Kulttuuri
Levyarvioissa vuoden kuunnelluimmat artistit Mirella ja Kuumaa ‒ Kliseitä, persoonallista laulua ja turboahdettua rakkauspoppia
Mirellan Timanttei -kappaletta voi hyvällä syyllä sanoa vuoden 2024 suurimmaksi hitiksi. Suoratoistopalvelu Spotifyssä se on vuoden kuunnelluin kappale noin 30 miljoonalla striimauksella. Musiikintekjät valitsi kappaleen myös Vuoden biisiksi.
Marraskuussa Mirella julkaisi esikoisalbuminsa Kunpa oisin kertonut.
Viime vuoden kuunnelluin kappale Suomessa oli Kuumaa-yhtyeen Ylivoimainen, ja Kuumaa valittiin Emma-gaalassa vuoden yhtyeeksi.
Huhtikuussa Kuumaa julkaisi kolmannen albuminsa Pisara meressä. Se on tämän vuoden kuunnelluin albumi Suomen Spotifyssa.
Kuumaa-yhtyeeseen kuuluvat Johannes Brotherus (laulu), Jonttu Luhtavaara (rummut) sekä Aarni Soivio (basso). Kiertuekokoonpanossa koskettimia on soittanut Haapavedeltä kotoisin oleva muusikko Okko Saastamoinen.
Mirella: Kunpa oisin kertonut. Universal
3/5
Mirellan debyyttialbumi Kunpa oisin kertonut kohtasi Suomen levymarkkinoilla lokakuussa ennennäkemättömät paineet - sen singlejä oltiin kuunneltu Spotifyssä yli 80 miljoonaa kertaa. Paineita kohtaamaan Mirella valitsi tuottajikseen nuoren tuottajatähden Kim Mannilan sekä tuottajaparin Hulkko & Jahnukainen. Mirella on myös itse ilmoitettu albumin kappaleiden säveltäjien joukkoon.
Albumin avaa Tytöt, jonka The Weeknd-vaikutteinen tuotanto ei kuulosta saavuttavan omaan potentiaaliaan, eivätkä kappaleen ala-astetason sanoitukset auta asiaa. Hulkon & Jahnukaisen tuottama Sua sattuu saa syntetisaattoreillaan levyn r&b-sielun heräämään. 5/4-tahtilaji on hauska lisä Pitäkää hauskaa-kappaleeseen, mutta sen käyttö kaatuu kappaleen rakenteen sekavuuteen. Timanttei on Mannilan tuottama radiohitti, joka osoittaa hyvää groovetajua. Mirellan tarttuva laulumelodia höystettynä kertosäkeen The Streets of Cairo-lainalla on jo varmasti porautunut suomalaisen pop-musiikin kivijalkaan.
Painava sydän kuulostaa hapuilevalta ja laskelmoidulta balladilta, kun taas Uuteen eiliseen kehittää albumin groovetajun jo erinomaiseksi. Tyttö joka itkee iltaisin ja Täs mä oon kuulostavat täytekappaleilta, jotka olisi voitu jättää pöytälaatikkoon kehittymään. Laulusuorituksiltaan Pelottaa, Seireeni ja Salama ovat albumin tähtihetkiä ‒ niissä Mirellan tunteikas ulosanti on vakuuttavaa ja itsevarmaa.
Albumin sanoitusten periaattena tuntuu olevan tavoite kirjoittaa nuorille mahdollisimman samaistuttavia lyriikoita, ja tämä johtaa auttamatta kliseiden toistoon ja valmiiksi pureskeltuihin kielikuviin.
Rap-artisti Lauri Haav vierailee kappaleessa Luotathan, joka on yksi albumin harvoista positiivissävytteisistä kappaleista ja toimii rakkausduettona kohtalaisesti.
Albumin sanoitusten periaattena tuntuu olevan tavoite kirjoittaa nuorille mahdollisimman samaistuttavia lyriikoita, ja tämä johtaa auttamatta kliseiden toistoon ja valmiiksi pureskeltuihin kielikuviin. Sanoituksia kompensoivat taidokas, ajoittain kokeellinen tuotanto sekä Mirellan persoonallinen ääni ja melodiat.
Debyyttialbumiksi Kunpa oisin kertonut osaa yllättää ja antaa lupauksen siitä, että kehitys ja aika voi antaa Mirellalle mahdollisuuden taiteellisesti kunnianhimoisempiin albumeihin.
Kuumaa: Pisara meressä. Universal
2,5/5
Kuumaa tarjoaa Pisara meressä-albumillaan rakkauslauluja sarjatulella tykittävää kypsää bändipoppia Jonas Olssonin tuottamana. UMK-kisasta ponnistaneen ja Hyvikset ja pahikset-albumilla listoille päässeen yhtyeen keikkakalenteri on ollut tiheään rustattu miltei heti kisaan osallistumisen jälkeen, joten kysyntä albumille sen julkaisemishetkenä oli suurta.
Albumi alkaa nimikkokappaleella Pisara meressä, joka tuntuu olevasti suuresti velkaa Olavi Uusivirralle ja on teemoiltaan klassinen unohdakaikkijanautielämästä-laulelma. Tuhoaisti yhdistää maanisen rakkauslaulun koukuttavaan melodiaan nykyaikaisessa diskomaisemassa.
Aaveisiin aloittaa albumin mitäänsanomattomien rakkauslaulujen konseptin ja unohtuu välittömästi kuuntelun jälkeen. Suuren päivän ilta on albumin tyylikkäin ja musikaalisin kappale, joka kuulostaa mielenkiintoisella tavalla uuden Jamiroquain ja Bruno Marsin sekoitukselta. Täydellisin on taas askel huonompaan ja komeasta melodiastaan huolimatta kaatuu kliseisiin ja toistoon.
Valmiit on varman päälle pelaava iskelmäkyhäelmä, joka ei tunnu toimivan oikein millään tasolla
Satama parantaa rakkauslauluteemaa, ja yhtyeen keulakuvan Johannes Brotheruksen hyvin rytmitetty sanoitus uppoaa varmasti monen kuulijan sydämeen. Loppujen lopuks on heikko suoritus edellisiin verrattuina - sen viesti “sun tahtomisesta” tuntuu olevan jo koominen aiheen toiston ansiosta. Valmiit on varman päälle pelaava iskelmäkyhäelmä, joka ei tunnu toimivan oikein millään tasolla.
Kerran sadassa vuodessa sisältää hienon sielunmaisemakuvauksen: “Linnanmäen tyhjät laitteet pyörii kesän viimeistä viikkoo”, mutta mitään muuta kappaleesta ei saa irti. On kuin Kuumaa-yhtyeen into studiossa laskisi aina, kun hittisingleä ei olisi pakko tehdä. Tässä on kaikki ja Yks yö lainaa ovat pelkästään Jonas Olssonin tyylitajun näytteitä, mutta Luotan tulevaan yllättää suuresti syvällisemmällä aihealueella. Kappaleen riisuttu muoto antaa albumille tarvitun hengähdystauon, ja sen lyriikat saavat miltei jokaisen kuuntelijan pysähtymään hetkeksi.
Pisara meressä on turboahdettua rakkauspoppia, jonka tähtihetket, vaikkakin harvat, ovat aidosti hienoja.