Kotimaa

Peltipoliisien toimenkuvaa aiotaan laajentaa myös kännykänkäytön, turvavyönkäytön sekä liian lähellä toista autoa ajamisen valvontaan liikenteessä. Ongelmana on nyt etenkin matkapuhelimen yhä lisääntyvä käyttö ajaessa. Kuva: Heikki Saukkomaa

Poliisi aikoo laajentaa tolppavalvontaa – Kännykän käyttö ratissa näyttää olevan naisten helmasynti

Poliisi valmistelee tolppakameroilla tehtävän liikennevalvonnan laajentamista, kerrotaan Poliisihallituksesta. Ylinopeuksien lisäksi peltipoliiseilla pyritään vastedes kuvaamaan kännykän käyttöä, liian lähellä toista ajokkia ajamista sekä turvavyön käytöstä laistamista.

– Matkapuhelimen käyttö ajaessa on yhä suurempi ongelma, ja sen arvioisin olevan yleisempää nais- kuin mieskuljettajilla. Kännykän liikennekäytön riskejä lisää osaltaan se, että puhelujen ohella sillä nykyisin selataan sovelluksia, sanoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.

Muissa liikennerikkeissä ovat hänen mukaansa vankasti pääosassa miehet.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Esimerkiksi ylinopeuksista noin 80 prosenttia ajavat miehet.

Ihalaisen mukaan ylinopeudet näyttäisivät viime vuosina jonkin verran vähentyneen Suomessa. Samoin turvavyön muistaa maanteillä kiinnittää jo noin 98 prosenttia kuljettajista, hän sanoo.

– Uskoakseni nuo ovat automaattisen liikennevalvonnan tuomia hyötyjä.

Siinä, miten todennetaan liian lähellä toista autoa ajaminen, on Ihalaisen mukaan vielä jonkin verran kehittämistä. Esimerkiksi ohitustilanteessa ohitettava ja ohittaja ovat väkisinkin tuokion lähellä toisiaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Mutta lähellä ajamisenkin mittaaminen onnistuu. Siinä on mahdollista ottaa video pitemmältä matkalta.

Jo kolme käryä kännykän käytöstä ratissa voi viedä ajo-oikeuden eli ajokortin. Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen

Ihalaisen mukaan peltipoliisien käytön laajentamisessa on ongelmana kuljettajan tunnistaminen.

– On jo valmiina tai valmistumassa sovelluksia, jotka nappaavat rekisteritunnuksen sekä esimerkiksi sen, että kuljettaja käyttää kännykkää. Suomessa on pulmana, että kuljettaja pitää pystyä tunnistamaan kasvokuvalla.

Järjestelmä on Ihalaisen mukaan joka tapauksessa vireillä ja poliisi haluaa ottaa sen käyttöön.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Sillä saataisiin lisää ennaltaestävyyttä.

Tämä olisi poliisitarkastajan mukaan tarpeen siitäkin syystä, että suomalaiset kuskit eivät aina hahmota, miten vakaviin seurauksiin esimerkiksi kännykän käyttö ratissa voi johtaa. Jos ja kun tarkkaavaisuus herpaantuu puhelimen takia ja siitä seuraa turma, ei olekaan enää kyse vain liikennerikkomuksesta.

– Samoin jo kolme käryä kännykän käytöstä ratissa voi viedä ajo-oikeuden eli ajokortin. Mielestäni varsinkaan osa naiskuljettajista ei tiedä tätä, Ihalainen sanoo.

Hän täydentää, että peltipoliisien entistä monipuolisempi käyttö on valmisteilla uudemman mallisiin tolppakameroihin. Niitä on Suomen maanteillä nykyisin liki 300. Lisäksi teiden laidoilla on tuhatkunta vanhanmallista tolppakameraa.

– Automaattivalvonnan seuraavan sukupolven laitteista poliisi on pistämässä eteenpäin kilpailutuspaperit jo tänä syksynä.

Pitemmällä matkalla ajettavia ylinopeuksia olisi mahdollista valvoa keskinopeuden mittauksella. Siinä kirjataan kunkin auton saapumisaika kahdelle eri mittauspisteelle esimerkiksi sadan kilometrin etäisyydellä toisistaan.

Alueellisia tai tiekohtaisia eroja ei Ihalaisen mukaan liikennerikkomuksissa ole Suomessa juurikaan havaittavissa.

– Mutta sen voi sanoa, että vaikka kyse olisi pienestäkin ongelmasta, jos se tapahtuu Etelä-Suomen teillä tai kaduilla, riski on isompi. Syy on se, että liikenne on etelässä vilkkaampaa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä