sunnuntai 19.5.2019 | 15:25
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

Sähköauton lataaminen – normipistorasiasta lataus vie kymmeniä tunteja, näin saat virtaa nopeammin

Kari Pitkänen Keskipohjanmaa+
Ke 6.3.2019 klo 10:00 [päivitetty ke 10:24]

Valtaosa sähköautoista ladataan edelleen kotipihassa, esimerkiksi lämmitystolpan pistorasiasta eli niin sanotusta suko-rasiasta.

Tällaisen sähköliitännän teho on vain 2–3 kilowattia (kW), joka näkyy latausajassa. Esimerkiksi Hyundai Kona Electricille valmistaja lupaa 31 tunnin latausajan.

Toinen vaihtoehto on Type 2 -lataus, joka oli käytössä Konan latauksessa pysäköintihallissa. Type 2 -latauslaitteen teho on 11 tai 22 kW ja ilmoitettu latausaika Konalle 9,5 tuntia.

Kolmas keino on CCS-pikalataus. Konan suurin latausteho on tällöin 100 kW, ja akku täyttyy 80-prosenttisesti 75 minuutissa.

Tärkein latausnopeuteen vaikuttava pullonkaula on auton oman sisäisen laturin teho. Konassa se on perustasoa eli 7,2 kW.

– Konan laturi on 1-vaiheinen eli auto saa 11 kilowatin latauslaitteesta tehoa vain 3,6 kilowattia. Tässä ehkä näkyy monia sähköautoja edullisempi ostohinta, sähköautoharrastaja ja -bloggari Tuomas Sauliala selittää tehottomalta tuntunutta Konan latausta parkkihallissa.

Käytännössä Kona pystyy hyödyntämään kerrallaan vain kolmasosan latauslaitteen tehosta. Näin ollen vasta 22 kW:n laite lataa autoa suurimmalla mahdollisella 7,2 kilowatin teholla.

– Pikalataus on nopea, koska se ohittaa auton oman laturin.

– Pikalataus on kuitenkin kallis eikä sillä kannata ladata akkuja aivan täyteen, sillä se kuluttaa akkua. Jotta sähköautojen akut kestävät pisimpään, niitä kannattaisi ladata vain 10–90 prosentin latausvälillä, Sauliala neuvoo.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »