Paikallisuutiset

Lissun baari on alavieskalaisten olohuone ja yöelämän etappi: "Päivä päivältä kuuluu parempaa" – Yrittäjä Liisa Kangasvieri videohaastattelussa, miten baari selviytyi korona-ajan yli

Alavieskalaisessa Lounas&Bar Lissussa käy taas lounastajia entiseen malliin. Korona-ajalta jäi uudeksi toimintatavaksi lounaan kuljettaminen kotiin iäkkäille ihmisille, jotka tilaavat mieluummin ruoan kotiin.

Take away -myynti oli ravintolassa niin pientä, että yrittäjän piti keksiä muita keinoja. RavintoloitsijaLiisa Kangasvieri vei postilaatikkoihin lappuja, joissa kerrottiin ruoan toimittamisesta kotiin.

– Se oli pelastus siihen hetkeen, jotta sain tuloa, Kangasvieri kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; width:100% } .lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

Koronapandemian alkaessa Lissun baari oli ollut avoinna vasta neljä kuukautta. Remonttilaskuja tuli vielä, mutta tuloja ei tullut juuri mistään.

Sisukkaalta yrittäjältä meinasi päästä itku.

– Tuntui mahdottomalta ja epäoikeudenmukaiselta, että voidaan pompotella ja kieltää omaa yrittämistä, Kangasvieri sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hän sai pankilta luottotilin, jonka ansiosta hän pystyi hoitamaan laskut. Kangasvieri valmisti yksin yrityksessään take away -ateriat ja lähti sen jälkeen toiselle yrittäjälle töihin saadakseen tuloja.

– Hän sanoi, että tule töihin meille. En lähtenyt enää puolelta päivin kotiin murehtimaan asioita vaan keräsin autonosia hyllystä. Se oli minulle henkireikä, Kangasvieri sanoo.

Korona-aikana oli vaikeaa pysytellä ajan tasalla ravintoloita koskevissa rajoituksissa. Myös valtion tukeen liittyvää kehittämisvaatimusta Kangasvieri kritisoi tilanteessa, jossa oli yrittäjillä oli täysi työ hoitaa juoksevia kuluja.

Lissun baari sai tukea, kun kehittämisprojektiksi keksittiin ravintolasta puuttunut ulkoterassi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kesällä heinäkuu oli sitten tosi hyvä ja saatiin tehdä kovasti töitä, Kangasvieri sanoo.

Nyt ravintolassa odotellaan pikkujoulukautta ja suunnitellaan joulumenuta. Myös ensi vuoden tapahtumia uskaltaa taas suunnitella.

Vakituisia työntekijöitä on kaksi ja lisäksi ravintolassa työskentelee viikonloppuekstroja.

Yrittäjä on positiivisella mielellä. Päivä päivältä kuuluu parempaa, Kangasvieri kertoo.

– Olen luottavaisin mielin, että kaikki normalisoituu lähelle entistä. Ihmiset tohtivat järjestää juhlia ja lähteä liikkeelle.

Lissun baari on alavieskalaisten olohuone ja yöelämän etappi Kalajoen ja Ylivieskan välillä.

– Kuten yritystä perustaessa totesin, näin pienellä paikkakunnalla tarvitaan paikka, josta saa mahdollisimman paljon palveluita.

Lue myös:

Pahin koronakriisi on pienyrityksissäkin taittumassa: "Ei tullut yhtään tilausta, kassaan ei tullut rahaa ja kulut juoksivat", kertaa kahta kalajokista yritystä luotsaava Rauli Salmela pahimpaa aikaa – Katso haastatteluvideo

Fakta

Koronan vaikutukset

Suomen Yrittäjät selvitti elokuussa koronakriisin vaikutuksia yrityksiin.

Yli 41 prosenttia yrityksistä kertoi, että myynti on koronaviruksen vuoksi vähentynyt.

Pahimmin koronakriisi iski pieniin työnantajayrityksiin.

Asiakasvirrat vähenivät ja tuloksentekokyky heikentyi.

Tulosongelmia aiheutti raaka-aineiden hintojen vahva kasvu.

Maksuvaikeuksista kertoi 13 prosenttia yrityksistä.

Neljä prosenttia kertoi yrityksensä uhkaavan mennä konkurssiin.

Gallupiin osallistui 1 040 pientä ja keskisuurta yritystä, joista 58 prosenttia toimi palvelualalla.

Lähde: Suomen Yrittäjien Yrittäjägallup

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä