Pääkirjoitukset
Pääkirjoitus: Pääsiäisliikenne näkyy Ylivieskasta Kauhavalle kulkevalla kantatiellä, joka odottaa miljoonaremonttia
Pääsiäismaanantai oli mahtavassa säässä vietettyjen pyhäpäivien paluuliikenteen vilkkain päivä. Liikennemäärät olivat huipussaan puoliltapäivin iltakahdeksaan.
Rannikon kasitie ei ole pääsiäisenä Lapin hiihtokeskuksista palaaville se pääväylä. Kasitiellä Kokkolan kohdalla maaliskuussa 2023 oli lähes 74 000 ajoneuvoa viikossa. Tiedot selviävät Väyläviraston liikennetilannetilastoista.
Aurinkoisessa kelissä ja kuivilla pääväylillä liikenne sujui pääsiäisen aikaan mallikkaasti. Lappiin pääsiäiseksi ajelevista eteläsuomalaisista iso osa ajaa jotakin Pohjanmaan väylää pitkin. Kasitien rantaraitti ja tauko Kalajoella kiinnostaa ja toisena vaihtoehtona kantatie 63, jota ajamalla ruuhkat ainakin tuntuvat pienemmiltä, mutta myös raskasta liikennettä on vähemmän.
Kantatietä 63:n varren kunnat ajavat tien muuttamista valtatieksi, mikä nostaisi tien kunnossapitoluokkaa ja lisäisi myös liikennettä. Kantatiellä oli liikennettä maaliskuussa 2023 viikkotasolla yli 15 000 ajoneuvoa. Kantatie 63 alkaa Kauhavalta ja päättyy Ylivieskaan. Tietä on parannettu viimeksi mittavasti Sievin ja Ylivieskan välillä, mutta yksi solmukohta on vuosikymmeniä suunniteltu Evijärven Inan ja Kaustisen välinen osuus. 14 kilometrin mittaisen osuuden liikenneturvallisuuden parantamisen arvioidaan maksavan 28 miljoonaa euroa.
Väyläviraston tilaston mukaan suunnitteluosuudella tapahtui vuosina 2017-2021 kaikkiaan 19 poliisin tietoon tullutta liikenneonnettomuutta. Onnettomuuksista kuudessa oli loukkaantumisia ja yhdessä kuolemantapaus.
Erityisesti Inan ja Kaustisen osuudella vaaraa tuottaa kyliä halkova tiet, johon tulee lukuisia yksityistieliittymiä. Tie on myös kapea ja liikennemäärät ovat olleet kasvussa. Erityisesti raskasta liikennettä kulkee osuudella runsaasti. Tehdyn suunnitelman mukaisesti uutta tieosuutta rakennettaisiin kantatielle 63 jopa 11 kilometriä.
Kantatie 63:lla on kuitenkin tunnistettu kunnostamistarve, joka on venynyt vuosikymmeniä.
Kantatien liikenne on vilkkaimpana ajankohtana heinäkuussa liikennettä on lähes 30 000 ajoneuvoa viikossa. Määrä kalpenee rannan kasitien liikennemäärille, jossa Kokkolan mittauspisteen ohittaa heinäkuisina viikkoina jopa 100 000 autoa. Kantatie 63:lla on kuitenkin tunnistettu kunnostamistarve, joka on venynyt vuosikymmeniä. VIime jouluna tielinjan suunnitteluun korvamerkittiin jo eduskunnan joululahjarahoista 100 000 euroa, mutta se ei miljoonahankkeeseen riitä. Perusteellinen suunnitelma satatonnisella kyllä pitää syntyä.
Pääkirjoitukset ovat Keskipohjanmaan kannanottoja, jotka kuvastavat lehden periaatelinjaa. Kirjoitukset laatii Keskipohjanmaan toimitus.