Googlen Al-yhteenveto -hakutoiminto saapui Suomeen - kuinka valmistaudut uuteen?
Samalla, kun muut teknologiajätit ja niiden tekoälysovellukset kehittävät toimintaansa jatkuvasti, täytyy myös Googlen luoda kilpailussa pärjääviä ratkaisuja. Noin vuosi sitten AI-yhteenveto -ominaisuus (AI Overview) lanseerattiin Yhdysvalloissa, ja nyt se on rantautunut Suomeen.
Tekoäly luo tiivistelmän
Googlen AI Overview on on tekoälypohjainen tiivistelmätoiminto, joka antaa käyttäjille hakutulosten yläpuolelle nopean vastauksen. Se antaa vastauksen kielimalliinsa pohjautuvan tekoälyn luoman tiivistelmän muodossa, yhdistäen tietoa useista lähteistä reaaliaikaisesti. Googlen koneoppivat algoritmit määrittävät, mitkä lähteet ovat luotettavia.
Hakutulokset siis näkyvät hakusijoitusten mukaisesti edelleen, mutta tekoälyn tuottama tiivistelmä on usein ensimmäisellä sijalla. Tämä tuo mukanaan sekä mahdollisuuksia että haasteita suomalaisille yrityksille ja markkinoijille.
AI Overview on aiheuttanut keskustelua ja kritiikkiä
Tekoälytiivistelmiä on kritisoitu muun muassa niiden toisinaan sisältämistä asiavirheistä, myös siitä, että ne vähentävät perinteisesti Googlen kautta tullutta liikennettä verkkosivuille.
Googlen tavoitteena on parantaa hakukokemusta käyttäjälle, mutta kolikon kääntöpuoli on tekoälyvastausten merkittävä vaikutus verkkosivujen orgaaniseen näkyvyyteen ja klikkausprosentteihin, sillä hakukonesijoituksen paikka ei enää ole niin merkittävässä roolissa. Tällainen muutos saattaa vaikuttaa suoraan mainostuloihin ja muuttaa olennaisesti SEO:n strategista roolia.
AI Overview ja kasvava tekoälyteknologia haastaa perinteisen hakukoneoptimoinnin ja vaatii uutta lähestymistapaa: GEO, eli generatiivisen hakukokemuksen optimointi, on uuden ajan SEO.
GEO on uusi SEO
Kielimalli on lähtökohtaisesti koulutettu koneoppimaan laajoista määristä tekstiä ja dataa - ne eivät lue pelkkiä avainsanoja, joihin hakukoneoptimointi on aikaisemmin pitkälti perustunut. Tekoäly keskittyy kontekstin lukemiseen, ja siksi erinäisen sivuston täytyy osoittaa asiantuntijuuttaan ja luotettavuuttaan itselleen relevanttien aiheiden parissa, mikäli haluaa hakukoneoptimoida tekoälyn aikakaudella.
Rakenna brändillesi uskottavuutta ja tunnistettavuutta, jotta tekoäly pitää sivustoasi luotettavana lähteenä. Panostaa täytyy siis kattavaan ja asiantuntevaan sisältöön.
Uusia tapoja tähdätä konversioihin ja klikkauksiin
Koska osa käyttäjistä saa tarvitsemansa tiedon suoraan hakutulossivulta, yritysten on mietittävä uudelleen, miten ja mistä kanavista houkutella Googlen käyttäjiä verkkosivuilleen ja saada heidät sitoutumaan.
Mitä tämä tarkoittaa digimarkkinoinnille?
Suomalaisille yrityksille AI Overview on herätys strategiseen tarkasteluun: Miten varmistetaan näkyvyys tekoälyn luomissa vastauksissa? Miten tuotetaan sellaista sisältöä, joka palvelee sekä käyttäjää että tekoälyalgoritmia?
AI Overview tuo mukanaan sekä muutoksia että mahdollisuuksia, ja parhaat käytännöt ovat vasta muodostumassa. Yhdysvalloissa ominaisuus on jo laajentunut AI Mode -hakutilaksi, joka hyödyntää Googlen kehittyneintä Gemini 2.5 -mallia.
AI Mode tuo Googlen hakukoneeseen uuden ulottuvuuden mahdollistaen syvälliset tekoälyn muodostamat vastaukset yhdistelemällä useita tietolähteitä reaaliaikaisesti ChatGPT:n tavoin. Käyttäjä voi esittää moniosaisia kysymyksiä, jatkokysymyksiä ja hyödyntää esimerkiksi kuvia osana hakua. Lisäksi AI Mode kykenee suorittamaan käytännön tehtäviä, kuten esimerkiksi vertailemaan lippuhintoja tai ehdottamaan ravintolavarauksia suoraan hakukoneen sisällä.
Nyt kannattaa siis investoida laadukkaaseen sisältöön, rakenteellisesti rikkaisiin verkkosivuihin sekä jatkuvaan hakukoneymmärryksen päivittämiseen.
Wuohi Digital on digitoimisto, joka tunnistaa ja ratkaisee liiketoiminnan pullonkaulat hyödyntäen dataa, tekoälyä ja asiakasymmärrystä.
Olemme erikoistuneet strategiseen digimarkkinointiin, hakukoneoptimointiin (SEO ja GEO), hakusanamainontaan (SEM), somemarkkinointiin sekä Shopify-verkkokauppoihin. Yhdistämme liiketoimintaymmärryksen, teknisen taidon ja luovan ajattelun ratkaisuiksi, jotka tuottavat mitattavia tuloksia ja vauhdittavat liiketoiminnan kasvua.