Paikallisuutiset

Koronapandemian aiheuttama uusien autojen myynnin voimakas lasku tyhjensi juhannuksen jälkeen vaihtoautovarastot Kokkolassakin – Käytettyjen hinnat nousivat kysynnän ylittäessä tarjonnan

Markkinatalouden kirjoittamaton laki näkyi selvästi kevään ja alkukesän autokaupassa. Uusien autojen myynti laski huhti-toukokuussa rajusti koko maassa. Autoalan tiedotuskeskuksen tilaston mukaan myynti putosi huhtikuussa vuoden takaisesta 38,6 ja toukokuussa peräti 53,1 prosenttia.

Kesä-heinäkuussa tilanne alkoi oieta. Silti uusia autoja on myyty vuoden alusta heinäkuun loppuun 18 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Uusien autojen myynnin lasku näkyi vastaavasti myös käytettyjen autojen markkinoilla; koska uusia ostettiin vähemmän, myyntiin tuli myös vähemmän käytettyjä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Autoalan keskusliiton toimitusjohtajanPekka Rissan mukaan vastaavia ”hetkellisiä” pudotuksia uusien autojen kaupassa on koettu 1990-luvun alun lamavuosina.

– Laman syvimpänä vuotena 1993 rekisteröitiin vain 56 000 uutta henkilöautoa. Toinen synkkä vuosi oli finanssikriisissä 2009. Silloin rekisteröitiin 90 000 uutta autoa, Rissa sanoo.

Hänen mukaansa autoala ennakoi tälle vuodelle noin 85 000 uuden auton rekisteröintiä.

– Koronan seuraukset näkyivät huhti-toukokuussa merkittävästi. Kesä-heinäkuussa tilanne alkoi selvästi piristyä, mutta jäi kuitenkin vielä hyvästä tasosta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pekka Rissan mukaan lukujen taustalla olivat laajat lomautukset ja jopa irtisanomiset.

– Ne jarruttavat aina kuluttajien isoja investointeja, hän toteaa.

Kokkolalaisen Automyynti L. Lerbackan myyntipäällikköTommi Lerbacka sanoo koronan näkyneen keväällä päivittäisessä asioinnissa.

– Yli 70-vuotiaille asetetut rajoitukset vaikuttivat varmasti siihen, että päivittäiset kävijämäärät liikkeessä vähenivät. Toisaalta autokauppa on muutenkin muuttunut olennaisesti. Tarjontaa seurataan yhä enemmän pelkästään netistä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tommi Lerbackan mukaan uusien autojen myynnin lasku loi uuden tilanteen käytettyjen markkinoillekin.

– Juhannuksen jälkeen vaihtoautovarastot alkoivat olla tyhjiä ja se nosti käytettyjen hintoja.

– Markkinoilla on aina pulaa noin 10 000 euron hintaluokan hyvistä käytetyistä autoista, hän huomauttaa.

Tommi Lerbackan mukaan vastaava tilanne koettiin 1994–95, jolloin käytetyistä autoista oli kysyntää enemmän kuin tarjontaa.

Myöhemmin ulkomaantuonti on tasoittanut tilannetta.

Lerbacka sanoo, että uusien autojen kauppa reagoi aina herkästi talouden käänteisiin.

– Uuden auton vaihtoa voidaan lykätä helposti vuosi tai kaksi eteenpäin. Käytetyn auton ostajalla on kuitenkin aina akuutti tarve hankintaan.

– Syksyn tilanne riippuu talouden yleisestä kehityksestä, Lerbacka sanoo.

Kokkolalainen Rainer Johnson on ollut autokaupan alalla koko ikänsä. Vuodesta 1996 hän on keskittynyt käytettyjen autojen myyntiin. Hän tekee myös autojen välitysmyyntiä eli myy asiakkaidensa autoja.

Johnson tuntee uusien autojen myynnin vaikutuksen käytettyjen markkinoille.

– Uusien myynti vaikuttaa aina käytettyjenkin kauppaan. Kysyntä ja tarjonta määräävät hinnan, Johnson sanoo.

Suomalainen autokanta on tunnetusti vanhaa. Toimitusjohtaja Pekka Rissan mukaan suomalaisen auton keski-ikä on nyt 12,2 vuotta.

– Vuonna 2010 luku oli 10,6 vuotta. Keski-ikä on kasvanut ja kasvaa tällä rekisteröintitahdilla myös tulevina vuosina.

– Suomessa tulisi rekisteröidä vuosittain yli 145 000 uutta henkilöautoa. Vasta sen jälkeen ikääntyminen lähtisi laskuun, Rissa toteaa.

Hänen mukaansa tavoitteesta ollaan selvästi jäljessä.

– Saavuttaaksemme hallituksen asettaman liikenteen päästöjen puolittamisen vuoteen 2030 mennessä, tulisi autokantaa merkittävästi uusia tulevina vuosina.

Rissa odottaa hallitukselta toimia uudistamisen tueksi.

– Niitä voisi olla esimerkiksi merkittävä romutuskampanja. Lisäksi erittäin vähäpäästöisten henkilöautojen hankintatukea tulisi laajentaa ladattaviin hybrideihin ja kevythybrideihin.

– Tulisi tukea myös yritysautokannan vähäpäästöisyyden kehittämistä hankintatuilla ja latausinfran kehittämisellä.

Fakta

Uusien henkilöautojen rekisteröinnit 3-7/2020 (2019)

maaliskuu: 9194 (9279)

huhtikuu: 5981 (9748)

toukokuu: 5110 (10891)

kesäkuu: 8023 (10539)

heinäkuu: 9101 (9220)

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä