Mielipiteet

Timo Pärkän mielipide: Tunnin juna jäihin kunnes nykytiet ovat kunnossa

Keskusta ei hyväksy ns. "tunnin juna" -hanketta Turku–Helsinki-välille eikä muitakaan selvityksissä kannattamattomaksi todettuja miljardihankkeita. Ne tulee laittaa jäihin, kunnes nykyiset tiet ja raiteet on saatu kuntoon.

Valtion liikenneväylien korjausvelka on noin 2,8 miljardia euroa ja se on keskustan mielestä 2,8 miljardia euroa liikaa. Keskustan mielestä tieverkosta on pidettävä huolta aina yksityisteistä lähtien kantateihin ja valtateihin asti.

Suurten raideliikennehankkeiden suunnittelu on parhaillaan käynnissä. ja suunnitelmia nykyistä nopeampiin junayhteyksiin on ajateltu väleille Helsinki–Turku, Helsinki–Tampere ja Helsinki–Porvoo–Kouvola. Valtiovarainministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön yhteisen selvityksen mukaan suuret raideliikennehankkeet tulisivat maksamaan 7–12 miljardia euroa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Satsaaminen raideliikennehankkeisiin juuri nyt tarkoittaisi ilman muuta vähemmän rahaa perustienpidolle ja muulle liikenneyhteyksien kehittämiselle. Keskusta ei siis poissulje tulevaisuudesta isoja uusia raidehankkeita, mutta haluamme priorisoida lähitulevaisuudessa olemassa olevan infrastruktuurin kuntoon laittamista — sitä kyllä riittää!

Keskusta haluaa myös autoilijat tasa-arvoiseen asemaan luopumalla dieselin käyttövoimaverosta. Mielestämme dieselautojen käyttövoimavero on poistettava, koska sille ei enää nykyhinnoilla ole perusteita. Perinteisesti dieselin tankkihinta on ollut dieselin kevyemmän litrakohtaisen verotuksen vuoksi selvästi bensaa halvempaa, mutta Venäjän hyökkäyssodan myötä polttoaineiden maailmanmarkkinat ovat päätyneet uudenlaiseen tilanteeseen.

Diesel on viime aikoina maksanut markkinatilanteen takia bensaa enemmän tankilla, mutta silti dieselautosta joutuu yhä maksamaan vuotuista käyttövoimaveroa. Tähän Keskusta haluaa muutoksen ja dieselin käyttövoimaverosta on aika luopua.

Kirjoittaja on Keskustan Keski-Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Halsualta.

Haluatko kommentoida kirjoitusta. Lähetä mielipiteesi toimitukseen tästä linkistä aukeavalla lomakkeella.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä