Paikallisuutiset
Kokkolalainen venemestari Lage Sundfors rakentaa klassisia kaunottaria – "Yhden veneen rakentamiseen menee helposti puolitoista vuotta, joten tämä ei ole kiireisen ihmisen työtä"
Venemestari kuvailee puuvenettä käsityön ja taideteoksen yhdistelmäksi.
Venekansan keskuudessa väännetään usein kättä siitä, mikä on paras ja oikea veneen rakennusmateriaali.
Tunnetulta venemestariltaLage Sundforsilta asiaa on turha edes kysyä.
Puuveneen rakentaminen on hänellä veressä, sillä hän on toisen polven veneenrakentaja. Ensimmäisen puuveneensä hän rakensi jo 12-vuotiaana.
Sundfors on suunnitellut ja rakentanut puuveneitä työkseen jo puolen vuosisadan ajan Kokkolan Hakalahdessa sijaitsevassa veistämössään.
– Puuveneiden rakentamista jatkan niin kauan kuin ideoita riittää, lupaa 73-vuotias Sundfors.
Sundforsin veneveistämö aloitti toimintansa varsinaisesti Öjassa jo vuonna 1947. Sen perustivat hänen isänsä ja hänen veljensä.
Sundfors tuli koko kansan tietoisuuteen Pauligin kahvimainoksesta vuosituhannen vaihteessa. Tuntui hienolta saada tällainen arvostuksen osoitus omalle työlleen, mutta hän ei halua pysähtyä muistelemaan menneitä.
– Elämässä pitää aina katsoa tulevaisuuteen ja pyrkiä parempaan, sanoo Sundfors.
Hänellä on jo uusi projekti työn alla lakan ja puun tuoksuisessa vajassa. Tänään ilmassa leijailee hieman myös polttoaineen tuoksua.
– Toin mökiltä vanhan perämoottorin, jota ei ollut käytetty 50 vuoteen. Bensaa valui vähän lattialle, Sundfors selvittää.
Puun tuoksu tulee männystä, joka on suosituin puulaji suomalaisessa puuveneenrakennuksessa, koska sen sydänpuu on kestävää.
– Käyn valikoimassa laudat paikallisilta sahoilta. Olen aina löytänyt kaiken tarvitsemani materiaalin näiltä sahoilta.
Sundfors kuvailee puuvenettä käsityön ja taideteoksen sekoitukseksi. Sarjavalmistusta on joskus kokeiltu, mutta pääasiassa puuveneet valmistetaan yksilöllisesti ja ostajan toiveiden mukaan.
– Yhden veneen rakentamiseen menee helposti puolitoista vuotta, joten tämä ei ole kiireisen ihmisen työtä, sanoo Sundfors.
Puuveneille olisi edelleen runsaasti kysyntää, mutta tekijöistä on pulaa.
– Siihen kaatuu veneenrakennushomma tänä päivänä. Rakentajan tulisi omaksua monia taitoja. Jos itsellä ei ole tarvittavia taitoja ole, sitten apua pitää hankkia ulkopuolelta.
Sundforsia on toisinaan pyydetty opettamaan puuveneen rakentamista, mutta hän on kieltäytynyt kunniasta. Hänellä ei ole aikaa, eikä hän pidä itseään opettajana.
– Koulujen kanssa on yritetty päästä yhteisymmärrykseen, mutta sopivaa mallia opetustyön ja veneenrakennuksen yhdistämiseen ei ole toistaiseksi löytynyt. Usein luullaan, että tämä on kuin timpurin hommaa, jossa ollaan vuoden kuluttua valmiita.
– Ei vuodessa mitään opi, sillä tuskin edes yhden ihmisen elämä riittää kaikkien taitojen omaksumiseen.
Kauniit, puusta rakennetut päiväpurret ovat suosittuja Keski-Euroopassa. Sundfors on saanut tilauksia Keski-Euroopasta, mutta on joutunut niistä kieltäytymään.
– Joskus vuosien varrella yritin saada apureita mukaan sillä ajatuksella, että perustettaisiin veistämö ja alettaisiin tehdä oikein kunnolla, mutta kaikki haluavat vain tienata nopeasti.
Puuveneen rakentajan täytyy investoida toimitilojen lisäksi koneisiin ja laitteisiin.
– Yhteiskunta on muuttunut sillä tavalla, että kouluja käydään pitkään, ja sitten puuveneen rakentajaksi ryhtyminen alkaakin olla jo liian myöhäistä.
Puuveneellä on paljon ihailijoita, mutta monet karttavat niitä pelätessään puupintojen huollon vaatimaa työtä. Korkealuokkainen puuvene on kuitenkin melko helppo huoltaa. Se vaatii tietenkin enemmän huolenpitoa kuin lasikuitu-, muovi- tai alumiinivene.
– Jos tarkoituksena on hankkia käyttövene tai yhteysvene mökille, silloin puuvene ei ole oikea valinta. Jos veneilystä haluaa nauttia, kannattaa hankkia puuvene.
Puuvene on linjoiltaan kaunis ja se kulkeekin kauniisti.
Viime vuoden purjehduskaudella hän vietti vaimonsa kanssa vain kaksi päivää kotona, loput päivät kuluivat veneessä. Veneen nimi onkin Anaheim, joka tarkoittaa Kokkolan ruotsinkielisellä murteella toista kotia (andra hem). Se on myös kaupungin nimi Saksassa ja Yhdysvalloissa.
– Nimen taustalla ovat näiltä alueilta lähteneet siirtolaiset, sanoo Sundfors.
Suomen ja Ruotsin rannikot tulivat nuorempana tutuiksi, mutta nyt Sundforseilla ei ole suuria matkasuunnitelmia kesäksi.
– Nyt meille riittää kun nautimme lähisaaristosta, sillä vene on kuin kesämökki. Ankkuroimme sopivaan paikkaan ja nautimme auringon laskuista ja nousuista.
Sundforsin mukaan veneilyn perimmäinen tarkoitus löytyy juuri rauhasta, joka löytyy lähialueelta. Pohjanmaan rannikolla ei liiku yhtä paljon veneitä kuin Etelä-Suomessa.
– Kunnollisen puuveneen omistaja on aina perillä, eikä hänen tarvitse olla kovaa kyytiä matkalla johonkin. Veneilijän kannattaa myös hyväksyä se vene, joka hänellä on, eikä haaveilla aina paremmasta veneestä, neuvoo Sundfors.
Sundfors on viettänyt viime ajat myös kirjaprojektinsa parissa. Pohjanlahden kulttuurihistorialliselta puuveneyhdistykseltä on juuri ilmestymässä ruotsinkielinen kirja, mutta suomenkielistä versiota on odotettava jouluun saakka.
Sundforsin veneveistämö
Veistämön edeltäjä Sundfors Båt perustettiin Öjassa vuonna 1947.
1960-luvun puolivälissä toiminta siirtyi Kokkolan kaupunkiin.
Lage Sundfors rakensi ja huolsi puuveneitä aluksi isänsä Selimin kanssa.