia ei kuitenkaan ala sadella tuosta vain, vaan asiat etenevät luovalle alalle tyypillisesti yllättävilläkin tavoilla.
– Ja onhan marginaali marginaalia, vaikka voissa paistaisi.
Björklöfin mukaan bisnes on vain toinen, vaikkakin tärkeä, puoli asiaa. Tapahtumilla on myös puhtaasti sosiaalinen merkitys. Niissä ystävystytään, vaihdetaan kuulumisia ja ylipäätään rakkautta lajiin.
– On kiva voida mennä eri puolille Eurooppaa tietäen, että aina tapaa tuttuja, Björklöf sanoo.
Sydämellä tehty suhdetoiminta voi johtaa mihin vain. Tästä saatiin tapahtumassa hyvä esimerkki, kun portugalilainen radiotoimittajaHernâni Nascimento kävi kädestä pitäen kiittämässä Wentus Blues Bandin Niko Riippaa tunnistettuaan tämän levyn kansikuvan perusteella.
Riippa oli 15 vuotta sitten lähettänyt kaksi levyä omaa bluesohjelmaa aloitelleelle Nascimentolle vastauksena tämän sähköpostiin. Wentus Blues Band kiinnosti Nascimentoa, koska hän tiesi bändin olevan Suomessa arvostettu.
– Halusin tarjota kuulijoille bluesia myös muualta Euroopasta. Lähetin meilejä todella monelle taholle, mutta Riippa oli niitä harvoja, jotka vastasivat. Minulle sellaiset muusikot ovat antaneet voimaa tehdä työtäni. Heidän ansiostaan olen tänä päivänä alallani arvostettu ja minun mielipidettäni kysytään, Nascimento kertoo.
Euroopan bluesyhteisö edustaa toki musiikkipiirien marginaalia, mutta toisaalta se on elinvoimainen. Jonkinlaista buumiakin on nähtävissä erityisesti Itä-Euroopan maissa, kuten Puolassa ja Tsekeissä, joissa järjestetään paljon pieniäkin festivaaleja.
Yhteisön suurimpia huolenaiheita tällä hetkellä on niin yleisön kuin soittajien harmaantuminen. Keski-ikä alkaa olla kumpienkin joukossa reippaasti viidenkympin tuolla puolen. Jo kymmenessä vuodessa rivit alkavat pahasti harveta, jos uusia sukupolvia ei saada mukaan.
– Nuoriso ei välttämättä edes tajua, että blues on taustalla myös heidän kuuntelemassaan musiikissa, toteaa Pertti Nurmi.
Asiaan kiinnitettiin huomiota myös EBUn jäsenistön kokouksessa. Vapaassa keskustelussa korostettiin ruohonjuuritason toimintaa, esimerkiksi että nuorille tarjotaan tilaisuuksia soittaa ja opiskella bluesia.
Liiton hallitus pyrkii osaltaan näyttämään esimerkkiä valitsemalla hallitukseen konkarien rinnalle nuoria jäseniä.
– Näillä uusilla jäsenillä on paremmin kosketuspintaa nuorempiin ja he voivat omilla tahoillaan edistää asioita, Nurmi toivoo.
Monen mielestä bluesin itsensä on uudistuttava, jotta se kiinnostaisi myös nuorempia sukupolvia. Trendikästä tällä hetkellä onkin hiphopin yhdistely bluesiin.
Blues Challenge järjestetään joka vuosi eri maassa. Sen suurelle yleisölle näkyvin osuus oli tänä vuonna kaksipäiväinen bändikisa, johon osallistui 24 kokoonpanoa 22 maasta. Lisäksi järjestettiin erityisesti ammattilaisille suunnattu verkostoitumistapahtuma Blues Market.
Tähän mennessä tapahtuman järjestäjinä ovat toimineet muun muassa Saksa, Italia, Tanska ja Ruotsi. Seuraavan kerran tapahtuma järjestetään Hollannissa. Toistaiseksi sitä ei ole pidetty Suomessa, mutta Nurmen mukaan sille ei ole ainakaan mitään estettä, kunhan tekijöitä on tarpeeksi ja puitteet ovat kohdallaan.
Myös tapahtumanjärjestäjänä kokenut Robban Hagnäs ei pidä lainkaan mahdottomana, että eurooppalaisen bluesväen kokoontuminen voisi tulevaisuudessa tapahtua esimerkiksi Kokkolassa.
– Tarvitsemme vain riittävät esiintymis- ja majoitustilat. Lisäksi pitää löytää sopivat yhteistyökumppanit, jotta pystytään tarjoamaan tarpeeksi kiinnostavaa oheisohjelmaa.
Hagnäs pohtii, että Blues Challenge voisi toteutua Kokkolassa vaikkapa viiden vuoden päästä.
Blues Challenge
European Blues Unionin (EBU) vuosittainen kokoontuminen.
Järjestettiin 4.–6. huhtikuuta 9. kerran, tänä vuonna Portugalissa Azoreilla.
Osallistujia oli 22 eri maasta.