Paikallisuutiset

Meneekö Rödsöstä rauha? Perhonjoen sillan remontti Kokkolassa pistää autoilijat jonottamaan – Toukokuussa nähdään, aletaanko sumaa kiertää pikkutietä pitkin.

KOKKOLA

Räjähtääkö Kokkolan Rödsön läpi kulkeva liikenne kestämättömälle tasolle, kun Perhonjoen ylittävää Storån siltaa eli Kasitien siltaa aletaan peruskorjata huhtikuun lopulla?

Urakasta vastaava Skanska Infra Oy sekä ely-keskus ja Kokkolan kaupunki saavat kysymykseen vastauksen viimeistään toukokuun aikana.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Alkuasetelmissa Rödsön läpi kulkevaa liikennettä ei aiota rajoittaa mitenkään.

Väliaikainen kiertosilta olisi kallis ratkaisu. Aukko joen yli on pitkä. En tiedä, onko sellaista edes mietitty. Toinen vaihtoehto olisi ohjata liikennettä pyörätien kautta, mutta pyörätietä ei ole mitoitettu autoille. Työmaapäällikkö Jussi Holmi

– Jos Söderbackantietä aletaan kuormittaa, se ei ole kohtuullista seudun asukkaita kohtaan, sanoo tienpidon suunnittelijaElina Granqvist ely-keskuksesta.

Söderbackantie on Kasitieltä Rödsöntielle vievä asfalttipäällysteinen yksityistie.

On mahdollista, että mikäli jonot Kasitien siltatyömaalla kasvavat ruuhka-aikoina, kiireisimmät autoilijat kiertävät sumat Rödsön kautta. Pohjoisesta tultaessa reitti kulkisi sorapäällysteistä Kaukobackantietä Perhonjoen ja Kasitien kulmaukseen, siitä Söderbackantielle ja Rödsöön.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Jos reittiä aletaan rasittaa, joudumme miettimään ratkaisuja tarkemmin, sanooJussi Holmi, Skanska Infran työmaapäällikkö.

Rödsön seudun asukkaat eivät voi mahdollista lisäliikennettä rajoittaa. Vaikka Söderbackantie on yksityistie, se on kaupungin hoidossa.

– Viisi vuotta siitä, kun kaupungin rahaa on käytetty hoitamiseen, tietä ei voi laittaa kiinni, sanoo Kokkolan kaupungin liikenneinsinööriJukka Harju.

Hän kuuli siltaremontista vasta torstaina ja arveli saman tien, että kiertotietä tullaan käyttämään.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Itsekin kiertäisin. Toki reitti on hidas. Autot eivät sovi kohtaamaan Rödsön sillalla (Kankkosen silta), eikä teiden rakennekerroksia ja asfaltointia ole tehty isoille liikennemäärille. Tie voi murtua, jos reunassa ajetaan. Kiertotien käyttö on oikeasti hyvä kysymys, Harju sanoo.

Kieltoihin ei lähdetä – ei ainakaan aluksi.

– Valvontaa Söderbackantielle ei saa, sillä se on yleisessä käytössä. Sen sijaan liikennemerkeillä voidaan rajoittaa raskasta liikennettä ja autoilua tiettyinä aikoina. Vastaukset saadaan parissa viikossa, kuukaudessa, Harju uskoo.

Perhonjoen sillan remontti Kasitiellä Kokkolassa alkaa 29. huhtikuutta. Urakan takia sillalla rajoitetaan yleistä liikennettä marraskuun lopulle saakka.

– Se on arvio. Kyseessä on iso työ, tiukka rutistus. Tuon kokoluokan korjaukseen saisi menemään kaksikin vuotta. Aikataulu riippuu siitä, tuleeko yllätyksiä, sanoo työmaapäällikkö Jussi Holmi.

Miksei työmaan viereen rakenneta väliaikaista kiertosiltaa?

– Se olisi kallis ratkaisu. Aukko joen yli on pitkä. En tiedä, onko sellaista edes mietitty. Toinen vaihtoehto olisi ohjata liikennettä pyörätien kautta, mutta pyörätietä ei ole mitoitettu autoille.

Peruskorjauksen hinta suunnitteluineen on vähän yli miljoona euroa. Kyse on normaalista määräaikaishuollosta, kuvailee Holmi.

– Siltaa on korjattu viimeksi 1990-luvun puolivälissä. Kun tietä suolataan, silta rapautuu ja syöpyy. Nyt uusitaan reunapalkkeja, pintarakenteita, kaiteita ja vesieristeitä. Kantaville rakenteille tehdään vain tarkistus. Varaudutaan siihen, että vauriot eivät ole päässeet syvemmälle.

Jonoja syntyy. Remontin ajan Perhonjoen sillalla on avoinna yksi kaista kerrallaan.

Liikennettä ohjataan liikennevaloilla.

– Valojen kiertoaika on mallinnusten ja tutkimusten pohjalta noin kolme minuuttia. Lisäksi tutkalla reagoidaan ruuhkiin ja liikennevirtoihin, sanoo Jussi Holmi.

Jonojen metrimääriä hän ei lähde arvioimaan.

– Odotusaika on keskimäärin viisi minuuttia, huiput 6–12 minuuttia. Muuten kierto on 3–5 minuuttia. Autoilijan pitää varata jokunen minuutti lisäaikaa matkaansa.

Holmin mukaan jonojen kiertämiseen Rödsön kautta ei ole varauduttu urakoitsijan näkökulmasta.

– Sen sijaan pidempimatkalaisille suosittelemme reittiä kantateiden 63 ja 86 kautta.

Kommentti

Fakta

Siltaremontti

Ely-keskus korjauttaa Storån sillan eli Perhonjoen ylittävän sillan Kasitiellä Kokkolassa. Sillalla rajoitetaan yleistä liikennettä 29.4.–29.11.

Työt toteuttaa Skanska Infra Oy. Hanke suunnitteluineen maksaa hieman yli miljoona euroa.

Sillasta yksi kaista pidetään avoinna. Liikennettä ohjataan liikennevaloilla.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä