Ajankohtaista

Uusi nousee vanhan viereen - Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän kiinteistöjen tilastrategiaan kuuluu kiinteistöjen vähentäminen ja käytön tehostaminen

Vanhan, puretun kiinteistönn taakse on rakentunut auto- ja logistiikka-alan uusi koulutusrakennus. Kuva: Sini Sulkakoski

1970-luvun alkupuolella rakennettu, Talonpojankadulla sijaitseva niin sanottu “autopuolen rakennus” on tullut toiminnoiltaan ja tekniseltä kunnoltaan tiensä päähän.

Viime keväänä aloitetut purkutyöt ovat viimeistä silausta vaille valmiina.

– Tavoitteena oli toteuttaa purku kahdessa vaiheessa niin, että ensin purettiin rakennuksen pohjoispääty, jolloin jäljelle jäävä puolikas palveli opetuksen väistötilana. Toisen purkuvaiheen käynnistyttyä opetus siirtyi jo olemassa olevaan raskaaseen halliin, kertoo Kpedun kiinteistöpäällikkö Petri Rintala.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vuosien varrella rakennuksen tiloissa on ollut monenlaista: leipomo-, auto- ja logistiikka-alan sekä pintakäsittelyn opetustiloja, yhteisiä tiloja sekä liikuntasali. Vähitellen toiminnat ovat siirtyneet muihin rakennuksiin.

– Näin rakennus on pikkuhiljaa tyhjentynyt ja käyttöaste pienentynyt. Autokorjaamopuoli jäi sen viimeiseksi toimijaksi.

Rintalan mukaan rakennuksen muuttaminen uudeksi, nykyaikaiseksi autokorjaamoksi olisi ollut monella tapaa vaikea perustella.

– Vanhan rakennuksen runkoa on kallista muuttaa, jonka lisäksi vanhoissa rakennuksissa saattaa olla myös sisäilmaongelmia aiheuttavia riskirakenteita.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Purkurakennuksen taakse on rakentunut auto- ja logistiikka-alan uusi koulutusrakennus. Uuteen rakennukseen tulee lisäksi maanrakennuspuolen ja erikoisajoneuvojen huoltotiloja sekä logistiikka-alan keskusvarasto. Ulkoalueet ovat suunniteltu logistista harjoittelua silmällä pitäen.

Rintalan mukaan puretun, vanhan rakennuksen alueelle tulee parkkipaikkoja.

– Uuden auto- ja logistiikkapuolen rakennuksen urakoitsijana toimii Jake-Rakennus Oy. Urakoitsija luovuttaa uuden kiinteistön Kpedulle kesäkuun puolessa välissä, piha-alueet syksyllä.

Uuden kiinteistön hintalappu on noin 8,5 miljoonaa euroa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Rintala kertoo Kpedulla olevan tällä hetkellä käynnissä kaksi urakkakilpailua: Kälviän audiotoriorakennuksen laajennus sekä Kannuksen toimipaikan käytöstä poistetun navetan muutoskorjaaminen koirakoulutushalliksi.

– Kpedun tilastrategia on vähentää kiinteistöjä optimaaliselle määrälle. Kymmenessä vuodessa on vähennetty jo noin 30 000 kerrosalaneliötä, nyt jäljellä on 65 000 kerrosalaneliötä.

Autopuolen vanhassa rakennuksessa purkaantui 7600 neliötä, ja uuden rakennuksen pinta-ala on 3600 neliötä.

– Kiinteistöjen kuluja halutaan vähentää, jotta toimintatuotot voidaan ohjata ydintoimintaan eli opetukseen.

Tämän kevään yhteishaussa Kpedun ajoneuvoalan perustutkintoon oli 139 hakijaa, joista ensisijaisia hakijoita oli 38. Aloituspaikkoja tutkintoon on 20.

Kpedun logistiikka-alan perustutkintoon oli 145 hakijaa, joista ensisijaisia hakijoita oli 41. Aloituspaikkoja tutkintoon on 18.

Kpedun auto- ja logistiikka-alan tutkintovastaava ja lehtori Matti Varpaluoma toteaa, että auto- ja logistiikka-ala on ollut hänen opetusaikanaan aina vetovoimainen.

– Liikkuvat ja pärisevät laitteet kiinnostavat luontaisesti monia, ja käsillä tykätään tehdä töitä. Opintojen alkaessa näkee usein, että moni opiskelija on harrastanut ruuvailua entuudestaan.

Onko polttoaineen hinnan nousu vaikuttanut auto- ja logistiikka-alan opetukseen?

– Polttoaineen hinta ei itsessään ole vaikuttanut, mutta teknologiamurroksen vihreä siirtymä on. Tulevaisuuden käyttövoima tulee olemaan sähkö että kaasu, ja sähkö on ensisijaisesti se, mihin pitää varautua. Ajoneuvokannassa sähköautot ja ladattavat hybridiautot lisääntyvät kokoajan, joka on jo vaikuttanut auto- ja logistiikka-alan tutkintojen perusteisiin.

Varpaluoma toteaa, että opiskelijat pääsevät harjoittelemaan ajo-opetusta polttoaineen hinnasta huolimatta entiseen tapaan.

– Pyrimme ajamaan todellisilla ajoneuvoilla, mutta meillä on lisäksi ajosimulaattoreita, joita jonkun verran opetuksessa hyödynnetään.

Tämän kevään yhteishaussa Kpedun ajoneuvoalan perustutkintoon oli 139 hakijaa, logistiikka-alan perustutkintoon 145 hakijaa. Kuva: Sini Sulkakoski

Varpaluoma iloitsee uudesta, pian käyttöön saatavasta toimitilasta.

– Uutta oppimisympäristöä on odotettu jo vuosia ja on ollut hyvä, että me käyttäjät olemme saaneet olla suunnittelutyössä mukana. Olemme onnellisia tästä Kpedun mittavasta satsauksesta joka kertoo siitä, että tälle alalle nähdään sellaista tulevaisuutta, jonka koulutukseen halutaan panostaa.

“Kiinteistöjen kuluja halutaan vähentää, jotta toimintatuotot voidaan ohjata ydintoimintaan eli opetukseen.
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä