Kotimaa

Taru Öster tietää kaiken lasten turvaistuimista – hän jakaa tietoa 44 000 jäsenen Facebook-ryhmässä

Öster kiinnostui aiheesta, kun perheen esikoiselle oli hankittava turvaistuin. Sopivaa istuinta ei ollut helppo löytää.

Taru Öster jakoi huomioitaan turvaistuimista ensin blogissa, jonka muut löysivät. Kuva: Kari Pitkänen

Taru Österin tie turvaistuinten kokemusasiantuntijaksi alkoi omasta tarpeesta. Vuoden 2017 alussa edessä oli ensimmäisen turvaistuimen osto perheen esikoiselle, joka oli kasvamassa ulos siihen asti käytetystä turvakaukalosta.

– Istuimen piti olla sopiva, helppo siirrellä eikä liian kallis. Sellaista ei sitten ollutkaan helppoa löytää. Meillä ei ollut edes omaa autoa, mutta aloin kiinnostua aiheesta ja tutustua eri istuinmalleihin.

Öster jakoi huomioitaan blogissa, jonka muutkin pian löysivät. Neuvoja ja tietoja vaihdettiin näin aikansa, kunnes vaasalainen Evelina Sparf ehdotti oman Facebook-ryhmän muodostamista. Nykyinen Turvaistuimet/Bilbarnstolar-ryhmä sai alkunsa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Nyt ryhmällä on 44 000 seuraajaa. Heistä 94 prosenttia on naisia, ja keskusteluja moderoi seitsemän vapaaehtoista ryhmäläistä.

Keskiviikkona Österin työ turvaistuintietouden levittämiseksi palkittiin Liikenneturvan tiedotuspalkinnolla ja kunniakirjalla.

Selkä menosuuntaan

Pienten lasten turvaistuinmaailma on melkoinen tuotemerkki- ja tyyppiviidakko, jossa ei ole ihan helppo suunnistaa tai löytää oman perheen käyttöön parhaiten sopivaa vaihtoehtoa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Taru Öster tietää hyvin, mitä keskustelijat vuodesta toiseen kysyvät:

Millainen istuin sopii parhaiten meidän tilanteeseemme? Kuinka istuin asennetaan autoon oikein? Mitä tehdä, jos lapselle tulee ongelmia istuimen kanssa? Ja mihin saakka selkä menosuuntaan -istuinta voi käyttää?

Viimeiseen kysymyksiin Suomessa annetaan selkeä ohje: lapsi pitää kääntää autossa kasvot menosuuntaan mahdollisimman myöhään. Se suojaa lapsen kaulaa ja niskaa retkahdus- eli whiplash-vammoilta mahdollisissa kolareissa.

– Suositus on kuljettaa lapsi ensin turvakaukalossa, sitten turvaistuimessa selkä menosuuntaan vähintään 4-vuotiaaksi saakka ja sen jälkeen selkänojallisessa turvavyöistuimessa 150-senttiseksi asti, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti linjaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lain mukaan lapsen on käytettävä turvalaitetta autossa matkustaessaan, kunnes hän on 135 senttiä pitkä. Liikenneturvan suositus yltää tästä vielä hieman pidemmälle.

Standardi muuttuu

Turvaistuinten hinnat vaihtelevat 200–800 euron haarukassa. Österin mukaan erot eivät ole yhtä suuria turvallisuuden kannalta. Edullinenkin istuin voi tarjota hyvän suojan, mutta rahalla saa lisäominaisuuksia ja ehkä parempia materiaaleja.

– Turvaistuinten hyvä puoli on se, että hyvin usein niihin saa varaosia ja niitä voi korjata.

Taru Öster jakoi huomioitaan turvaistuimista ensin blogissa, jonka muut löysivät. Kuva: null

Käytettyä turvaistuinta ei kuitenkaan kannata hankkia, jos ei voi olla varma sen historiasta. Esimerkiksi kolaroidun istuimen rakenteelliset vauriot eivät välttämättä näy ollenkaan päälle päin.

Euroopassa myytävien turvaistuinten nykyinen R44/04-standardi on vaihtumassa uuteen. Nykyisiä istuimia saa myydä meillä ensi vuoden syyskuuhun saakka. Sen jälkeen luvallisesta istuimesta on löydyttävä R129-merkintä.

Muutos voi poistaa myynnistä joukon nykyisiä kaikkein edullisimpia istuinmalleja.

"Meillä ei ollut edes omaa autoa, mutta aloin kiinnostua aiheesta ja tutustua eri istuinmalleihin."Taru ÖsterLiikenneturvan tiedotuspalkinnon saaja
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä