sunnuntai 19.5.2019 | 15:47
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

"Näkemys naisista huonoina kuljettajina muodostuu jo hyvin varhain lapsuudessa", väittää liikenneturvan suunnittelija

Joka kolmas nainen kokee, että hänen ajotaitojaan vähätellään. Syyttä suotta, osoittavat tilastot.

Kari Pitkänen Keskipohjanmaa+
La 6.4.2019 klo 10:00

Jahas, miksi ei jono liiku? Eikö se kuljettaja nyt saa vaihdetta silmään ja autoaan liikkeelle?

No ei mikään ihme, naiskuskihan se siinä kärjessä hidastelee.

Ja katsos tuota. Varmana ei saa autoaan taskuparkkiin ahtaalla kadulla!

Pysäköintihän ei tunnetusti naisilta onnistu. Ovat tunne-elämältäänkin niin häilyväisiä.

Kuinka nainen nyt kykenisi pahassa paikassa päättelemään, miten ruutuun pitää kääntää tai peruuttaa oikein?

Käydäänkö teidän autossanne tällaisia keskusteluja? Jos käydään, siisti äkkiä suusi ja tarkista asenteesi. Siirrät ne pian vielä jälkikasvullesi.

Ranskalaisessa tutkimuksessa jo 10-vuotiaat lapset määrittivät naiset "huonoiksi kuljettajiksi" useammin kuin miehet.

– Näkemys naisista huonoina kuljettajina muodostuu jo hyvin varhain lapsuudessa. Pahimmillaan ennakkoluulot voivat olla itseään toteuttavia ja saada osan naisista jopa välttelemään ajamista, Helsingin yliopiston tutkija ja Liikenneturvan suunnittelija Ida Maasalo huomauttaa.

– Ennakkoluulojen muodostaminen ja yleistäminen eivät kuitenkaan ole mitään fiksuuden merkkejä. Pikemminkin se on mielen laiskuutta.

Vakiintuneissa ajattelumalleissa naisten ei välttämättä uskota osaavan edes pysäköidä autoa kunnolla. Maasalon mukaan tätä puutetta on selitetty naisten huolimattomuudella ja tunne-elämän epätasapainolla.

– Naiset kuvataan usein ylivarovaisiksi ja epävarmoiksi liikenteessä, hän summaa kansainvälisiä tutkimustuloksia.

Tuoreessa kotimaisessa kyselytutkimuksessa joka kolmas nainen (33 %) ilmoitti, että hänen ajotaitojaan on joskus epäilty. Mieskuljettajista vastaavia ennakkoluuloja raportoi vain 14 prosenttia.

Seitsemän kymmenestä jatkokysymykseen vastanneesta naisesta koki, että ihmisten ennakkoluulot liittyvät nimenomaan sukupuoleen.

Naisten mielestä yleinen mielipide, sosiaalinen media sekä perinteinenkin media määrittävät naiset kehnoiksi kuskeiksi.

Miehet eivät vastaavaa yleistä painetta koe. Miesten ankarin ajotaito-kriitikko on oma puoliso, joskus myös työkaveri.

Miehet kuvaavat naisia useammin itsensä turvalliseksi, taitavaksi, rauhalliseksi ja huomaavaiseksi kuljettajaksi.

Naisten omissakin vastauksissa korostuvat varovaisuus ja epävarmuus kuljettajina. Siihen voi olla hyvä syykin: miehet ajavat huomattavasti naisia enemmän.

Suomessa miehet ajavat keskimäärin 31 kilometriä vuorokaudessa, naiset vain 16.

Jos uskomme tilastoja – ja miksi emme uskoisi – osalla suomalaisista mieskuljettajista on kyllä itsetunto kohdallaan, mutta realiteetit hukassa.

Miehet ovat yliedustettuina kaikissa kolarityypeissä. Osin tämä johtuu naisia suuremmasta ajosuoritteesta.

Parinkymmenen viime vuoden aikana miesten osuus kuolonkolarin aiheuttaneista kuljettajista on ollut 80–90 prosenttia.

Vastaavasti mieskuljettajat aiheuttavat 95 prosenttia kuolemaan johtaneista rattijuoppojen moottoriajoneuvo-onnettomuuksista, Onnettomuustietoinstituutin päihderaportti kertoo.

Perinteinen liikenteen riskikeskittymä on nuori mies, jolla on vähän järkeä mutta paljon näyttöhaluja ja alla tehokas ja suorituskykyinen (takavetoinen) auto.

Nuoren mieskuljettajan kohonnutta onnettomuusriskiä selitetään muun muassa aivojen otsalohkon hitaammalla kehityksellä verrattuna saman ikäisiin naisiin. Ida Maasalokaan ei kokonaan tätä selitystä tyrmää:

– Tutkimusten mukaan nuorten miesten impulssikontrolli saattaa olla heikompaa ja elämyshakuisuus voimakkaampaa verrattuna naisiin. Tämä voi johtaa oman käyttäytymisen heikompaan säätelyyn ja riskinottoon.

Naisten ajamissa kolareissa puolestaan heijastuu kokemattomuus. Esimerkkejä ovat kolarit, joissa auton hallinta menetetään liukkaalla tiellä ja haastavissa olosuhteissa.

Ida Maasalo muistuttaa, että biologisten tekijöiden lisäksi naisiin ja miehiin vaikuttavat myös erilaiset sosiaaliset normit.

Miesten maskuliinisuuteen liitettäviä piirteitä ovat muun muassa taitavuus, pelottomuus ja aggressiivisuus. Tällaiset odotukset miehille "tyypillisestä" käyttäytymisestä voivat selittää taipumusta ottaa riskejä liikenteessäkin, etenkin jos oma ajotaito yliarvioidaan.

Maasalo kannustaa kaikkia autoilijoita haastamaan vanhat ajattelumallit. Skarpattavaa on molemmilla sukupuolilla.

– Vuonna 2008 toteutetussa tutkimuksessa osaa naisista muistutettiin ennen ajosimulaattorilla ajoa, että naiset ovat huonompia kuljettajia kuin miehet. Nämä naiset kolaroivat kaksi kertaa useammin verrattuna naisiin, joita ei muistutettu tästä stereotypiasta, Maasalo kirjoittaa Liikenneturvan sivuilla.

Millainen sitten on oikeasti hyvä kuljettaja, mies tai nainen? Sen määritteleminen ei ole mitään rakettitiedettä:

– Hänellä on hyvä sääntötietämys ja ajoneuvon käsittelytaito, kyky ennakoida liikenteen vaaratilanteita sekä vastuullinen asenne omaa ja muiden turvallisuutta kohtaan, tutkija Ida Maasalo kiteyttää.

– Pärjääminen nykyisessä liikenneympäristössä ja nykyisillä autoilla ei yleensä vaadi ihan hirveästi kokeneelta kuljettajalta, kunhan jaksaa vielä seurata ja havainnoida muuta liikennettä.

Tästä on kyse

Neste tutki: ajavia naisia vähätellään

Kyselytutkimuksen naisten ja miesten liikenneasenteista toteutti Neste K -liikenneasemaketju tutkimusyritys Nepan kanssa.

Online-tutkimukseen vastasi helmikuussa 1 132 iältään 18–70-vuotiasta K-Plussa-asiakasta.

Vastausten perusteella 33 prosenttia naisista oli kohdannut ajotaitojensa vähättelyä, miehistä vain 14 prosenttia.

Vastanneista naisista ajoi päivittäin 44 prosenttia (miehistä 64 %), ja 20 prosenttia ei ajanut lainkaan (miehistä 8 %).

Kysymykseen "Mikä saa sinut raivostumaan ratissa?" naiset vastasivat miehiä useammin kaaharit, alinopeutta ajavat kuskit, muista piittaamattomat kuskit, huono sää, ruuhkat ja tietyöt.

Kampanjaa jäljellä

Nesteen käynnistämä Nainen ratissa -kampanja jatkuu 18.3. saakka.

Postaukset voi lähettää tunnisteella #nainenratissa ja tukea samalla Tyttöjen Talon toimintaa.

"Meille nainen ratissa on yksiselitteisesti positiivinen asia. Ratissa oleminen kuvastaa ohjien ottamista, vahvuutta, rohkeutta ja voimaa. Naisilla ei ole syytä empiä rattiin tarttumista", Nesteen markkinointipäällikkö Tytti Stranding kannustaa.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »