Kokkola-lehti
Maanantaista lähtien bussit liikkuvat Kokkolassa vain yhdellä reitillä – Tarjontaa on yhdeksän kertaa vähemmän kuin talvella: "Kaikille reiteille ei ole käyttöä kesällä, vuorot pitkälti koululaisten varassa", kommentoi ajojärjestelijä
Maanantaista lähtien bussit liikennöivät kanta-Kokkolan alueella vain yhdellä reitillä. Supistus niin sanotusta talvi-ajan vuorotarjonnasta on merkittävä, mikä on poikinut ihmettelyä ja kritiikkiä muun muassa sosiaalisessa mediassa.
Puskaradio Kokkola -sivustolla asia tiivistetään näin: kesällä moni kaupunginosa jää mottiin.
Kerta ei ole ensimmäinen.
– Kesällä kulkee yksi linja. Näin on ollut aina, sanoo Kokkolan kaupunkisuunnittelupäällikköJouni Laitinen.
Kokkolan suuri joukkoliikenneuudistus tehtiin kaksi vuotta sitten. Se toi kaupunkiin yhdeksän uutta bussireittiä.
– Aiemmin oli yksi ainoa linja, jolla kierrettiin koko kaupunkia. Nyt totutellaan nykymallin, sanoo Antti Kangas Oy:n ajojärjestelijäEija Kangas.
Joukkoliikenneuudistuksen yhteydessä kaupunginhallitus valitsi Antti Kangas Oy:n bussireittejä liikennöimään. Sopimus on 5+2 -vuotinen.
Kokkolan malliin kuuluu se, että käytössä on viisi runkolinjaa ja neljä perusyhteyttä. Runkolinjat kattavat keskusta-alueen ja kaupunginosien välisen liikenteen, perusyhteydet täydentävät liikkumista keskusta-alueen ulkopuolelta.
Malli on räätälöity kouluvuoden ehdoilla. Maanantaista lähtien käytössä on vain yksi linja.
– Jossain määrin siitä tulee palautetta, sanoo Kangas.
Kesän ainoa linja kulkee reitillä Ykspihlaja, Koivuhaka, keskusta, keskussairaala ja Meritulli eli asuntomessualue.
– Kyseessä on kaupungin kanssa tekemämme sopimuksen mukainen jokavuotinen malli, Kangas sanoo.
Miksi reittejä on vain yksi?
– Kaikille reiteille ei olisi käyttöä kesällä. Vuorot ovat pitkälti koululaisten varassa. Peruskokkolalaiset vasta totuttelevat käyttämään kaupunkipalveluaan.
Kankaan mukaan kaupungille on ehdotettu kesäreittien lisäämistä.
– Molempina kesinä lisävuoroa on ehdotettu, mutta siihen ei ole reagoitu.
Bussireiteistä ylivoimaisesti suosituin on Koivuhaan ja keskustan välinen reitti.
– Reitti on se, jota on Kokkolassa totuttu käyttämään, eivätkä käyttäjät häviä kesällä minnekään. Reitillä liikennöidään kello 7.30–16.15 välisenä aikana, Kangas kertoo.
Hänen mukaansa iso kuva Kokkolassa on se, että linja-auton käyttö on kasvanut pikku hiljaa.
– Entiseen vertaaminen on tosin vaikeaa, sillä kaksi vuotta sitten kaupunkiliikennettä ei oikein ollut Kokkolassa. Kaikki oli koululaisten varassa.
Ovatkosähköpotkulaidat vieneet bussimatkustajia?
– En usko, että niillä on vaikutusta ainakaan aikuisväestön keskuudessa, sanoo Kangas.
Kokkolassa joukkoliikenneuudistus osui hankalaan saumaan. Korona jylläsi pahimmillaan juuri silloin, kun kaupunkilaisille tarjoutui mahdollisuus uusiin bussireitteihin ja -aikatauluihin totuttelemiselle.
– Korona vei meiltä paljon matkustajia. Vie muutenkin aina aikaa, kun ihmisille tuputetaan jotain uutta, sanoo Kangas.
Myös Laitinen harmittelee uudistuksen osumista pandemian alkuun.
– Kyllä se toi äärimmäisen paljon haasteita aloitukseen ja vaikuttaa edelleenkin. Matkustajamääriltään ollaan kuitenkin matkalla kohti parempaa.
Onko Kokkolassa mietitty pikkubussien käyttämistä vähemmän suosituilla vuoroilla?
– Siitä on keskusteltu, mutta lopulta se ei toisi kovinkaan paljon hyötyä. Esimerkiksi talvisin aamuvuorot Koivuhaasta ovat lähes täynnä. Kahden bussin systeemi olisi hankala.
Kaupunki ja liikennöitsijä tekevät hienosäätöä bussiliikenteeseen vuosittain. Esimerkiksi aikatauluja viilaillaan.
– Sitä joudutaan tekemään etenkin koulujen väistötilaratkaisujen takia. Noin 70 prosenttia matkustajista on koululaisia.
Seuraava isompi muutos voi olla linjan avaaminen suurteollisuusalueelle.
– Siitä on tullut tasaisesti esityksiä. On mahdollista, että Kipin rantaan aletaan liikennöidä vakituisesti parin vuoden sisällä, Laitinen sanoo.