Mielipiteet

Erkki Kujalan mielipidekirjoitus: Jokainen voi valita, toimiiko avioliittoasiassa Jumalan vai ihmisen säädösten mukaan

"Kirkon avioliittokäsitystä haastetaan koko ajan," oli otsikoitu Antti Savelan laaja uutisanalyysi tässä lehdessä (KP 3.6.-23).

Tuon jutun asenne on samansuuntainen, mitä Keskipohjanmaa-lehdessä ja maassamme on harrastettu jo pitemmän aikaa eri yhteyksissä. Juttuja tehdään paljon avopareista, yksinhuoltajista, eronneista, yksin lapsen hankkineista naisista, samaa sukupuolta olevista pareista, seksuaalisista vähemmistöistä, kolmannesta sukupuolesta jne. Harvemmin ydinperheistä, joissa on äiti, isä ja useita lapsia. Heitä Suomessa on kuitenkin vielä ylivoimainen enemmistö. Eli halutaan työntää Jumalan Sana ja kirkon opetus marginaaliin.

Antti Savelan esille tuoma ja kirkkoa haastava avioliittokäsitys ja kirkon virallinen avioliittokäsitys perustuvat erilaisiin ihmiskäsityksiin, eivätkä ole yhteensovitettavissa. Kirkon avioliitto-oppi perustuu Jumalan aikojen alussa antamaan määräykseen ja Hänen luomistyöhönsä. "Jumalan kuvaksi hän heidät loi, mieheksi ja naiseksi hän heidät loi. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne.“ (1.Moos.1: 27) Ja vielä: "Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi." (1 Moos 2: 24).

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kirkon avioliitto-oppi perustuu Jumalan aikojen alussa antamaan määräykseen ja Hänen luomistyöhönsä.

Tämä on laittamattomasti sanottu ja sulkee pois sen mahdollisuuden, että ihmisten keksimä naisen ja naisen tai miehen ja miehen välinen liitto olisi saman arvoinen Jumalan asettaman avioliiton kanssa, sillä samaa sukupuolta olevat parit eivät voi lisääntyä luonnollisella tavalla. Heidän liittoaan ei voi siunata samalla tavalla Jumalan lain ja kirkon opin mukaan kuin miehen ja naisen liittoa.

Näin ollen pareilla, jotka eivät halua totella Jumalan ikiaikaista kehoitusta, ei ole mitään oikeutta vaatia kirkollista vihkimistä, eikä kirkolla ole velvollisuutta sellaista järjestää. Suomessakin yhteiskunta sallii samaa sukupuolta olevien vihkimiset, ja maistraateissa lakimies voi vihkiä heidät. Ketään ei syrjitä. Kukin voi valita, toimiiko tässä perustavaa laatua olevassa asiassa kirkon vai yhteiskunnan lain mukaan. Jumalan vai ihmisen säädösten mukaan.

Se, että kirkkoa haastetaan jatkuvasti tässä asiassa johtuu paholaisen työstä. Se on saanut osan papeista, piispoista ja kirkolliskokouksesta epäilemään. Kyse on hivutuksesta ja verrattavissa aikaan, kun Jeesus oli aloittamassa opetustyötään maan päällä. Tuolloin paholainen kuljetti häntä läpi neljän suuren kiusauksen. Jeesus kesti ne kaikki, eikä alistunut kumartamaan paholaista, vaan sanoi tälle: "Mene pois Saatana! On kirjoitettu, Herraa Jumalaasi sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella. Silloin paholainen jätti Jeesuksen rauhaan." (Matt.4: 10-11)

Toholampilainen kirjoittaja on vääntänyt asiasta kirkolliskokouksessa 12 vuotta.

Haluatko jatkaa keskustelua aiheesta? Lähetä mielipiteesi toimitukseen tästä linkistä aukeavalla lomakkeella.

Lisää aiheesta

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä