Mielipiteet

Pääkirjoitus: Kaikki eivät lennä, eivätkä ajele länsimetrolla – Matkustajaliikenne saa laajasti julkista tukea

Kokkola-Pietarsaaren lentoasema maaliskuussa 2022, kun Amapola Flyg aloitti lennot Tukholmaan.
Kokkola-Pietarsaaren lentoasema maaliskuussa 2022, kun Amapola Flyg aloitti lennot Tukholmaan. Kuva: Clas-Olav Slotte

Viime vuonna Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalta lähti Helsinkiin tai maailmalle yhteensä 17 198 matkustajaa, kertooFinavian tilasto.

Osa näistä matkustajista lähti lomalennolle, osa joko vaihtoi konetta tai jäi Helsinkiin.

On aivan selvää, että maakuntalentoja tarvitaan erityisesti jatkoyhteyksien vuoksi. Euroopasta iltakoneella saapuva ehtii vielä takavuosien sloganin mukaan illaksi kotiin. Ja vastaavasti aamuvarhain Kruunupyyhyn matkustava kerkeää vaikkapa Frankfurtiin lounaalle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lentoliikenne jatkuu Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalta valtion lisätalousarvion mukaan. Samoin Kajaanin, Kemin, Joensuun ja Jyväskylän maakuntakentiltä. Eduskunnalle esitetään 17 miljoonan euron ostoliikennesopimuksen optiota tämän vuoden heinäkuusta huhtikuulle 2024 saakka.

Maakuntakenttien avustus on toki mittava yksittäin, mutta tukea saavat muutkin. Traficom tukee 110 miljoonalla eurolla joukkoliikennettä ja 35 miljoonalla eurolla junaliikennettä. Yksistään HSL (Helsingin seudun liikenne) sai viime vuonna Traficomin tukea 65 miljoonaa, josta koronasta johtuvia lipputulojen menetyksiä ja kohonneita liikennekustannuksia tuettiin yli 49 miljoonalla.Täältä näet kaikki tukea saaneet.

Eivätkö metrot, junat ja ratikat todellakaan pyöri suurissa kasvukeskuksissakaan tuetta? Miten voidaan ylipäätään olettaa, että näin tapahtuisi muuallakaan. Millä hinnalla oikein ilmastotavoitteisiin pyritään, jos julkisen liikenteen lisääminen vaatii 1,4 miljoonan asukkaan väestökeskittymässä pääkaupunkiseudulla verorahoja.

Mikäli kuitenkin aikoo matkustaa Kokkolasta Helsingin keskustaan, on Pohjanmaan radan yhteyksiä hankala voittaa. Junan kyytiin noustiin tai jäätiin pois Kokkolasta vuonna 2021 yli miljoona kertaa, selviäärautateiden kaukoliikenteen tilastoista rataosittain.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pääkirjoitukset ovat Keskipohjanmaan kannanottoja, jotka kuvastavat lehden periaatelinjaa. Kirjoitukset laatii Keskipohjanmaan toimitus.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä