Mielipiteet
Lukijalta: Vastuullinen perhepolitiikka turvaa lasten ja nuorten yhteiset palvelut
Keskustelua Kokkola -lisän jatkosta on käyty vilkkaana mediassa kaupunginvaltuuston talousarvion käsittelyn jälkeen. Ja valtuustolle jätettiin 9.12.2024 kuntalaisaloite, jossa kokkolalaiset lapsiperheet vetoavat kuntalisän jatkon puolesta. Kuntalisä on arvovalinta, jolla on mahdollista osaltaan tukea perheiden valintaa hoitaa pieniä lapsia kotona pidempään.
Omalta osaltamme kannatamme jokaisen perheen mahdollisuutta tehdä itselleen sopivia valintoja lasten hoitoon ja arjen sujuvuuteen liittyen. Kaupungin tulee mahdollistaa ja tukea perheiden arkea ja tähän voi kuulua kuntalisän maksaminen. Samalla kaupungin palveluiden on huomioitava erilaiset perheet. Emme voi suunnitella tukia ja palveluita sillä ajatuksella, että perheessä on kaksi aikuista vakituisissa päivätöissä, perheet ovat todellisuudessa paljon monimuotoisempia.
Kuntaliiton tutkimuksen mukaan kuntalisän maksaminen voi vaikuttaa siten, että lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa hieman myöhemmin. Suoraa vaikutusta varhaiskasvatuksen tarpeeseen ei kuntalisällä tutkimusten mukaan ole, mutta perheiden valinnanvapautta edistävänä tukena kuntalisä on kannatettava.
Ongelmallista on, että Kokkola -tuki on ollut leikkaus varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatuksen kulut ovat ylittyneet lähes vuosittain ja tätä on pitänyt paikata lisätalousarviolla. Päiväkodeissa ei ole voitu esim tehdä retkiä tai muita palveluostoja eikä Kokkolassa ole lainkaan varhaiskasvatuksen pienryhmiä erityislapsille. Kokkola-lisän jatkosta voidaan päättää, mutta se ei saa vaarantaa varhaiskasvatuksen resursseja tai aiheuttaa lisävelkaa kaupungille.
Talousarvion yhteydessä tehtiin vaikeita päätöksiä leikkauksista, ja se näkyy myös palveluissa, joita pienet lapset ja nuoret tarvitsevat. Esimerkiksi varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa on edessä leikkauksia, jotka vaikuttavat suoraan lasten arkeen. Perheet ja lapset ovat myös valtakunnallisesti monien leikkauksien kohteena. Tänä vuonna Suomessa vajoaa 17 000 uutta lasta köyhyysrajan alapuolelle.
On myös huomioitava, että kotihoidon kuntalisä koskettaa hyvin pientä osaa kokkolalaisista perheistä. Pienimmät kaupunkilaiset ovat toki aivan erityisiä, mutta suurin osa perheiden, lasten ja nuorten palveluista koskettavat yli 1,5-vuotiaita. Myös näiden palveluiden on oltava laadukkaita ja riittäviä.
Sosialidemokraatit eivät vastusta Kokkola-tukea, vaan tapaa, jolla se on tähän saakka rahoitettu.
SDP oli kaupungin talousarviokäsittelyssä maltillisen 0,6 %:n veronkorotuksen kannalla. Valtuustossa oikeisto madalsi korotusta 0,3 %:n, jolloin talousarvion tulos meni 2 miljoonaa euroa pakkaselle – lisäten suoraan velanottoa. 0,6 % korotuksella olisimme voineet mahdollistaa mm. Kokkola -lisän säilymisen tai helpottaa perusopetuksen henkilöstöön kohdistuvia leikkauksia. Nyt olemme tilanteessa, jossa valtuusto päätti myös strategian vastaisista säästöistä kohdistuen mm. kulttuurin ja perheisiin.
Veronkorotusta olisi tarvittu, jotta kaupungin talous saadaan tasapainoon ja perheiden hyvinvointi turvattua. Tilanteessa, jossa tuloja ei haluta nostaa, vaikka se tarkoittaa suuria leikkauksia ja lisää velkaa, ei SDP halunnut esittää uusia menolisäyksiä. On ristiriitaista, että samat tahot jotka tieten tahtoen pienensivät kaupungin verotuloja sekä saarnaavat talouskurin nimeen, ovat nyt vaatimassa menojen lisäämistä puolella miljoonalla eurolla, joka Kokkola-tukeen on vuosittain käytetty.
Sosialidemokraatit eivät vastusta Kokkola-tukea, vaan tapaa, jolla se on tähän saakka rahoitettu. Mikäli valtuusto saa päätettäväkseen esityksen Kokkola-tuen jatkamisesta siten, että sille osoitetaan oma määräraha eikä se leikkaa varhaiskasvatuksesta tai muista tärkeistä toiminnoista, tulemme äänestämään sen puolesta. Olemme valmiita kasvattamaan veroprosenttia lapsiperheiden hyväksi, mutta emme leikkaamaan valmiiksi tiukasta opetuksen ja kasvatuksen budjetista enää yhtään.
Kirjoittajat ovat Valtuuston puheenjohtaja (sd.) ja Kaupunginvaltuutettu sekä kunnallisjärjestön puheenjohtaja (sd.)