Paikallisuutiset

Ovatko suoratoistopalvelut mielestäsi huonontuneet viime vuosina? – Vastaa Keparin kyselyyn

Löytyykö suoratoistopalveluista muutakin katsottavaa kuin mainoksia? Kerro meille kyselyssä. Kuva: Jussi Leinonen

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Netflixissä ei tunnu olevan mitään katsottavaa, mutta kuukausimaksun hinta nousee ja palvelu täyttyy mainoksilla. Spotify pyörittää tekoälyn tekemää sielutonta musiikkia. HBO Max vaihtuu Maxiksi ja takaisin, ja samalla valikoima pienenee, vaikka hinta pysyy samana.

Kuulostaako tutulta?

Kyse saattaa olla ilmiöstä, jota digimaailmassa kutsutaan nimellä enshittification, eli vapaasti kääntäen paskoontuminen. Termillä viitataan siihen, miten esimerkiksi verkkoalustat ja suoratoistopalvelut muuttuvat käyttäjäkokemukseltaan huonommiksi ajan kuluessa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ensin käyttäjät houkutellaan palvelun pariin hienoilla ominaisuuksilla, mutta sitten kun maksavia asiakkaita on tarpeeksi, alkaakin palveluiden heikentyminen. Algoritmit, maksulliset lisäominaisuudet, sisältöjen katoaminen ja yhä uudet kokemusta haittaavat toimet karkottavat käyttäjät tiehensä.

Mutta mihin mennä sitten, kun kaikkialla odottaa sama suo? Osa ihmisistä on alkanut pitää fyysistä mediaa – kuten CD- ja vinyylilevyjä, DVD- ja Bluray-elokuvia sekä kirjoja – aivan uudessa arvossa. Kun sinulla on levy hyllyssä, Spotify tai Netflix ei voi napata sitä pois tai laittaa sitä jälleen uuden maksumuurin taakse.

Haluamme tietää, miten juuri sinä käytät suoratoistopalveluita. Oletko siinä kasvavassa joukossa, jotka ovat jättäneet palvelut kokonaan? Oletko lopettanut tilauksia tai siirtynyt fyysisen median pariin?

Vastaa alla olevaan kyselyyn. Vastauksia voidaan hyödyntää ilmiöstä kertovassa jutussa, ja halutessasi voit jättää yhteystietosi mahdollista haastattelua varten.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä