Kotimaa

Suomeen tarkoitetut lääkkeet jäivät jumiin Eurooppaan lakon takia – Konttilaivat eivät saavu Suomeen, sillä ahtaajat eivät pura niitä satamissa

Sekä lääkeyhtiö että Lääketeollisuus ry arvioivat, että parin viikon viivästys tuskin näkyy kuluttajille. Yritykselle aiheutuu sen sijaan runsaasti päänvaivaa.

Suomeen matkalla olleita lääkkeitä on jäänyt jumiin Suomen ulkopuolelle. Lännen Median tietojen mukaan ainakin Hollannissa on jäänyt satamaan rahtilaiva, jonka piti tuoda lääkekontti tai -kontteja Suomeen.

Orion-konsernin johtoryhmässä tuotannosta ja toimitusketjusta vastaava Juhani Kankaanpää vahvistaa, että Suomen satamalakko on vaikuttanut joihinkin Orionin lääkekuljetuksiin ulkomailta. Hän ei ota kantaa siihen, mistä lääkkeistä on kyse ja mihin satamaan laiva tai laivoja on joutunut jäämään.

Kontteja ei tällä hetkellä pureta Suomen satamissa, sillä ahtaajat ovat lakossa kuluvan ja ensi viikon ajan. Tämän vuoksi laivat jäävät odottelemaan satamiin muissa maissa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Jos lääkerahti jää jumiin Eurooppaan, se voidaan tällä hetkellä yrittää tuoda Suomeen rekalla. Kuva: Jonny Holmén

Kankaanpää arvioi, että ongelmia saattaa tulla lisää.

– Logistiikkamme kulkee jatkuvasti meriteitse, ja satamat ovat pysähtyneet. Odotamme, että vaikutuksia voi tulla enemmänkin.

Pfizerilla ei ole tähän mennessä ollut vastaavanlaisia ongelmia saada lääkkeitä Suomeen. Bayer kertoo, että "tilanne on vakaa", mutta ei ota suoraan kantaa siihen, onko lakko vaikuttanut yrityksen lääketuontiin.

Rekkaliikennekin alkaa jumittaa

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Orion pyrkii saamaan jumiin jääneet lääkkeet Suomeen toisella tavalla eli rekalla tai lentokoneella. Ahtaajien lakko vaikuttaa nimenomaan konttiliikenteeseen, ja yksittäiset rekat saapuvat maahan normaalisti.

Kankaanpään mukaan rekkoja on kuitenkin rajallinen määrä. Lisäksi tavallista suurempi määrä rekkoja pyrkii laivoihin muun muassa Tallinnan satamassa.

– Näemme jo merkkejä siitä, että moni yritys alkaa suosia rekkoja. Sekin aiheuttaa haasteita.

Juhani Kankaanpää arvioi, että lakon aiheuttamat ongelmat eivät välttämättä jää tähän. Kuva: SAMI TUORINIEMI

Hän sanoo, että suomalaisten ei tarvitse olla erityisen huolissaan lääkkeiden saatavuudesta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Teemme kaikkemme, että pystymme takaamaan saatavuuden. Yksittäisissä lääkkeissä saattaa kuitenkin tulla ongelmia.

Tilanne oli hankala jo ennen lakon alkamista. Monet yhtiöt ovat lopettaneet liikennöinnin Punaisellamerellä ja Suezin kanavassa Gazan sodan vuoksi. Koska laivat kiertävät nyt Afrikan, matka-aika kasvaa noin 20 päivällä.

– Tämä vaikuttaa konttien saatavuuteen, sillä kontit ovat pidempään merellä, Kankaanpää kertoo.

Lääkkeissä on jo pitempään ollut myös saatavuushäiriöitä, jotka johtuvat muun muassa pitkistä logistiikkaketjuista niiden valmistuksessa.

Rekkakuljetus on konttia nopeampi vaihtoehto

Lääketeollisuus ry:n lääkehoidon ja -huollon johtaja Tiina Aitlahti kertoo, että suurin osa lääkerahdista tulee Suomeen rekoilla, ei konteilla. Konteissa tuodaan yleisimmin lääkkeiden raaka-aineita ja sellaisia pakkaamattomia tuotteita, jotka eivät mene suoraan apteekin hyllylle.

Hänen mukaansa yksittäisen kontin jääminen jumiin ei todennäköisesti näy kuluttajille. Lääkeyhtiölle se sen sijaan aiheuttaa runsaasti päänvaivaa.

– Lääketukuissa on yleensä viikkojen tai kuukausien keskimääräiset varastot. Apteekeissa pitäisi olla kahden viikon varastot normaalissa kulutuksessa olevia tuotteita. Joidenkin päivien tai viikkojen viiveellä ei pitäisi olla vaikutusta, joka näkyy potilaille tai kuluttajille asti.

Lääkeyhtiöt suosivat rekkoja konttien sijasta siksi, että lääkkeiden säilytysolosuhteet pystytään turvaamaan paremmin rekassa. Lisäksi rekkakuljetus on turvallisempi, sillä silloin yrityksellä on jatkuvasti tieto siitä, missä lasti on menossa. Koska suuri osa lääkkeistä tulee Suomeen Euroopasta, rekka on myös nopeampi vaihtoehto.

Aitlahti kertoo, että huoltovarmuuden kannalta keskeiset toiminnot on luvattu turvata lakon aikana ja huoltovarmuudelle kriittisiä toimintoja on luvattu priorisoida. Lääkkeet kuuluvat huoltovarmuuden kannalta kriittisiin tuotteisiin.

Suomalaiset toimijat eivät kuitenkaan voi mitään sille, jos rahtilaiva päättää pysähtyä satamaan Suomen ulkopuolelle tilanteessa, jossa sen kyydissä on yksi kontti lääkkeitä ja tuhat konttia muuta tavaraa.

"Logistiikkamme kulkee jatkuvasti meriteitse, ja satamat ovat pysähtyneet. Odotamme, että vaikutuksia voi tulla enemmänkin."Juhani KankaanpääOrion-konsernin johtoryhmän jäsen
Satamatyössä ei tunneta pakkasrajoja. Kun laiva saapuu, se pitää purkaa ja lastata. Kuva: Riitta Salmi
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä