Paikallisuutiset

Päätuote eli miljoonia tonneja rautapellettiä jäämässä pois Kokkolan satamasta – Kivihiilipäätös voi Rauanheimon Laxåbackan mukaan tarkoittaa valtavaa lovea sataman liikevaihtoon

"Rautapelletti siirtyy muihin satamiin, jos kivihiili tulee Kokkolan syväsatamaan"

Kiista rautapelletin ja kivihiilen yhteensopivuudesta samalle satama-alueelle saa yhä kovempia kierroksia.

Nyt M. Rauanheimon toimitusjohtajaJoakim Laxåback sanoo suoraan, että jos kivihiilen kuljetus kaikesta huolimatta alkaa Kokkolan kautta, "pääasiakkaamme ei tule jatkamaan pitkäaikaista sopimustaan kanssamme kuten aiemmin, vaan he tulevat askeleittain vähentämään tavaravirtojaan ja ovat jo selvittämässä muita satamavaihtoehtoja".

Helmi- ja maaliskuun määrät ovat olleet Laxåbackin mukaan jo huomattavasti alhaisemmat kuin normaalisti. Satamaoperaattori Rauanheimon viesti on äärimmäisen huolestuttava, sillä Laxåbackan mukaan venäläisen rautapelletin tuoja Severstal on muodostanut Kokkolan sataman kokonais- tavaraliikennevirrasta yli puolet.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Tarkkaan ottaen 58 prosenttia vuonna 2017 ja 54 prosenttia vuonna 2018. Tämän vuoden arvio oli 60 prosenttia, Laxåback kertoo.

Jos kivihiilen kuljetus alkaa Kokkolan kautta, "pääasiakkaamme ei jatka sopimustaan, vaan selvittää muita vaihtoehtoja".

Loppuasiakas on ilmoittanut Rauanheimolle, että hiilen käsittely ei ole sopivaa samoilla alueilla satamassa kuin missä heidän tuotteitaan käsitellään.

– Kontaminaation riskit ovat liian suuret. Olemme tämän takia kesällä 2017 yhteistyössä sataman kanssa luvanneet asiakkaalle, että Kokkolaan ei tuoda kivihiiltä, ja tätä pitäisi mielestäni kunnioittaa, Laxåback kertoo ja toteaa, että Rauanheimo olisi aloittanut hiilikuljetukset jo kaksi vuotta sitten Kokkolan kautta mikäli tavaralaji olisi ollut Kokkolan satamalle sopiva.

– Olemme täysin taloudellisesti vastuussa muiden asiakkaiden tavaroiden laaduista ja mahdollisista kontaminaatioista satamassa. Rauanheimo on tämän takia kehittänyt hiililiikennettä (Porin) Tahkoluodon sataman kautta, joka on perinteisesti ollut tuotisatama juuri kivihiilelle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Rauanheimon, Kokkolan sataman ja Severstalin yhteistyö on jatkunut vuodesta 2004 saakka ja Laxåbackan mukaan pääasiassa juuri tämä liikenne on luonut edellytykset satamassa tehdyille suurille investoinneille viimeisten 15:n vuoden aikana.

Sinällään Laxåbacka kieltäytyy kommentoimasta Kokkolan kaupunginhallituksen puoltavaa päätöstä kivihiilen tulolle satamaan.

– Mutta kaupallisiin asioihin otan kantaa.

Vaikka Rauanheimo ja Kokkolan satama ovat eri mieltä hiilen varastoinnista ja laivauksesta, Laxåback luottaa edelleen siihen, että lähiviikkoina löytyy yhteisymmärrystä ja yhteinen päätös.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Meillä ei missään nimessä ole varaa riskeerata pitkäjänteistä yhteistyötämme Severstalin ja Kostamuksen tehtaiden kanssa. Sekä Severstalilla että Rauanhemolla on kokemusta hiilen käsittelystä ja tiedämme mitä tämä tarkoittaa. Viimeisten 20 vuoden aikana Kokkolan satamassa on käsitelty ainoastaan pari laivalla tullutta hiililastia, jossa tavara on jatkanut matkaansa proomuilla Raaheen. Rautateitse hiiltä ei ole aiemmin kuljetettu Kokkolaan, Laxåback kertoo.

Kokkolan kaupunginhallitus puolsi maanantaina Kokkolan syväsataman ympäristöluvan päivitystä sallimaan vuositasolla jopa miljoonaan tonniin nousevan kivihiilimäärän laivauksen. Lopullisesti luvasta päättää aluehallintovirasto.

Kaupunginhallitus otti samalla kantaa myös siihen, että rautapelletti ja kivihiili mahtuvat suojattuina samalle satama-alueelle ja että satamaan mahtuu vähintään kaksi satamaoperaattoria.

– Kuulimme tästä asiakokonaisuudesta harvinaisen paljon asiantuntijoita, Kokkolan kaupunginhallituksen puheenjohtajaReinoHerlevi kertoo.

– Useampi toimija turvaa sataman toimintaa ja luo parhaat edellytykset sen kehittämiselle. Toivon mukaan kohu nyt laantuu ja toiminta jatkuu normaalisti.

Nykyisten päätösten säilyessä voimassa ja ympäristöviranomaisen antaessa luvan kivihiili on tulossa varsin laajassa mitassa Kokkolan satamaan. Ympäristöluvassa haetaan mahdollisuutta jopa miljoonan tonnin varastoinnille ja laivaukselle.

Kivihiiltä varastoi ja laivaa Koukku Shipping Oy. Sen toimitusjohtajaPetteri Jukkola kertoo uuden toiminnan tarjoavan työtä yksin satamaoperaattorilla 45 henkilölle. Lisäksi tarvitaan työvoimaa nostureille, huolintaan, laivanselvitykseen ja VR Transpointille kuljetukseen.

– Kiinnostus Suomea kohtaan kasvaa koko ajan Venäjän transito-liikenteessä. Läpikulkuliikenne Baltian kautta on vähenemässä ja Suomen halki kasvamassa. Tämä luo meille paljon mahdollisuuksia, Jukkola toteaa.

Jukkolan mukaan Kokkolaan tuotavan kivihiilen käyttötarkoituksesta on syntynyt vääriä mielikuvia. Kokkolassa laivattava hiili ei Jukkolan mukaan pölise eikä sitä käytetä polttoaineeksi vaan terästeollisuuden raaka-aineeksi.

Käsittely satamassa on Jukkolan mukaan asianmukaista ja ympäristöä kunnioittavaa. Kivihiilijunat puretaan satamassa ja kivihiili varastoidaan satamaan. Varastoinnin yhteydessä rauta erotellaan pois magneetin avulla.

– Huolehdimme purun jälkeen purkualueen puhdistuksen. Laivauksen lähestyessä kivihiili siirretään osittain lastauslaiturille ja laivauksen aikana lastaamme laivan Kokkolan sataman nostureilla.

Parhaillaan satamassa olevan koe-erän avulla Koukku Shipping hakee kokemuksia kivihiilen purkukäsittelystä talvisissa olosuhteissa. Toiminta alkaa Jukkolan mukaan täysimääräisesti sataman saatua päivitetyn ympäristöluvan.

Koukku Shipping kuuluu Valtasiirto-konserniin ja konsernilla on lisäksi toimintaa Kokkolan lisäksi Harjavallassa, Porissa ja Siilinjärvellä. Konserni tarjoaa teollisuuden kokonaisvaltaisia logistiikka- ja maanrakennuspalveluita.

//Juttua korjattu 27.3. klo 9.48 Kokkolan Sataman päivitetty ympäristölupa sallii enimmillään 150 000 tonnin kivihiilen kerralla varastoinnin, ei miljoonan tonnin kuten jutussa aiemmin virheellisesti kirjoitettiin. Kivihiilen kuljetus on tarkoitus kasvattaa miljoonaan tonniin vuodessa.//

Kokkolan kivihiili

Kaupunginhallitus puoltaa sataman ympäristöluvan päivitystä

Päivitetty lupa sallii jopa miljoonan hiilitonnin kuljetuksen vuodessa

Lausunnosta ei voi valittaa

Hakemus käsitellään Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastossa

Vasta avin päätöksestä voi valittaa Vaasan hallinto-oikeuteen

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä