Mielipiteet
Pääkirjoitus: Lakkokevät saa jatkoa – Veturinkuljettajien työtaistelut ovat harvinaisia, mutta nyt nähdään sekin
Veturinkuljettajien työtaistelu alkaa maanantaina. Työmatkalaiset keksivät sunnuntain aikana uusia keinoja hankkiutua paikan päälle ja tavaraliikenteessä voidaan käyttää kuorma-autoja. Akuutti tarve korvaaviin kuljetusvälineisiin on kuitenkin henkilöliikenteessä.
Päivittäin kaukoliikenteessä kulkee noin 200 vuoroa päivässä ja lähiliikenteessä 800. Kaukoliikenteessä matkoja tehtiin helmikuussa 1,2 miljoonaa. Veturimiesten lakko on harvinainen ja nykyisessä laajuudessaan vastaavaa ei ole lähivuosikymmeninä nähty. Viimeisimpänä vuosikymmen sitten veturinkuljettajien lakko vaikutti lähiliikenteessä pääkaupunkiseudulla.
RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki kertoi STT:lle, että viimeisimmissä neuvotteluissa pöydällä ovat olleet viikkolepoon, työssä jaksamiseen ja työhyvinvointiin liittyvät asiat. Palkasta ei sunnuntain sovittelussa keskusteluja ole enää käyty.
Poikkeuskeväät saavat siis jatkoa. Lakot ovat vaikuttaneet ainakin välillisesti suurimpaan osaan suomalaisista. Vaikka työtaistelut vaikeuttavat arkea tai kuten kiinteistöalan lakko, näkyvät välittömästi siisteystasossa, on lakko-oikeus yleisesti kannatettua.