Mielipiteet

Marinan alueen kaavasta ei ole tehty yhtään valitusta, kiittelee Kalajoen Hiekkasärkät Oy:n toimitusjohtaja mielipidekirjoituksessa. Kuva: Muu kuvaaja

Janne Anttilan mielipidekirjoitus: Pohjanlahden meriluonnossa on valtava matkailupotentiaali — Kalajoen Marinan investointi on merkittävä koko aluetaloudelle

Elämme kahden kulttuurin – Suomen ja Ruotsin – murtoveden rannikolla, jonka äärellä on luonnollista vetovoimaa ja ainutlaatuinen elämäntapa. Kautta aikojen meri on yhdistänyt meitä ja opastanut laittamaan asioita mittasuhteisiin. Vuodenajasta toiseen meri on meidät lumonnut: lempeät mainingit, voimakkaat tyrskyt – tyvenen ääretön hiljaisuus. Keskikesän valoisat yöt, revontulten tanssi aavan jääpeitteen yllä.

Matkailun kestävä ydin on luonnossa. Erityispiirre rannikkomme meriluonnolle on sen arktisuus. Tämä ilmenee hyvin Kalajoella: modernin matkailukeskuksen palveluiden keskeltä, vain muutamien askeleiden päässä, odottavat elämykset meren jäällä. Se on Euroopan mittakaavassakin uniikkia.

Kävimme pari viikkoa sitten ilmatyynyaluksella ihailemassa hohtavan valkeita, turkoosin eri sävyissä välkehtiviä jäärovia. Näky oli mykistävän kaunis. Jäin pohtimaan, millainen tämä sama kokemus olisi vaikkapa espanjalaisella matkailijalla. Minuun se jätti toden totta pysyvän muistijäljen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Aidon ja ainutlaatuisen arktisuuden ansiosta kansainvälinen matkailupotentiaali on rannikollamme huomattava. Kasvu edellyttää investointeja, myyntivoimaa ja yhteistyötä. Sekä pitkäjänteisyyttä.

Viime vuosikymmenellä Perämeren ja Merenkurkun rannikolla on luotu vahvoja ja rohkeita visioita strategisiin matkailuinvestointeihin. Viimeisimpänä on toteutunut ympäristöystävälliseksi suunniteltu M/S Aurora Botnia, joka mahdollistaa sujuvan yhteyden Uumaja – Vaasa välille. Tämä edistää erinomaisesti koko rannikkomme saavutettavuutta.

Myös visio Pohjanlahden vetovoimaisimman vierassataman – Kalajoen Marinan – rakentumisesta on toteutusvaiheen kynnyksellä. Tavoitteena on, että sataman rakentaminen käynnistyy jo syksyllä 2023. Kalajoen Marinan investointi on merkittävä koko rannikkomme matkailulle ja aluetalouteen.

Kalajokisten ja oululaisten toimijoiden yhteistyöllä saapuvat alkukesästä ensimmäiset kansainväliset luksusristeilijät Kalajoelle.

Kalajoen Marinan kehittämisessä, samoin kuin muissakin matkailuhankkeissamme, ydin on ollut nimenomaan yhdessä tekeminen ja aktiivinen vuoropuhelu. Marinan alueen noin 67 000 km² kaavasta ei tehty ainuttakaan valitusta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Upeiden kumppaniemme yksityiset investoinnit majoituskapasiteettiin ovat edenneet jopa hieman ennakoitua nopeammin. Kalajokisten ja oululaisten toimijoiden yhteistyöllä saapuvat alkukesästä ensimmäiset kansainväliset luksusristeilijät Kalajoelle. Samaa toimintamallia jatkamme myös Perämeren ja Merenkurkun yhteistyösatamaverkoston rakentamisessa.

Erityisen tyytyväisenä voimme todeta, että myös tavoite rannikon tunnettuuden rakentamisesta kansainvälisille markkinoille on ottanut vahvan harppauksen. Suomen ja Ruotsin keskeiset matkailukaupungit Perämeren ja Merenkurkun rannikolta ovat yhdistäneet voimansa ja aloittaneet n. 2,7 miljoonan euron Bothnian Coastal Route interreg -hankkeen. Tämä vauhdittaa intensiivistä kehittämistä merellisessä tuotteistamisessa ja edistää kestävää matkailua. Samalla rajat ylittävä yhteistyö vahvistuu yhteisten tavoitteiden ja kokemusten myötä.

Yhdessä tekeminen on kaiken keskiössä. Rakentamalla määrätietoisesti arktisen rannikkomme brändiä, merellistä ekosysteemiä ja palveluinfraa voimme saavuttaa valtavasti uutta kasvua.

Meri meitä yhdistää.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kirjoittaja on Kalajoen Hiekkasärkät Oy:n toimitusjohtaja ja Oulun kauppakamarin kauppa- ja matkailuvaliokunnan puheenjohtaja.

Haluatko jatkaa keskustelua aiheesta? Lähetä mielipiteesi toimitukseen tästä linkistä aukeavalla lomakkeella.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä