Paikallisuutiset

Terveisiä risteysasemalta! Väyläaktiivi Harri Finnilä Haapajärveltä riemuitsee – Ylivieskan ja Iisalmen rata sähköistetään ja Haapajärvi–Saarijärvi-rata korjataan

– Terveisiä risteysasemalta, Haapajärven kaupunginjohtajaJuha Uusivirta hehkuttaa.

Nämä terveiset Uusivirta lähetti jo muutamia viikkoja sitten blogissaan. Tuolloin ei vielä tiedetty Iisalmi–Ylivieska-radan sähköistämisestä eikä Haapajärveltä Jyväskylään johtavan radan korjaamisesta.

– Eli jonkinlaisia ennustajan lahjoja näyttää olevan. Leikki leikkinä. On todella hienoa, että kova työ väylähankkeiden edistämiseksi palkitaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Haapajärvellä sekä Savonradan (Iisalmi–Ylivieska-rata) sähköistämistä että Keski-Suomen rataa (tavaraliikenne Haapajärvi–Jyväskylä) on ajettu kuin käärmettä pyssyyn sekä kansalaisaktiivien että viranomaisten voimin. Aktiiveista Kumisevassa, sata metriä Keski-Suomen radasta asuva maanviljelijä Harri Finnilä kertoo puhuneensa ratojen tärkeydestä kaikille paikkakunnalla käyneille poliitikoille ja muille vaikutusvaltaisille henkilöille. Myös sähköpostit ovat lentäneet eetterissä.

 Meidänkin kohdalla pysyy traktorilla junan rinnalla Harri Finnilä Väyläaktivisti Haapajärvi

– Kävelimme kolmisen vuotta sitten Pylvään Juhan (keskustan kansanedustaja Ylivieskasta) kanssa radan vartta. Radalla kasvoi pieniä puuntaimia. Kaikesta näki, että käyttö on ollut vähäistä. Tuolloin touhuttiin Äänekoskelle isoa biotuotetehdasta ja minä vannotin Juhalle, että tätä rautatietä tarvitaan vielä.

– Ja niin on tarvittu. Vaikka rata on huonossa kunnossa, sitä on ajettu neljän viime vuoden aikana enemmän kuin yhteensä viidessäkymmenessä vuodessa sitä ennen. Syynä on paitsi Äänekosken valtava puuntarve myös UPM:n tehtaan kasvava puunosto Keski-Suomesta. Nyt jos koskaan on radan kunnostamisen aika. Se on iso kädenojennus Suomen metsäteollisuudelle, puunmyyjille ja muulle elinkeinoelämälle, Finnilä kertoo.

Virallista viestiä välittävä Uusivirta on samoilla linjoilla. Hänen mukaansa Savonradan vilkastuva käyttö ja Keski-Suomen radan peruskunnostus tekevät Haapajärvestä todellisen rautateiden risteysaseman.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kun Keski-Suomen rata peruskunnostetaan, se lisää Haapajärven elinvoimaa ja vetovoimaa. Olemme sen jälkeen monta askelta houkuttelevampi paikkakunta investoida.

Haapajärvi on jo pitkän aikaa ajanut yhdessä muiden ratapaikkakuntien kanssa sekä Savonradan sähköistämistä että Keski-Suomen radan peruskunnostusta. Savonradan nykyistä käyttöä rajoittaa, että Vartiuksesta ja Kontiolahdelta tulevat sähköveturit pitää vaihtaa dieselkäyttöisiin Iisalmessa ennen matkan jatkumista kohti Ylivieskaa ja Kokkolan satamaa.

– Kun rataosuus sähköistetään, Savonradasta tulee merkittävä reitti transito-liikenteelle ja myös Suomen sisäiselle tavaraliikenteelle, projektipäällikkö Jouni Juuti Väylävirastosta kertoo.

Juuti oli laadituttamassa sähköistämisen ratasuunnitelmaa Savonradalle muutama vuosi sitten. Liikenne- ja viestintäministeriön vihreän valon jälkeen hanke etenee rakennussuunnittelulla, johon menee aikaa noin 1,5 vuotta 155 kilometrin osuudella. Samalla toteutetaan Iisalmen asemalle kolmioraide, joka nopeuttaa liikennettä. Liikenne- ja viestintäministeriSanna Marin (sd.) esittää Savonradan sähköistämiseen 500 000 määrärahaa kuluvan vuoden lisätalousarvioon. Kokonaisuudessaan hanke maksaa noin 55 miljoonaa euroa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Haapajärvellä iloitaan myös Sanna Marinin ilmoituksesta käynnistää valtion lisätalousarviossa Keski-Suomen radan korjaushanke tämän vuoden aikana. Millä tavoin rataa korjataan ja milloin, selviää valtionhallinnossa myöhemmin. Sama koskee Savonradan sähköistämistä. Marinin esittelemässä valtion lisätalousarviossa ei oteta kantaa hankkeiden juoksutukseen.

– Mutta ei kai töitä aloiteta, jollei niitä saateta päätökseen, Harri Finnilä kertoo ja toteaa, että Keski-Suomen radalla täytyy vaihtaa ratakiskoa ja ratapölkkyjä, jotta rata kestää raskaiden vetureiden ja vaunujen painon kovemmassa vauhdissa. Nykyisellään huonokuntoisella väylällä on paljon nopeusrajoituksia.

– Meidänkin kohdalla pysyy traktorilla junan rinnalla, Finnilä kiteyttää Haapajärven ja Saarijärven välisen rataosuuden kuntoa.

Saarijärven ja Jyväskylän välisellä rataosuudella on tehty peruskunnostus useita vuosia sitten. Tuolloin radalla vaihdettiin ratapölkkyjä ja kiskotusta. Myös Savonrataa on vaiheittain kunnostettu.

Fakta

Valtion lisätalousarvio

Väylänpitoon yhteensä 111 miljoonaa euroa tänä vuonna

Summasta kehityshankkeisiin 71 miljoonaa

Iisalmi-Ylivieska-radan sähköistys alkaa tänä vuonna

Hanke maksaa kokonaisuudessaan 55 miljoonaa euroa

Myös Haapajärvi-Saarijärvi-radan korjaustyöt alkavat

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä