Paikallisuutiset

Savonradan sähköistys sai kauan odotetun varmistuksen ja aikataulutuksen – Ylivieskasta Iisalmeen kulkevaa rataa lasketaan jopa metrillä maantiesiltojen alituksissa: Haapajärven ratapihalle iso remontti

Sähköpylväät vaativat radan alentamista kymmenen maantiesillan alla, muun muassa Haapajärvellä ja Pyhäjärvellä

Väylävirasto on linjannut, missä aikataulussa se sähköistää Savonradan eli Ylivieska–Iisalmi-radan. Kesällä hallitus teki periaatepäätöksen uudistuksesta tällä hallituskaudella.

Uunituoreen aikataulupäätöksen mukaan noin 155 kilometriä pitkän radan sähköistys alkaa keväällä 2020 ja valmistuu viimeistään vuoden 2023 loppuun mennessä.

Hankkeen projektipäällikköHarri Sakki Väylävirastosta kertoo, että sähköjohdinten pylväitä Iisalmen ja Ylivieskan välille pystytetään sadoittain noin 70 metrin välein. Varsinaiseen rataan ei kosketa eikä tässä hankkeessa myöskään poisteta radanvarren lukuisia vartioimattomia tasoristeyksiä. Sakin arvion mukaan Savonradalla on ehkä eniten tasoristeyksiä kilometriä kohden Suomessa eli yhteensä yli 150.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Savonradan sähköistyksellä saadaan aikaan merkittäviä kustannussäästöjä liikenteessä, yhteydet nopeutuvat ja lisäksi hanke on ympäristöä suosiva, kun diesel vaihtuu sähköön.

Radan sähköistämisen rakentaminen käynnistyy Ylivieska-Iisalmi välillä keväällä 2021. Harri Sakki ProjektinjohtajaVäylävirasto

Ratatyöt alkavat Siilinjärven ja Ruokosuon välisellä viiden kilometrin pätkällä ensi keväänä. Rakennustyön aikana sähköistetään Siilinjärven ja Yaran kaivoksen ja lannoitetehtaan välinen rataosuus.

Varsinainen sähköistystyö Iisalmesta Ylivieskaan käynnistyy aikataulun mukaan keväällä 2021. Kesällä 2021 lasketaan Iisalmen ja Ylivieskan välistä rataa yhteensä kymmenen maantien ylikulun alla.

Radan madallusta tehdään Haapajärven keskustassa Ouluntien ali, Pyhäjärvellä nelostien alla sekä lisäksi Pyhäjärven Ruotasella ja Pyhäsalmen asemalla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Radan alentamisella varmistetaan, että sähkötolpat ja sähköjohtimet mahtuvat ylikulun kannen alle. Rataa joudutaan alentamaan muutamista kymmenistä senteistä aina metrin verran muutaman sadan metrin matkalla kymmenellä maantien ylikululla, Sakki toteaa ja huomauttaa Haapajärven alikulun olevan vaikean alikulussa olevan usean raiteen vuoksi.

Radan geometrista muotoilua joudutaan tekemään myös kahdella ratasillalla, jotka menevät vesistön yli. Varsinaiseen ratasiltaan ja sen rakenteisiin ei puututa.

Iso osa ratauudistusta on myös kolmioraiteen rakentaminen Iisalmen ratapihalle. Kolmioraiteen ansiosta sähköjuna pääsee kulkemaan keskeytyksettä Kontiomäeltä Iisalmen aseman ohi Ylivieskaan ja päinvastoin.

– Kokonaan uutta rataa Iisalmeen tulee noin 1 600 metriä, Sakki kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Sähköistettävää raidetta uudessa hankkeessa on yhteensä 166 km.

Väyläviraston mukaan Ylivieska–Iisalmi-radan tavaraliikenne oli vuonna 2018 1,5 – 1,9 miljoonaa tonnia. Rataosan kuljetukset muodostuivat pasutteen ja lannoiteteollisuuden kuljetuksista, Talvivaaran ja Pyhäsalmen kaivosten kuljetuksista sekä raakapuun kuljetuksista. Tavaraliikenteen lisäksi rataosalla liikennöi kaksi ostoliikenteeseen perustuvaa henkilöjunaparia vuorokaudessa.

Siilinjärvi–Ruokosuo-rataosa (5,5 km) on yksiraiteinen ja sähköistämätön. Rataosalla on vain tavaraliikennettä, joka palvelee Yaran tuotantolaitoksen kuljetuksia. Vuonna 2018 kuljetuksia oli 0,4 miljoonaa tonnia.

Ylivieska–Iisalmi-rataosan ja Iisalmi–Kontiomäki-rataosien välillä ei ole vielä kolmioraidetta, minkä vuoksi muun muassa Talvivaaran junat on käännettävä Iisalmen ratapihalla.

Ensi vuonna alkava hanke on jatkoa jo päätetylle Pietarsaari–Pännäinen sähköistykselle, jonka myötä sähkövetoinen operointi turvataan koko kuljetusreitille aina Venäjän rajalta Kokkolaan ja Pietarsaareen sekä muihin satamakaupunkeihin.

Hankkeen maastotyöt käynnistyvät Iisalmen kolmioraiteen maaperätutkimuksilla keväällä 2020.

Hanke ei projektipäällikkö Sakin mukaan aiheuta raiteen alennuksia lukuun ottamatta pitkiä liikennekatkoja junaliikenteelle. Liikennöinti voidaan hoitaa rakentamisen aikana liikennettä ja ratatöitä yhteen sovittaen. Hanke valmistuu joulukuussa 2023.

Hankkeen kustannukset ovat noin 55 miljoonaa euroa. Ylivieska–Iisalmi-radan sähköistys maksaa 44 miljoonaa euroa ja Iisalmen kolmioraide 9,5 miljoonaa. Siilinjärvi-Ruokosuo rataosuuden sähköistys maksaa noin miljoonan.

Fakta

Matka lyhenee 2 tunnilla

Keväällä 2020 Savonradan sähköistyshankkeen työ alkaa Siilinjärven Yaran tehtaan raiteen sähköistyksellä.

Keväällä 2021 aletaan vetää sähköjä Iisalmen ja Ylivieskan välille.

Rataurakka maksaa noin 55 miljoonaa euroa

Maanteiden alikuluissa rataa joudutaan laskemaan nykyiseltä korkeudelta.

Madallusta voi tulla paikoin jopa metrin verran

Matka-aika Kontiomäeltä Kokkolaan lyhenee kaksi tuntia

Veturinvaihto Iisalmessa ja Ylivieskassa jää pois

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä