Oletko ikinä ajatellut sitä, millainen työnantajamielikuva yrityksellänne on?

Kuva:

MAINOS - Mainostoimisto Creamedia -

Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan ulkopuolisten mielikuvaa siitä, millainen organisaatiosi on työnantajana. Se on siis puhtaasti vain ja ainoastaan mielikuva, joka muodostuu esimerkiksi työntekijöidenne ja itse jakamanne tiedon pohjalta. Esimerkiksi yrityksenne markkinointitoimenpiteillä tulisi olla positiivisia vaikutuksia myös rekrytointiin.

Työnantajamielikuvan markkinointi on ottanut viimeisinä vuosina suuria harppauksia. Ennen riitti se, että rekrytointi-ilmoitukseen lisättiin yrityksen logo ja kuvaus tehtävästä. Tänä päivänä se ei enää riitä, tulevia työntekijöitäsi kiinnostaa myös se, millaisena työnantajana yritystänne pidetään.

 

MISTÄ LÄHTEÄ LIIKKEELLE, MIKÄLI HALUAT UUDISTAA YRITYKSESI TYÖNANTAJAMIELIKUVAA?

 

Ensimmäisenä askeleena suosittelemme kartoittamaan yrityksesi nykytilan, eli millainen työnantajamielikuva teistä tällä hetkellä välittyy ja millaisia toimenpiteitä yrityksessänne on tehty sen edistämiseksi. Ehkä oletkin jo ottanut haltuun sosiaalisen median, mutta entäpä verkkosivujesi sisältö uratarinoineen ja muine inspiroivine sisältöineen? Tiedätkö kenties, mitä omasta yrityksestäsi puhutaan tai millaisia hakutuloksia löytyy vaikkapa Googlen kautta? Entä millaisia postauksia työntekijäsi julkaisevat työpäivästään? Pureudu myös tarkasti aikaisempaan mainontaasi ja analysoi sitä, millaisia tunteita se on herättänyt mahdollisissa tulevissa työntekijöissäsi. 

 

TYÖNANTAJAMIELIKUVAN LUOMINEN TAI UUDISTAMINEN KUULUU PARHAIMMILLAAN MARKKINOINTISTRATEGIAAN

 

Nykytilan selvittämisen jälkeen on tärkeää, että listaat myös suuntaviivat — minne haluat fokuksesi suunnata ja mitkä ovat tavoitteesi? Työnantajamielikuvan kehittämiseen tai luomiseen ei ikinä riitä vain yksi mainoskampanja. Se on strategista brändityötä ja vaatii usein oman konseptinsa. Työtä tehdään sinnikkäästi, pitkäjänteisesti ja keskeisenä osana markkinointistrategiaa.

Palkkaa avuksi alan ammattilaisia esimerkiksi mainostoimistoCreamediasta (linkki sanaan Creamediahttps://creamedia.fi), mikäli tuntuu, etteivät omat resurssisi riitä konseptointiin, suunnitteluun tai toteutukseen. Usein ulkopuolinen tuo mukaan uutta näkökulmaa!

Kuten yrityksesi markkinointistrategiaakin tehdessä, tulee tässäkin määritellä tarkoin se, ketkä ovat kohderyhmääsi? Millaisia työntekijöitä mahdollisesti tahtoisit töihin ja kuinka voisit heidät saavuttaa? Mikäli alallasi on paljon kilpailua, kannattaa etsiä keino ja tapa, jolla juuri sinä voisit erottautua muista työnantajista? Myös aitous ja rehellisyys listautuvat kärkeen, kun puhutaan potentiaalisten hakijoiden mielenkiinnosta. Kertomasi tulee olla totta. Esimerkiksi työntekijätarinoiden tulee olla kaunistelemattomia, aitoja ja rehellisiä niin, että he voisivat kertoa samat asiat ihan missä tahansa yhteydessä.

 

TYÖNANTAJAMIELIKUVA ON KILPAILUETU REKRYTOINNISSA

 

Kun työntekijöillä on yrityksen sisällä hyvä meininki, se välittyy ulospäin kaikille muillekin. Työnantajamielikuvalla on valtava vaikutus myös yrityksesi tarjoamien palveluiden laatuun. Kun työntekijäsi viihtyvät, asiakkaasi saavat takuuvarmasti laadukkaampaa palvelua. Tämä puolestaan vetää puoleensa lisää hyviä työntekijöitä ja auttaa houkuttelemaan joukkoonne ne alan parhaat taitajat. Yksi tärkeimpiä tapoja työnantajamielikuvan rakentamiseen on luonnollisesti rekrytointiviestintä. Tavoita oma kohderyhmäsi valitsemalla työpaikkailmoituksillesi oikeat markkinoinnin kanavat.

 

KITEYTYS — KUINKA KEHITTÄÄ TYÖNANTAJAMIELIKUVAA PAREMPAAN?

 

- Kuten aikaisemminkin mainittua, hyvä brändi on aito. Jaa yrityksen some-kanavissa rehellistä arkea — postauksia tai kirjoituksia ja anna työntekijöidesi kertoa omasta urastaan yrityksessänne. 

 

-Pidä huolta nykyisistä työntekijöistäsi. Heidän äänellänsä saattaa olla isompi painoarvo kuin uskotkaan! Järjestäkää yhdessä ajanvietettä sekä kokoontumisia ja panostakaa oikeasti yhteishenkeen! Mukava työporukka on iso osa onnistunutta rekrytointiprosessia.

 

-Etene strategisesti. Ota työnantajamielikuvan luominen osaksi markkinointistrategiaa ja rakenna siitä vakaa. Palkkaa avuksi alan ammattilaisia, mikäli tuntuu, etteivät omat resurssisi riitä konseptointiin, suunnitteluun tai toteutukseen. Usein ulkopuolinen tuo mukaan uutta näkökulmaa!