Mielipiteet

Eetu Kupulisojan kolumni: Kiitos moderneille hammaslääkäreille – 70-luvulla potilaat pidettiin voimalla kiinni penkissä ja porattiin, tämän päivän ammattilaisille miellyttävä asiakaspalvelu on kunnia-asia

Kuva:

Kuinka monella on traumoja hammaslääkärikäynneistä?

Aika monta kättä näyttää nousevan. Omani ensimmäisten joukossa.

Takavuosikymmenten hammaslääkärit ovat monien muistoissa kovakouraisia ja säälimättömiä runnojia, jotka eivät välittäneet pätkääkään, miltä potilaasta tuntuu. Kunhan homma saadaan hoidettua ja seuraava uhri lampun alle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Mitä nuorempana moisen kokee, sen syvemmälle sielun arvet menevät.

Mitään ei laiteta suuhun ennen kuin asiakas tietää, mikä on käynnin suunnitelma. Herättää kummasti luottamusta.

Tunnenpa eräänkin henkilön, jota pidettiin 70-luvulla joka raajasta kiinni, jotta hammaslääkäri pystyi hoitamaan työnsä. Kerran hän pääsi siinä määrin vapaaksi, että ylsi upottamaan hampaansa lääkärin käteen.

Tuomiona oli kovaan ääneen vanhemmille esitetty vaade, että penska pitää viedä kotiin kasvamaan. Asianosainen oli kovasti hyvillään, että se käynti oli sitä myöden siinä.

Eikä kyseinen ihminen tänäkään päivänä nuku viikkoon, jos tietää hammaslääkärikäynnin olevan tulossa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Modernin ajan hammaslääkärit ovat todellisia asiakaspalvelijoita. He haluavat varmistaa, että käynti on asiakkaalle mahdollisimman miellyttävä kokemus.

Eihän se toki vieläkään mukava tai kivuton ole. Eikä voikaan olla. Mahdollisimman miellyttävä kuitenkin.

Nuorille hammaslääkäreille tuntuu olevan suoraan kunnia-asia, että he kertovat tarkasti etukäteen, mitä aikovat seuraavaksi tehdä. Mitään ei laiteta suuhun ennen kuin asiakas tietää, mikä on käynnin suunnitelma. Herättää kummasti luottamusta.

Tilannepäivitys tehdään ennen jokaista työvaihetta. Yleensä vielä asiakkaalta varmistaen, että asiat ovat olosuhteet huomioiden kunnossa. Vaikka ei se vastaaminen aina kovin helppoa ole, kun suu on täynnä rautaa ja pumpulituppoa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Sehän on sanomattakin selvää, että muutos ei ole vain ihmisistä kiinni. Hammaslääkäri on omalla tavallaan ajankuva, joka heijastelee ympäröivää yhteiskuntaa.

Vuosikymmenten aikana on opittu huomioimaan asiakas ja hänen pelkonsa paljon paremmin. Aivan keskeistä on ollut myös kivunlievityksen kehittyminen. Aika hyvä diili, että puudutuksella kivun saa tiputettua sadasta likelle nollaa.

Alamme olla siinä onnellisessa tilanteessa, että maahamme on kasvamassa sukupolvi, joka ei pelkää hammaslääkäriä. Meidän poranpelolla kasvatettujenkin asenteet alkavat muuttua.

Huolenaiheena on enää, mistä löytyvät tulevaisuuden suun terveydenhuollon ammattilaiset. Se on kuitenkin toinen tarinansa se.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä