Paikallisuutiset

Usko kevääseen kantaa Chydeniassa – Jo helmikuun kävijämäärät olivat hienoisessa nousussa

Valitettavasti minkäänlainen uutinen ei ole se, että koronankurimus on viimeisen parin vuoden ajan yrityksiä, kauppoja ja kauppiaita kurittanut isolla kädellä. On yritetty pärjätä ja pärjättykin, välillä paremmin ja sitten taas hiukan tutisevin polvin.

Kokkolan kaupunkikeskustan sydän, kauppakeskus Chydenia, elää ja on olemassa asiakkaitaan varten.

– Tottakai ajat ovat olleet vähintäänkin haastavat ja haasteelliset, mutta jo helmikuun asiakasmäärät olivat hienoisessa nousussa. Jaksamme tulevaan kevääseen katsoa luottavaisin mielin. Monenlaisia kehittämistoimenpiteitä koko kauppakeskuksen osalta olemme pohdiskelleet. Muun muassa ihan ulkoisesti näkyvää faceliftiä, brändiuudistusta sekä pohdinnassa on yhtenäisiä käytäntöjä esimerkiksi aukioloaikojen osalta, kertoo kauppakeskuksen yhteisöpäällikköJessica Riksman.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Perinteisesti nuorisoporukat ovat viihtyneet kauppakeskuksissa, sama on näkynyt Chydeniassakin.

– Nuorisoa on ollut ja se on toisaalta hyvä, mutta se on tuonut mukanaan myös häiriökäyttäytymistä. Mietinnässä meillä on ollutkin muun muassa se, että voisiko kaupungin kanssa tehdä jonkinlaista yhteistyötä esimerkiksi nuorisotilan tai nuoriso-ohjaajan kanssa.

Kauppakeskus Chydenia, Chydenia Center, valmistui vuonna 2006 ja sen toinen osa valmistui vuonna 2009.

Kauppakeskuksessa on ollut useita yrityksiä, osa pitempään, osa lyhyempään, osa on ollut hetken poissa ja palannut Chydeniaan takaisin. Tällä hetkellä muutamia tiloja löytyy tyhjiltään, osassa tiloista piipahtaa sesonkiaikoina pop-up myymälät.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kevääksi on uutta pöhinää silläkin lailla, että tanskalainen kauppaketju Normal avaa myymälän Chydenian kauppakeskukseen.

Tuoko Chydeniaan lähiakoina avautuva Normal normaalit ajat tullessaan?

– Ilman muuta siihen me uskomme. Aina kun jotakin uutta tapahtuu se heijastuu meihin kaikkiin, toteavat kauppakeskuksen toimijat miltei yhteen ääneen.

Kauppakeskuksen yhteisöpäällikkö Jessica Riksman pitää tärkeänä sitä, että Chydenian kauppiaat pääsevät yhdessä ääneen ja tuomaan esiin ajatuksia.
Kauppakeskuksen yhteisöpäällikkö Jessica Riksman pitää tärkeänä sitä, että Chydenian kauppiaat pääsevät yhdessä ääneen ja tuomaan esiin ajatuksia. Kuva: Eetu Kupulisoja

Tietenkään kukaan kauppiaista ja myymäläpäälliköistä ei usko siihen, etteikö haasteita ja olisi myös jatkossa, silti on lupa edes yrittää katsoa tulevaan positiivisesti.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Ei se mikään salaisuus ole, että epävarmuutta on ollut ja on edelleen ilmassa. Tavaraa tulee myöhässä tai se jää tulematta kokonaan. Toimitukset ovat olleet vähintäänkin haasteellisia ja kallistuneet esimerkiksi maailmalla riivanneen konttipulan takia. Tuotteet ovat kallistuneet monestakin syystä. Emmekä ole vielä edes nähneet kuinka kohonneet polttoaineen hinnat, energian hinnat tai tulehtunut tilanne maailmalla tulevat vaikuttamaan. Ne asiat on vain kohdattava vastaantulevina asioina ja mentävä eteenpäin. Tilanteet ja vuodenajat vaihtelevat ja meillä esimerkiksi jo yksi lisätunti lauantai-iltapäivään näkyi heti siinä, että asiakkaat löysivät ostoksille paremmin, toteaa Intersport KokkolastaTommi Martikainen.

Olisiko pitkään jatkuva talvi ja suksikauppa se, mitä urheiluvälinekaupassa eniten odotettaisiin?

– Älä hullujasi puhu, ihmiset väsyvät talveen ja ovat ihan valmiita kevääseen. Vaikka nyt jo jonkin aikaa olemme myyneet osassa urheiluvälineistä eioota, niin tilaukset ensi talveksi on jo pitkälti tehty. Toki maastohiihdon suosio näkyy edelleen, mutta rikkaus on se, että meillä on selkeät eri vuodenajat ja sesongit. Pitkä lämmin kevät vaikuttaisi kauppaan piristävästi, myös me Intersportissa olemme ihan valmiita kevään ja kevättalven sesonkiin. Jo ennen koronaa ulkoilu ja ulkoileminen oli kasvava trendi, korona on sitä pelkästään vahvistanut, summaa Intersport Kokkolan kauppias.

Kokkolan H&M:n myymäläpäällikkö Mia Ruppa on tyskennellyt Chydeniassa vuosien jana.
Kokkolan H&M:n myymäläpäällikkö Mia Ruppa on tyskennellyt Chydeniassa vuosien jana. Kuva: Eetu Kupulisoja

Kauppakeskuksen kauppojen on tehtävä kauppaa, jotta ne pysyvät toiminnassa ja pystyvät työllistämään ihmisiä. Mutta pelkkää kaupantekoa ei ole kauppakeskuksen elämä, se on myös erilaisten tapahtumien suunnittelua.

– Meillä on tapahtumallisesti yhteistyökuvioita viritteillä muun muassa HalpaHallin kanssa. Ja Chydeniassa käynnistyy muun muassa Talvi-iloa kampanja, joka huipentuu Naistenpäivään. Paljon suunnitelmia on, kunhan vain pääsemme ja voimme niitä vastuullisesti toteuttaa, kertoo Riksman.

Juhlakautta ja paluuta iloisiin tapahtuma-aikoihin odottavat monet, eivätkä vähiten kauppiaat.

– Luultavasti kunhan saadaan kunnolla juhlakausi ja kevätsesonki käyntiin, niin ihmiset haluavat juhlia ja juhlistaa isosti. Ihan varmasti se tulee näkymään vaatekaupan puolella, uskovat Kokkolan H&M:n myymäläpäällikköMia Ruppa sekä AukialtaTiina Lahnalampi.

– Jo ihan lähiaikoina tanskalainenNormal avaa ovensa Chydeniassa.
– Jo ihan lähiaikoina tanskalainenNormal avaa ovensa Chydeniassa. Kuva: Markku Jokela

Ikuisuuskysymys ja kestokommentti siitä, miksi kauppakeskuksessa ei ole päivittäistavarakauppaa on vastakysymyksen arvoinen:

– Miksipä juuri sinä et olisi kauppias, joka Chydeniaan perustaisi vaikkapa kioskin, jossa olisi kaupan laajasti myös elintarvikkeita?

Noin 900 neliön tila Pukumiehen jäljiltä täyttyy sesonkiaikaan pop-up kauppiaista.
Noin 900 neliön tila Pukumiehen jäljiltä täyttyy sesonkiaikaan pop-up kauppiaista. Kuva: Markku Jokela
Intersport Kokkolan kauppias Tommi Martikainen toivoo vilkasta kevättä kaikille kauppiaille.
Intersport Kokkolan kauppias Tommi Martikainen toivoo vilkasta kevättä kaikille kauppiaille. Kuva: Eetu Kupulisoja
Aukialta Tiina Lahnalampi uskoo tulevan juhlakauden näkyvän kauppojen asiakasmäärien vilkkaudessa.
Aukialta Tiina Lahnalampi uskoo tulevan juhlakauden näkyvän kauppojen asiakasmäärien vilkkaudessa. Kuva: Eetu Kupulisoja
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä