Paikallisuutiset

Pietarsaaren vanhalle kaatopaikalle puuhataan koko kansan maastopyöräilykeskusta

Pietarsaari Trail Center tarjoaisi alamäkipyöräilyä niin hurjapäille kuin vasta-alkajillekin. Havainnekuva kaatopaikan rinteeltä. Kuva: Trail It Oy

Pioneeriprojektiksi nimittää konsulttisuunnittelun tehneen yrityksen edustaja hanketta, jossa ollaan luomassa Pietarsaaren vanhalle kaatopaikalle maastopyöräilykeskusta.

Uutta ideassa on, että piirustuspöydällä ei ole pelkästään lajiin vihkiytyneiden kisapaikka, vaan kaiken kansan lähiliikunta-alue.

– Nämä radat ovat monelle käyttäjäryhmälle soveltuvia, ihan lapsista aikuisiin. Ja maisemoidun kaatopaikan käyttäminen lähiliikuntaan on tosi hyvä idea, Trail It Oy:n myynnistä ja markkinoinnista vastaava Juhana Koivisto kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Keski-Suomen Uuraisilla päämajaansa pitävä Trail It on kokeneiden pyöräilylajien harrastajien muodostama yritys, joka suunnittelee ja rakentaa pumptrack- sekä bikepark-ratkaisuja.

Trail It laati jo vuosi sitten yhteistyössä Pietarsaaren kaupungin kanssa ”roskariville” hankesuunnitelman työnimellä Pietarsaari Trail Center.

Hanke on nyt vaiheessa, jossa etsitään rahaa sen toteuttamiseen. Kustannusarvioksi on tässä vaiheessa laskettu vajaat 90 000 euroa.

Pietarsaaren tekninen lautakunta saa pöydälleen kulttuuri- ja vapaa-aikajaoston anomuksen noin 62 000 euron varaamisesta radan rakentamiseen tänä vuonna.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Rakennuttajainsinööri Frank Bäcksholm kertoo, että hankkeeseen on mahdollista saada 30 prosentin valtionavustus, ja sitä on myös haettu. Kaupungin osuudeksi jäisi edellä mainittu summa, jonka käyttö olisi kytketty valtionavun saamiseen.

– Teknisellä lautakunnalla on 1,9 miljoonan euron käyttösuunnitelma, joka on tarkoitettu kunnallisteknisiin investointeihin. Ehdotamme nyt, että tämä maastopyöräilyrata olisi yksi niistä, Bäcksholm sanoo.

Pietarsaaren roskatunturi on keinotekoinen, maisemoitu kukkula, jolle on vaikea keksiä muuta kuin liikuntakäyttöä. Alamäkiratojen pituus vaihtelisi 250 metristä 550 metriin ja vaikeusaste helposta vaativaan. Oikealla näkyvä serpentiini johtaisi pyöräilijän lihasvoimin takaisin huipulle. Havainnekuva. Kuva: Trail It Oy

Pietarsaaren ohikulkutien varressa, Sandsundissa olevaa aluetta käytettiin joitakin vuosikymmeniä Pietarsaaren kaatopaikkana. Kun Ekorosk perustettiin reilut 30 vuotta sitten ja siirryttiin jätteiden kierrätykseen läjittämisen sijasta, kaatopaikan käyttö ajettiin alas.

Sen jälkeen mäki on peitetty ja maisemoitu monivuotisena projektina. Viime vuosina sitä on alettu hiljalleen kehittää ulkoilu- ja kuntoilualueena.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Toiset kuntoportaat valmistuivat viime syksynä. Yksi näköalapaikka on suunnitteluvaiheessa, ja se rakennetaan tämän vuoden puolella samoin kuin grillauspaikka. Luultavasti alueelle rakennetaan myös 9-väyläinen frisbeegolfrata, Frank Bäcksholm kertoo.

Alueen maastopyöräilyharrastajien kanssa on palaveroitu ja pohdittu toteutustapoja.

Kukkula on ihmisen tekosia, joten siihen ei liity erityisiä luontoarvoja. Alue on myös asemakaavassa korvamerkitty urheilu- ja virkistyspalveluille.

Rajoitteitakin on. Esimerkiksi valaisintolppien pystyttäminen tuskin onnistuu, koska maakerroksen alla on bitumimatto. Nyt kuntoportaat on valaistu kaiteisiin kiinnitetyillä led-nauhoilla.

Joka tapauksessa maastopyöräily olisi enemmän kesälaji, sillä talvikunnossapitoa ei järjestettäisi.

Maastopyöräilyä voi verrata maastohiihtoon. Käytännössä puhutaan samanlaisesta toiminnasta, eli kansanliikunnasta.

Pietarsaaren kulttuuri- ja vapaa-aikajaosto on näyttänyt hankkeelle vihreää valoa. Jaosto asetti ehdoksi liikenneturvallisuuden lisäämisen. Teknisessä palvelukeskuksessa on suunniteltu, että jalan ja pyörällä paikalle tulevat käyttäisivät Pirilöntien alikulkua ohikulkutiellä. Ruusulehdon koululta paikalle pääsee metsäautoteitä pitkin.

Samalla tutkitaan, onko ohikulkutielle mahdollista asettaa 60 kilometrin nopeusrajoitus.

Mikäli hanke saa rahoituksen tänä vuonna, ratojen rakentamisessa voidaan käyttää Itärannantien saneerauksesta saatavia maamassoja. Tämä alentaisi myös kustannuksia.

Maastopyöräratojen rakentamisessa käytetään maa- ja kiviaineksia, ei esimerkiksi betonia tai asfalttia.

Trail It:in Juhana Koivisto pitää aluetta erittäin hyvin maastopyöräilyyn sopivana.

– Korkeutta on riittävästi, mutta mäki on kuitenkin sen verran matala, että nousureitin saa toteutettua mielekkäästi polkua pitkin ylös.

Maastopyöräilyn suosio räjähti koronavuosina, kun ihmiset löysivät harrastuksen sulkuaikoina.

– Se on saavuttanut koko kansan harrastuksen statuksen. Sitä voi verrata maastohiihtoon. Käytännössä puhutaan samanlaisesta toiminnasta, eli kansanliikunnasta, Koivisto sanoo.

Lähin vastaava rakennettu maastopyöräilykeskus löytyy tällä hetkellä Uuraisilta Keski-Suomesta. Pohjois-Suomen hiihtokeskuksissa alamäkipyöräilystä on tullut talvikautta täydentävä ilmiö.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä