Paikallisuutiset

Kokkolalainen Jan-Ove Nyman hankki kaasuauton, mutta tankkausasema puuttui –  Hän päätti rakentaa sellaisen Kruunupyyhyn: "Haluan rakentaa Suomen laajimman yksityisomisteisen tankkausasemaverkoston"

KOKKOLA

KokkolalainenJan-Ove Nyman hankki kolme vuotta sitten Ruotsista auton, jonka rekisteritunnuksen kirjainosa on KSE.

– Kaasua Syövä Eläin, hän vitsailee.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tai miksei Eläimiä Syövä Kaasu, sillä auto käyttää voimanlähteenään sianlietteestä Jepualla valmistettua kaasua.

Leikki sikseen. Nymanilla on tosi kysymyksessä. Hänellä on visio.

– Haluan rakentaa Suomen laajimman yksityisomisteisen tankkausasemaverkoston, heti Gasumin jälkeen, joka on sataprosenttisesti valtion omistama yhtiö, sanoo Nyman.

Hän avaa ensi kesänä ensimmäisen tankkausaseman valtatie 8:n varrelle Kruunupyyhyn. Asema käyttää Jepuan biokaasua.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kuluvan viikon alussa hän laittoi lupahakemuksen vetämään kahdelle muulle tankkausasemalle.

– Nekin tulevat Pohjanmaalle, mutta sijainti tarkentuu myöhemmin.

Halvasta lystistä ei ole kyse, sillä tankkausaseman avaaminen maksaa puoli miljoonaa euroa. Valtio maksaa kustannuksista 40 prosenttia eli 171 932 euroa.

Kolme vuotta sitten Nyman työskenteli Pohjanmaan ruotsinkielisen tuottajajärjestön ÖSP:n toiminnanjohtajana.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Työpaikka sijaitsi Vaasassa, joten kasitie tuli tutuksi. Työmatkan varrella oli kaasuauton tankkausasema. Siinäpä olisi ekologinen ja edullinen tapa autoilla, hän mietti.

Hän päätti hakea kaasuauton Ruotsista, koska siellä on parempi valikoima.

Suomessa kaasu on bensaa halvempaa, Ruotsissa ei.

– Kaasuauton saa ostettua Ruotsista suhteellisen edullisesti, sanoo Nyman.

Hän osti kolmen vuoden ikäisen Volkswagen Passatin, jossa on 1,4 litran moottori. Ostohinta oli 120 500 kruunua eli noin 12 500 euroa. Veroja ja muita kuluja kertyi noin 3 500 euroa.

Nyman on ollut hankintaansa tyytyväinen, mutta yksi asia harmittaa: Lähin tankkausasema on Jepualla. Auto käy myös bensalla, mutta kaasun takia se hankittiin.

– Huomasin, etten saa kaasuasemaa, jos en tee sitä itse.

Hän päätti rakentaa tankkausaseman oman yhtiönsä nimiin.

– Aika ei riittänyt kaikkeen, joten jäin töistä pois. Ensin jäin virkavapaalle, sitten irtisanouduin.

Rahoituksen järjestäminen osoittautui ennakoitua hankalammaksi tehtäväksi.

Kaikista leasing-yhtiöistä tuli sama vastaus: Investointi on liian suuri arvioituun liikevaihtoon nähden.

Toisin sanoen kaasuauton omistajia on liian vähän. Koko Suomessa on 8000 kaasuautoa, joista Kokkolassa 10.

Leasing-yhtiöt näkivät hankkeessa riskin, mikä ei saanut kokkolalaista agronomia lannistumaan. Hän uskoo, että kaasuautojen määrä kasvaa, kunhan tankkauspisteitä tulee lisää.

Rahoitus on järjestymässä pankin ja Finveran kautta. Rahoituksesta ei ole vielä sovittu.

– Vielä on osa rahoituksesta haussa. Olen tehnyt osakeannin.

Nyman kaavaili aluksi tankkausaseman rakentamista kotikaupunkiinsa Kokkolaan.

– Tontti, jonka Kokkola kaupunki osoitti, oli raakatontti. Kruunupyystä löytyi valmis kenttä. Tein ratkaisun pelkästään taloudellisten syiden perusteella.

Hän on menossa takaisin palkkatöihin, koska hanke on edennyt jo niin pitkälle, että se ei vaadi täysipäiväistä työpanosta.

– Ennen aseman avaamista ei ole liikevaihtoa, joten minun täytyy saada jostakin toimeentulo.

Avajaisia vietetään näillä näkymin 10. kesäkuuta. Samana päivänä hän täyttää 44-vuotta.

– Hommaan itselleni syntymäpäivälahjan.

Fakta

Kaasuauto

Kaasuautomalleja löytyy yleisimmiltä automerkeiltä.

Bensakäyttöisen auton voi jälkiasentaa kaasuautoksi.

Autovero ja ajoneuvovero määräytyvät auton päästöjen mukaan.

Kaasuautoilla on käyttövoimavero, joka on pienempi kuin dieselautoilla.

Kaasuautoon voi tankata joko maa- tai biokaasua.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä