° | m/s |
Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.
Kokkolalainen Jan-Ove Nyman hankki neljä vuotta sitten Ruotsista kaasuauton. Kokkolassa ei ole biokaasun tankkausasemaa, joten hän päätti rakentaa sellaisen.
Hän on käynyt innokkaasti esittelemässä hanketta rahoittajille, mutta rahoituksen kokoaminen ei ole ollut helppoa. Nyt maali häämöttää.
– Asema valmistuu mahdollisesti jo tänä vuonna tai viimeistään helmikuuhun mennessä, sanoo Nyman.
Ensimmäiset lapioniskut tankkausaseman tontilla Kruunupyyssä lyötiin keskiviikkona.
Kokkolassa on nykyisin vain kymmenen kaasuautoa, joten asiakaskunta ei ole toistaiseksi suuri.
– Tankkausasemat ovat kuitenkin olleet harvassa, huomauttaa Nyman.
Lähimmät asemat sijaitsevat Pietarsaaressa, Jepualla, Vaasassa, Isokyrössä ja Seinäjoella
Vaikka tontti sijaitsee valtatie 8:n varrella, sinne ei pääse suoraan valtatieltä. Asemalle on ajettava logistiikkakeskuksen läpi kulkevan Yrittäjäntien kautta.
Nyman on ottanut tavoitteekseen rakentaa Suomen suurimman yksityisomisteisen biotankkausasemaverkoston.
– Olen saanut tukea kahteen muuhun asemaan. Ne tulevat lähialueelle. Nyt laitan vielä lisähakemuksia vetämään, sanoo Nyman.
Kruunupyyn tankkausaseman asennuksista vastaa pietarsaarelainen kaasualan yrittäjä André Alho.
– Ajan tietenkin kaasuautolla, koska olen alan yrittäjä, sanoo Alho.
Volkswagen on ainoa konserni, joka tuo uusia kaasuautoja Suomeen, mutta bensa-autonkin voi muuntaa kaasuautoksi.
– Muutos maksaa noin kolme tuhatta euroa, ja siihen saa tonnin tuen valtiolta, kertoo Alho.
Jälkiasennus maksaa itsensä muutamassa vuodessa takaisin, koska kaasulla ajaminen on halvempaa.
Kaasuautoilijan polttoainekulut jäävät suunnilleen kolmanneksen pienemmiksi kuin bensalla ajavan kulut.
Toisaalta kaasuautosta pitää maksaa käyttövoimaveroa kuten dieselistäkin.
– Kaasuauton käyttövoimavero on noin kuusikymmentä prosenttia dieselin käyttövoimaverosta, kertoo Nyman.
° | m/s |