torstai 2.12.2021 | 10:47
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Vanhojen moottorikelkkojen keräilijät kokoontuivat Öjaan, katso video paikan päältä – Kokkolalaisella Jan Kurténilla on 21 kelkan kokoelma

Simo Kattilakoski
La 29.2.2020 klo 16:20 | päivitetty la 19:07

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

KOKKOLA

Vuonna 2002 Suomulla perustetun Veteraanikelkkakerhon puheenjohtaja, euralainen Reijo Juhola tiivistää vanhoihin moottorikelkkoihin hurahtaneiden harrastajien yhdyssidettä osuvasti:

– Joku kerää postimerkkejä, joku kalastaa. Meitä kiinnostavat nämä vanhat kelkat.

Viikonlopuksi veteraanikelkkakerholaiset kokoontuivat Öjaan yhdistyksen vuotuiseen TelaHumpa-tapahtumaan, joka kiertää eri puolilla maata. Viikonlopun kokoontumiseen saapui nelisenkymmentä noin 90-henkisen kerhon jäsenistä.

Puheenjohtaja Reijo Juholan mukaan kelkkoja oli näytillä suurin piirtein saman verran.

Veteraanikelkkakerholla ei ole paikallisia kerhoja. Vilkas toiminta tapahtuu pelkästään valtakunnallisen kerhon puitteissa.

– Osallistumme kaikenlaisiin tapahtumiin tai järjestämme niitä itse eri puolilla maata pitkin vuotta. Vain toukokuu on tyhjä harrastuksemme kannalta, Juhola toteaa.

Muhoslainen Erkki Ojala on ylpeä Wankel-kelkastaan, jonka erikoisuus on kiertomäntämoottori. Belgiassa Evinruden tehtaalla tehty kelkka on ainoa Suomeen tuotu. Kelkan entisöiminen kesti Ojalalta neljä vuotta.
Clas-Olav Slotte

Veteraanikelkkoja harrastavien pääasiallinen tavoite on kerätä ja saada talteen sekä ennallistaa vanhoja moottorikelkkoja.

– Tapaamisissa voimme vaihtaa ajatuksia kasvokkain ja antaa vinkkejä esimerkiksi vanhojen osien saamisesta kelkkoihin, Reijo Juhola sanoo.

Hänellä itsellään on mittava kokoelma veteraanikelkkoja.

– 31 sellaista kelkkaa, joissa kaikki osat ovat tallessa. Lisäksi minulla on 11 kelkkaa, joista puuttuu jotakin. Harrastuksen suola on se, mistä löytää ”uusia” kelkkoja. Vanhan kelkan ennallistamiseen kuluu pari vuotta. Alkuperäisiä osia ei aina saa, ja siksi niitä pitää teettää tilaustöinä.

Entisöityjä veteraanikelkkoja voi käyttää, kunhan ne vakuutetaan ja rekisteröidään mopojen tavoin. Museorekisteröintiä harvat harrastavat.

Alun perin moottorikelkat suunniteltiin kalastajien ja poromiesten käyttöön. Ensimmäinen moottorikelkka tuli Suomeen 1961 ja valmistus Suomessa alkoi 1964.

Öjassa mukana olleista vanhin kelkka oli vuodelta 1964. Ainoa eurooppalainen moottorikelkkatehdas tätä nykyä on Rovaniemellä toimiva Lynxin tehdas, joka työllistää noin 350 henkeä.

Kokkolalainen Jan Kurtén on yksi Veteraanikelkkakerhon perustajajäsenistä.
Clas-Olav Slotte

Kokkolalainen Jan Kurtén on ollut mukana veteraanikelkkailussa yhdistyksen perustamisesta saakka. Hän oli yksi Kokkolan tapahtuman pääjärjestäjistä. Öjassa kelkkasafari suuntautui hänen mökilleen noin seitsemän kilometrin päähän Brygganilta.

Kurténilla on tällä hetkellä 21 kelkan kokoelma, jonka hän on kartuttanut vuosien varrella.

– Kun olen niitä hankkinut, niin eivät ne aina ole olleet kovin hyvässä kunnossa, hän kertoo.

Kurténin mukaan Kokkolan ja Pietarsaaren alueella on yhteensä ehkä viitisentoista veteraanikelkkaharrastajaa.

Parinkymmenen veteraanikelkan karavaani lähti safarille aurinkoisen Brygganin jäältä.
Clas-Olav Slotte

Reijo Juholan mukaan säiden haltija suosi lopulta Öjan tapahtumaa.

– Edellisviikon pakkanen pelasti paljon, ja voitiin olla jäällä. Muuten olisi mennyt vain kelkkojen kehumiseksi. Koko talvi on ollut huono kelkkailun kannalta, kun lunta ei ole ollut kuin aivan Pohjois-Suomessa, Juhola sanoo.

//Juttuun lisätty video 29.2. klo 19.05//

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »