Mielipiteet

Lassi Ojanperän kolumni: Tiktok ja sen kaltaiset sovellukset addiktoivat käyttäjiä kuin tupakka

Lassi Ojanperä. Kuva: Jukka Lehojärvi

Oletko koskaan ladannut ja poistanut sovellusta jopa viisi kertaa? Minä olen. Tämä sovellus vie minulta hirveän paljon aikaa, keskittymiskykyä sekä halua tehdä mitään muuta. Aina poistamisen jälkeen selaan kuin automaattisesti takaisin sille kohdalle kotinäytöstä, missä se oli ennen. Puhun tietenkin nuorten keskuudessa suosiossa olevasta Tiktokista.

Tämä ei kuitenkaan ole kirjoitus pelkästään vain tästä kiinalaissovelluksesta, vaan kaikista lyhytvideoiden tuottajista. Muut lyhytkestoisten videoiden tuottajat, kuten esimerkiksi Youtuben Shorts-osasto sekä Instagramin Reels-palvelu kuuluvat samaan kastiin.

Trendinä oleva lyhytvideoiden tuotanto on erityisen aikaa kuluttavaa, sillä ne on suunniteltu tuottamaan mahdollisimman hyvää mieltä ja pitämään katsojan katsomassa aina seuraavaa ja sitä seuraavaa videota. Oikeita dopamiinipiikkejä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pelottavan nopeasti niiden algoritmit eli ohjelmistot oppivat käyttäjien mieltymyksiä. Ei tarvitse katsoa kuin muutama koripallopätkä, ja sitten sovellus alkaa syöttämään Lauri Markkasen parhaita paloja kuin olisi addiktoitunut tähän utahlaiseen jazzimieheen. Itsekin olen havahtunut siihen, että kello pinkoo kuin pikajuoksija Samuli Samuelsson kun käytän näitä sovelluksia.

Muistatko itse, mitkä kaikki lyhytmuotoiset videot olet katsonut viiden minuutin sisään? Minulla on näiden kanssa vaikeuksia muistaa jopa viimeisintä katsottua videota. Näin pahasti koen sen vaikuttavan muistiini.

Tällaiset palvelut ovat osa syytä huonoon keskittymiskykyyn. Näiden sovellusten käytön jälkeen koen itse, että pitkät tekstit ja elokuvat ovat ylitsepääsemättömiä esteitä ilman satunnaisia Tiktokin selailuja.

Nämä sovellukset ovat kehittäneet keinoja niiden käytön rajoittamiseen, esimerkiksi ruutuajalla. Koska kuitenkin näitä lyhytmuotoisia videopalveluita on monenlaisia, eston jälkeen on jälkeen on vain mahdollista siirtyä toiseen sovellukseen. Lisäksi sovellukset puskevat lyhytvideoiden käyttöä, esimerkiksi Youtuben kotisivuilla on Shorts-toiminnoille oma kohtansa, jota ei pysty estämään.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vaikka kaikki nämä asiat listasinkin, silti aina palaan näiden pariin. Lyhytmuotoiset videot ovat kuin tupakka: Tiedostan sen olevan itselleni haitallista, haluan lopettaa niiden käytön, mutta silti aina palaan takaisin, koska se tuottaa mielihyvää.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vastuu olisi täysin näiden sovellusten harteilla. Käyttäjän itse tulee tiedostaa, milloin sovellusten käyttö meni rajan yli. Ehkä on aika siirtyä takaisin Nokian näppäinpuhelimeen.

Kirjoittaja on Keskipohjanmaan kesätoimittaja.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä