tiistai 5.7.2022 | 22:37
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Pääkirjoitus

Pääkirjoitus: Ajokortille pitää olla hyvät perusteet – Jokainen surullinen kolariuutinen on liikaa

Tiina Ojutkangas
Ma 20.6.2022 klo 06:00 | päivitetty ma 07:37

Kenelle kuuluu ajokortti ja millä perusteella? Ratkaiseeko ikä ajotaidon? 17-vuotiaiden kuljettajien määrä nousi edellisen uudistuksen myötä. Tuolloin ajokortin hankkiminen 17-vuotiaana tuli mahdolliseksi poikkeusluvalla. Perustelut ovat järkeen käyviä esimerkiksi maaseudulla, kun nuorten ajokorttia voi perustella pitkillä matkoilla opintoihin ja töihin tai heikot joukkoliikenneyhteydet. Esimerkiksi Keski-Pohjanmaalla noita tilanteita on varsin monella.

Ongelmana voi olla se, että kun korttia käytetään myös muuhun kuin koulu- ja työmatkoihin, riittääkö nuoren kuljettajan maltti noudattamaan liikenneturvallisuutta. Ei malttia toki ole kaikilla aikuisillakaan autoilijoilla.

Kun lakia jälleen muutetaan, seurauksena on helpotuksia ja tiukennuksia. Ajokokeeseen voisi päästä 17-vuotiaana pelkällä huoltajan suostumuksella. Samaan aikaan kiellettäisiin 17-vuotiailta ajelu keskiyön ja aamuviiden välisenä aikana. Lisäksi kaavaillaan, että alaikäisen kuskin kyydissä saisi olla vain yksi matkustaja. Hallituksen esityksessä ehdotetaan myös, että 17-vuotiaiden olisi käytettävä ajoneuvoon kiinnitettävää tunnusta vähän samaan tapaan kuin ennen vanhaan pidettiin kahdeksankympin lätkää.

Ajo-opettaja Simo Harjupatana sanoo Keskipohjanmaan haastattelussa, että nuorena kortin hankkivilta löytyy intoa ratin taakse pääsemiseen, mutta myös riskikäyttäytymistä. Alalla on tiedossa, että nuorilla esiintyy vaarallista ajoa esimerkiksi sosiaalisen paineen vuoksi (KP 20.6.).

Nykylainsäädännön perusteella viime vuonna lähes 30 prosentille Keski-Pohjanmaan 17-vuotiaista myönnettiin poikkeuslupa. Pohjois-Pohjanmaalla se myönnettiin 32 prosentille ja Pohjanmaalla jopa 40 prosentille ikäluokasta, joten ajokortin saaminen nuorena ei ole kovin harvinaista.

Ehdotus siitä, että nuori kuljettaja ei saisi ajaa yöllä tuntuu järkevältä. Jokainen traaginen uutinen nuorten öisestä auto-onnettomuudesta on liikaa. Onnettomuuksien ehkäisemiseen tarvitaan tietysti paljon muutakin asennekasvatusta ja ymmärrystä siitä, että liikennesääntöjä pitää noudattaa. Kaikenikäisenä on hyvä muistaa, että liikenteessä ei kenelläkään ole oikeuksia vaan pelkästään velvollisuuksia. Muu elämänasenne ja huomaavaisuus kanssakulkijoita kohtaan näkyy liikenteessäkin.

Pääkirjoitukset ovat Keskipohjanmaan kannanottoja, jotka kuvastavat lehden periaatelinjaa. Kirjoitukset laatii Keskipohjanmaan toimitus. Periaatelinja on luettavissa lehden B-osan päivyrisivulta ja verkkosivuilla.

Muu elämänasenne ja huomaavaisuus kanssakulkijoita kohtaan näkyy liikenteessäkin.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »