Kotimaa

Hawk-koneen ohjaajat ehtivät ilmoittaa ennen turmaa epätavallisesta tärinästä – Pelastautuivat käyttämällä heittoistuinta

Heinäsentie oli suljettu liikenteeltä maanantaina Keuruun eteläpuolella. Kuva: Lehtikuva/Valtteri Vainio

Keuruun eteläpuolella maanantaina iltapäivällä maahan syöksyneen Hawk-suihkuharjoituskoneen ohjaajat ehtivät tehdä mayday-hätätilanneilmoituksen sekä kertoa havainneensa jonkinlaista tärinää. Asiasta kertoi Ilmasotakoulun johtaja, eversti Vesa Mäntylä tiedotustilaisuudessa.

Koneessa olivat lento-oppilas ja ilmataistelun lennonopettaja. He pelastautuivat käyttämällä heittoistuinta, kun kone oli noin 500 metrin korkeudella maasta. He laskeutuivat maahan laskuvarjojen avulla.

Molemmat lentäjät kävelivät ambulanssiin. He ovat Mäntylän mukaan lääketieteellisissä jatkotutkimuksissa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lento-oppilaalla oli takanaan noin sadan tunnin lentokokemus Hawkilla. Takaohjaajana toimineella lennonopettajalla oli puolestaan noin 700 tunnin lentokokemus Hawkilla.

Iltapäivällä oli Mäntylän mukaan käynnissä koulutusohjelman mukainen ilmataistelulennon harjoitus, jossa kaksi konetta taistelee toisiaan vastaan.

– Onnettomuus tapahtui lennon loppupuolella eli hyvin lähellä sitä hetkeä, kun olisi pitänyt alkaa paluu kohti Tikkakoskea.

Suomen Ilmavoimien Hawk-harjoitussuihkukoneita kuvattuna harjoittelemassa Turku Air Show'ta varten perjantaina kesäkuussa 2015. Kuva: Heikki Saukkomaa

Kesken ilmataisteluharjoituksen onnettomuuskone irtautui taistelusta, ja radioliikenteen perusteella voi Mäntylän mukaan todeta, että ohjaajat havaitsivat koneessa jonkinlaista tärinää. Mayday-ilmoitus ja ilmoitus tärinästä tehtiin, kun kone oli noin 1,5–2 kilometrin korkeudessa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Toinen osastoon kuulunut kone jäi seuraamaan tilannetta ja välitti tietoa lentopalveluksen johtoon. Tästä koneesta nähtiin heittoistuinhypyt sekä myöhemmin laskuvarjot maassa.

Hawkissa ei ole Mäntylän mukaan mustaa laatikkoa, vaan vain tehtävätallennin. Se on nyt tuhoutuneen rungon seassa.

Edellinen onnettomuus Hawkeilla Suomessa tapahtui marraskuussa 2013, kun kaksi Lentosotakoulun suihkuharjoituskonetta osui toisiinsa harjoituslennolla Salamajärven alueella Perhossa taisteluharjoituksen aikana. Toinen ohjaaja pelastui heittoistuimen avulla, mutta toisen koneen ohjaaja sai surmansa.

Ennen Keuruun onnettomuutta Ilmavoimien Hawk-koneille on tapahtunut yhteensä 11 onnettomuutta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Suomi otti kaksipaikkaiset Hawkit käyttöön vuonna 1980. Vuodesta 2020 alkaen käytössä on ollut 32 konetta. Nykyisin käytössä olevilla modernisoiduilla Hawkeilla on tarkoitus lentää 2030-luvun loppupuolelle asti.

FAKTA

Ilmavoimilla on ollut aiemmin 11 Hawk-onnettomuutta

– Ilmavoimien Hawk-koneille on tapahtunut 11 onnettomuutta ennen maanantaina Keuruulla tapahtunutta onnettomuutta.

– Viisi aiemmin tapahtuneista onnettomuuksista on johtanut ihmisen kuolemaan. Ensimmäinen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui vuonna 1981 ja viimeisin vuonna 2013.

– Ilmavoimien Hawk-onnettomuuksissa on kuollut yhteensä viisi ihmistä.

– Vanhimmassa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa Hawk-kone törmäsi maahan silmukan oikaisun yhteydessä Pirkkalassa. Koneen ohjaaja yritti pelastautua koneesta heittoistuimella, mutta kuoli koneen osuessa maahan. Koneen mukana maahan syöksynyt matkustaja loukkaantui vakavasti.

– Tuoreimmassa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa vuonna 2013 Perhossa kaksi Ilmavoimien Hawk-konetta osui toisiinsa harjoituslennolla. Toinen koneiden ohjaajista kuoli onnettomuudessa. Toinen pelastautui heittoistuimen avulla.

– Pelastautumisia heittoistuimilla on tehty seitsemässä eri Hawk-onnettomuudessa ennen maanantaina tapahtunutta onnettomuutta.

Juttua päivitetty kauttaaltaan uusilla tiedoilla klo 15.49. Lisätty tietoa Hawkien historiasta klo 16.18. Lisätty faktalaatikko ja tuore kuva klo 17.55. Päivitetty kauttaaltaan klo 18.55.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä