Paikallisuutiset

"Kesän tärkeä myyntimies on tänäänkin töissä" – Panimoteollisuudessa luotetaan siihen, että kapasiteetti riittää, vaikka helle jatkuisikin

Finn Springin ja Olvin tuotantolaitokset käyvät nyt täysillä. Aurinkoinen sää lisää kivennäisjuomien myyntiä, uudet maut ja merkit lyövät tänä kesänä itsensä läpi.

Kesällä kaikki linjat jauhavat yötä päivää kivennäisvesiä, funktionaalisia juomia, virvoitusjuomia ja lähdevesiä janoisten ihmisten tarpeisiin Finn Springin tuotantolaitoksissa Toholammilla ja Lestijärvellä. HallintojohtajaVirpi Ali-Haapala uskoo yrityksen pääsevän hyvin tavoitteisiinsa.

– Vaikka helle jatkuisi, luotamme siihen, että kapasiteettimme riittää, Ali-Haapala sanoo.

Valmistautuminen kesään on alkanut jo tammikuussa, ja kausivarastot kasvatettiin mittaviksi maalis-huhtikuussa. Tehdas on täysin automatisoitu, ja ainoastaan tekninen vika voi sakata tuotannon.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Jatkamme niin kauan kuin menekki on suurinta, hän sanoo.

Finn Springillä ei juuri ole kesätyöntekijöitä, vaan sesonkia varten palkataan kausityöntekijöitä. He ovat Ali-Haapalan mukaan sitoutuneita ja ahkeria.

– Meillä on iso luotto koko henkilökuntaamme, joka ymmärtää, että kaikkien on tehtävä parhaansa kauden onnistumiseksi.

Finn Springin historiassa on ollut vuosia, jolloin ei ole päästy hyvään tulokseen. Kokemuksen kartuttua valmistautuminen sesonkiin on nyt Ali-Haapalan mukaan hyvällä tasolla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Noin satahenkinen henkilökunta valmistaa vuosittain 100 miljoonaa litraa juomia. Viime vuonna liikevaihto oli 26,8 miljoonaa euroa.

Tänä kesänä on lyönyt itsensä läpi vuonna 2020 lanseerattu Villivesi, jonka uutuusmaku Villi Vichy mansikka-raparperi on ollut suurin hitti.

– Siitä olemme erittäin mielissämme. Suomalaiset maut ja vihreät arvot ovat tärkeässä roolissa, Ali-Haapala sanoo.

Kivennäisvedet ovat Finn Springin myydyimpiä tuotteita. Niiden osuus liikevaihdosta on yli 30 prosenttia. Myös lähdevedellä on tasaisen varma kysyntä. Funktionaaliset juomat ja energiajuomat ovat koko ajan kasvavia tuoteryhmiä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vastikään Finn Springin lähdevesi sai seitsemännen kerran peräkkäin korkeimman arvosanan Superior Taste Award -makutestissä Brysselissä, ja sen myötä Diamond Taste Award -palkinnon. Tunnustus on Ali-Haapalan mielestä erityisen hieno, sillä kyse on sokkotestistä ja joka kerta vaihtuvasta raadista Michelin-tason keittiömestareita ja sommeliereja.

– Laadukas Multilan luonnonlähteen vesi on arvokkain raaka-aineemme, jota ilman yritystämme ei olisi olemassa. Haluamme toimia vastuullisesti ja varmistaa, että tätä puhdasta luonnontuotetta riittää myös tuleville sukupolville.

Nea Hakala hyllyttää juomaosastoa K-Supermarket Kokkolassa. Varastojen uskotaan riittävän kesän tarpeisiin, ainakin tällä hetkellä valikoima on hyvä.
Nea Hakala hyllyttää juomaosastoa K-Supermarket Kokkolassa. Varastojen uskotaan riittävän kesän tarpeisiin, ainakin tällä hetkellä valikoima on hyvä. Kuva: Markku Jokela

Olvin tuotantolaitoksessa Iisalmella kaikki tuotantolinjat pyörivät täysillä.

– Kesän tärkeä myyntimies on tänäänkin töissä eli aurinko, sanoo yhteiskuntasuhde- ja hankintajohtajaPia Hortling.

Hellekelit edistävät kivennäisvesien ja vissyjen myyntiä varsinkin 12 pullon pakkauksissa.

– Kivennäisvesissä puhutaan useamman kymmenen prosentin kasvusta. Kivennäisvedet ovat tuotesegmentti, joka reagoi hellekeleihin.

Olvin tuotteet lähtevät nopeasti kauppojen hyllyistä. Suuren kysynnän lisäksi kesäisin voi olla hetkellisiä katkoksia riippuen toimitushetkestä tai materiaalipulasta.

– Pieniä katkoksia voi olla, mutta pyrimme olemaan tietoisia tarpeista ja vastaamaan niihin pikimmiten, Hortling sanoo.

Oluista Sandels on edelleen kestosuosikki. Maustetut ja hiilihapotetut hard selzer -tuotteet on uusi alkoholijuomakategoria, jonka alkoholipitoisuus on alle viisi prosenttia.

– Hard selzer -juomat ovat mukava uusi kasvaja tänä kesänä, Hortling sanoo.

Varastoista täydennetään päivän mittaan juomahyllyihin, jotka täytetään yleensä aamuisin.
Varastoista täydennetään päivän mittaan juomahyllyihin, jotka täytetään yleensä aamuisin. Kuva: Markku Jokela

K-Supermarket Kokkolassa vissyjen ja makuvesien suosio on kasvanut. KauppiasRami Appelgrenin mukaan viime viisi vuotta ovat olleet niiden kohdalla nousukiitoa.

Kesä näkyy kauppojen hyllyillä.

– Tavara häviää nopeasti hyllyistä ja panimoilla on toimitusvaikeuksia, joten kaikkia tuotteita ei ole saatavilla, hän sanoo.

Appelgrenin kaupassa juomien saatavuus on kuitenkin erittäin hyvä johtuen ennakoinnista.

– Tällä hetkellä kaikkea löytyy ja varastot riittävät. En usko, että juomista tulee pula.

Isot limsapullot eivät ole enää niin suosittuja kuin ennen mutta tölkkipakkaukset käyvät kaupaksi. Myös energiajuomien kysyntä kasvaa kesällä ja se on kasvanut muutenkin johtuen uusien merkkien ja panimoiden tulosta markkinoille.

Kesällä juomaosasto poikkeaa talven tarjonnasta paljonkin. Myös kesäviikonloppujen myynnit voivat olla erilaisia.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä