tiistai 25.1.2022 | 09:39
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Tuuli Tahkokorpi: Kofeiinittomampi elämä on parempaa

Ma 24.6.2019 klo 06:30

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Olin aiemmin ehdoton aamu- ja lounaskahvin juoja. Työnteosta ei tullut mitään, ellen saanut piristystä päivääni kofeiinista.

Tämän kevään aikana kokeilin ensimmäistä kertaa, millaista olisi vähentää kahvinjuontiani niin, että joisin enintään yksi tai kaksi kupillista päivässä. Seinään lopettaminen aamukahvin kohdalla ei ole tähän asti tullut kyseeseen, sillä aamut ilman kahvia aiheuttavat minulle ohimopäänsärkyä. Sitä se kofeiiniriippuvuus teettää. Jos kofeiini keksittäisiin vuonna 2019, se saattaisi olla laiton huume muiden keskushermostoa kiihdyttävien juoma-ainesten, kuten guaranan lisäksi.

Huomasin vähentämisen vaikutukset heti. Olin aiemmin kiinnittänyt huomiota, että ahdistavissa tilanteissa ja jännittyneessä olotilassa kahvin nautiskeleminen ei ollut hyvä idea. Se nostatti sykettäni ja lisäsi ahdistusta. Nyt tartun mieluummin teekuppiin, jossa on vähemmän kofeiinia ja enemmän rauhoittavia ominaisuuksia.

Toinen parantava vaikutus näkyi hampaiden terveydessä. Minulla ei ole koskaan ollut reikiä tai juurikaan ongelmia hampaideni kanssa, mutta runsas kahvin juonti kellastuttaa jokaisen hampaita väistämättä. Hampaani ovat valkoisemmat ja iltaisin ei tarvitse tuskastella sen kanssa, että on juuri juonut kupin kahvia ja pitäisi pestä hampaat, mikä ei yhdistelmänä ole hyväksi hammaskiilteelle.

Suosittelenkin suomalaisia kahvin rakastajia miettimään omaa kulutustaan. Kahvi ei ole sama asia kuin alkoholi, mutta sekin aiheuttaa riippuvuutta ja sen hyvistä terveysvaikutuksista huolimatta sitä ei tulisi lipittää kymmeniä kuppeja päivässä. Jos psyykkisesti on jatkuvasti ylivireinen olo, voi osasyy löytyä myös kahvista, näin oman elämän keittiöpsykologin näkökulmasta.

Ja mitä kaikkia ihania vaihtoehtoisia juomia onkaan tarjolla – smoothieita, lattejuomia, kaakaoita ja suuri valikoima teemakuja. Suuntahan on nykyään yhä vain terveellisimpiin ruokailutottumuksiin, joten kahvin vähentäminen voisi hyvin olla listalla toteutettavaksi.

Enkä voisi korostaa enempää unen, liikunnan ja veden juomisen tärkeyttä. Jos nämä kolme asiaa ovat kunnossa, kahvi on vain sivutuote. Se ei muutenkaan korvaa mitään näistä mainituista ihmisen perustarpeista. Ei tulisi koskaan ajatella, että kahvin voimalla mennään. Sen vaikutus on vain hetkellinen, kunnon yöunien taas pidempiaikainen.

Nyt tartun mieluummin teekuppiin, jossa on vähemmän kofeiinia ja enemmän rauhoittavia ominaisuuksia.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »