° | m/s |
Suomalaisen Supercellin tuottoisin peli oli viime vuonna Clash of Clans. Peli tuotti viime vuonna omistajilleen 496 miljoonaa dollaria (tämän päivän kurssilla 452 miljoonaa euroa), millä se ansaitsi 14. sijan viime vuoden tuottoisimpien mobiilipelien listalla.
Mobiilipelien ansaintalogiikka perustuu mikromaksamiseen, eli itse pelit voi ladata maksutta, mutta pelin sisällä eteneminen nopeutuu ja helpottuu rahaa käyttämällä. Alaikäiset lapset haluavat tietenkin edetä pelissään ja jos mahdollisuus olisi, sijoittaisivat varmasti kaikki karkkirahansa Robuxeihin, mikä on mobiilipeli Robloxissa käytettävä rahayksikkö.
Jos euron arvo ei peliä pelaavalla lapsella ihan vielä hanskassa, voi se pelimaailmassa hämärtyä huolella. Eri mobiilipeleissä on eri rahayksikkönsä.
Hämärtyy se rahan arvon tunteminen vanhemmallakin. Valtaosan Supercellistäkin omistavan kiinalaisen Tencentin tuotto vuonna 2022 oli 6,3 miljardia dollaria, eli 5,7 miljardia euroa. Tiedot selviävät Mobilegamer.biz -sivuston uutisesta, joka taas on hankkinut peliyhtiöiden datan markkinointiyhtiö Appmagicilta. Supercell on listan kahdeksas yli miljardin dollarin (0,9 miljoonaa euroa) tuotoilla.
Alan kasvun huippua emme kuitenkaan ole vielä nähneet. Viikonloppuna järjestettävällä Game Jam -tapahtumassa päästään peliohjelmoinnin makuun Kokkolassa ja Ylivieskassa. Vaikka uutta Supercelliä ei viikonlopussa rakenneta, tarvitaan vastaavia tapahtumia herättämään nuorten kiinnostusta alaan. Robuxeilla ei makseta sähkölaskua, mutta ehkä joku tapahtumaan osallistuvista nuorista löytää oman pelialan porukkansa ja keksii idean, joka kantaa julkaisuun asti.
Pääkirjoitukset ovat Keskipohjanmaan kannanottoja, jotka kuvastavat lehden periaatelinjaa. Kirjoitukset laatii Keskipohjanmaan toimitus.
Vaikka uutta Supercelliä ei viikonlopussa rakenneta, tarvitaan vastaavia tapahtumia herättämään nuorten kiinnostusta alaan.
° | m/s |