keskiviikko 20.11.2019 | 23:50
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Audin vuoro astua sähköautoluokkaan - Keskipohjanmaa koeajoi noin sadantonnin arvoisen e-tron quattron

Hallitus nostaa fossiilisten polttoaineiden hintoja, jotta kansalaiset siirtyisivät sähköautoihin. Tässä Audin ensimmäinen kuluttajaversio täysin päästöttömästä autosta.

Hannu Lehto Keskipohjanmaa
Pe 7.6.2019 klo 20:00 [päivitetty ma 09:47]

Heti aluksi joutuu toteamaan, niin kuin muutaman muunkin merkin kanssa, että Audi ei aloita sähköautomallituotantoa normaalin kuluttajan tasolta. Kyseessä on auto, jonka hinta on käytännössä 6-numeroinen luku, vaikka lähtöhinnat alkavat noin 86 000 eurosta.

Toki Audiltakin on tulossa sähköautoja keskihintaluokkaan, mutta milloin, sitä ei vielä haluta julkisuuteen kertoa.

E-tronin keulamaskin perusteella voisi ajatella, että konepellin alta löytyy voimaa.
Hannu Lehto

Lyhyesti voi sanoa, että Audin e-tron Advanced quattro on täysi urheiluauto jopa pelkistetyssä citymaasturin kuosissa. Jos ulkoa katsoo, niin e-tron on jopa perinteisemmän näköinen kuin esimerkiksi uudet Q5- tai A6-mallit, minkäänlainen futuristisuus ei näy ulos tästä autosta. Kokoluokassaan e-tron asettuu Q5:kin yläpuolelle (24 cm pidempi, 5 cm leveämpi), eli puhutaan mitoiltaan todella suuresta henkilöautosta.

Normaalissa ajossa sähkö-Audi ei juuri eroa perinteisestä polttomoottoriautosta. E-tronissakin pitää ensin painaa käynnistyspainiketta, vapauttaa sähköinen käsijarru ja siirtää moderninmuotoiseksi muuttuneesta automaattivaihteiston valintavivusta Drive-valinta päälle. Toisin kuin Tesla, Audin e-tron rullaa hivenen jo, kun jalan nostaa jarrulta. Itse ajossa poikkeuksellista on luonnollisesti hiljaisuus. Merkittävin asia äänessä ovat rengasvalinnat ja tien pinnan epätasaisuudet.

Konepellin alla eniten tilaa on sähköjohdoille.
Hannu Lehto

Tehopuolella e-tronissa ei ole säästetty.

Niin edessä kuin takana olevat sähkömoottorit tuottavat 361 hevosvoimaa ja 561 Nm:n väännön. Jos koneiston valitsee urheilullisemmalle "moodille" kiihtyvyydeksi nollasta sataan luvataan 5,7 sekuntia. Normaalitehoillakin vain 6,6 sekuntia eli kyse on täysin urheiluautojen tehoista.

Kiihdyttäessä sähkövoiman huomaa hiljaisuutena, sillä vain hyvin pieni surina kertoo akselistolle siirtyvästä tehosta. Muun muassa omien mieltymysten mukaisesti säädettävä ilmajousitus takaa, että kuopatkaan ei teillä juuri haittaa.

Pistokkeen paikka on vasemmalla puolella eturenkaan ja kuljettajan oven välissä.
Hannu Lehto

Virtaa e-tron saa ohjaamon alapuolella olevasta yhteensä noin 700 kiloa painavasta akustosta.

Yhteensä 36 erillistä moduulia sisältävän akuston nimelliskapasiteetti on 95 kWh ja nimellisjännite 396 volttia. Valmistaja lupaa akulle kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuun. Useissa kotipihoissa lataaminen onnistuu runsaassa kahdeksassa tunnissa, mutta valmistaja lupaa piakkoin pikalaturia, jonka avulla 80 prosentin varausaste täyttyy alle tunnissa. Osin massiivisen akun takia, auton oma massa on peräti 2565 kiloa.

Mittaristossa uuden tekniikan näkee monessa kohtaa.
Hannu Lehto

Navigointilaite näyttää muun muassa lähimmät latauspaikat.
Hannu Lehto

Oleellisin tieto kaikissa sähköautoissa on ajomatkan pituus yhdellä latauksella: E-tronin kohdalla valmistaja kertoo ajomatkaksi jopa yli 400 kilometriä. Kulutuslukemiksi E-tronissa on laskettu WLTP:n mittauksissa 22,5–26,2 kWh/100 km. Eri moottorilehtien testaajien kokemuksen perusteella kulutus nousta yli 30 kWh:nkin, eli tällöin ajomatka olisi karkeasti arvioituna noin 350 kilometrissä.

Eli jos lasketaan, että auto kuluttaisi sähköä 25 kWh sadalla kilometrilla, energian hinnaksi tulisi karkeasti kolme euroa (jos siirtomaksuineen kWh sähköä maksaisi 12 snt). Seitsemän litraa sadalla kuluttavan bensiiniauton energianhinta on noin 11 euroa.

Perinteisen peilin paikalla on kamerasensoreita.
Hannu Lehto

Perinteisesti sivupeilin kautta nähtävä kuva sivulle ja taakse heijastuu auton ovesta.
Hannu Lehto

Audin sähköautossa on myös tukku sähkömoottorista riippumatonta täysin uutta teknologiaa. E-tron on ensimmäinen sarjatuotantoauto Euroopassa, missä normaalisti sivupeileistä näkyvä kuva heijastuu sivuovien sisäpuolelle digitaalisten kameroiden avulla. Tottuminen malliin vie aikaa, mutta toiminta auttaa auton taakse ja sivulle näkemistä selvästi.

Audin e-tron on suuri asia saksalaismerkille, mutta suurin myyntilukuinen tällainen auto ei luonnollisesti pääse. Kuluttajat odottavat vähintään hinnan puolittuvan tästä, jotta kunnolla lähdetään sähköautokaupoille.

Lue myös:

Testiajossa täysi sähköauto Tesla

Jos koneiston valitsee urheilullisemmalle "moodille" kiihtyvyydeksi nollasta sataan luvataan 5,7 sekuntia.

Audi e-tron 55 quattro

Koko: Pituus: 490,1 cm, leveys 204,3 cm (peilein), korkeus 162,9 cm

Oma massa: 2565 kg

Suurin sallittu perävaunun paino: 750 / 1800 kg

Moottorin teho: 265 Kw / 300 kW , 561 Nm / 664 Nm

Huippunopeus: 200 km/h

Toimintamatka: 358 - 417 km

Hiilidioksidipäästöt: 0 gr / km

Hinta: alk. 87 027 e (koeajettu 106 700 e)

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »