Temu auttaa Suomessa asuvaa leipuria palaamaan juurilleen

Vahvimmat muistomme eivät aina löydy valokuva-albumeista – ne elävät tuoksuissa ja mauissa. Erica Tangille lämpimän ja makean munatortun tuoksu on se asia, joka tuo kodin lähimmäksi.

Erica asuu Suomessa, joka on tunnetumpi poronkäristyksestä ja nieriästä kuin mocheista tai maitoteestä. Hän viimeistelee parhaillaan maisteriopintojaan ja työskentelee helsinkiläisessä hotellissa, jossa talviaurinko voi tuntua yhtä etäiseltä kuin aasialainen leipomo. Tuhansien kilometrien päässä nuoruutensa mauista, pohjoisen hiljaisuuden keskellä, Erica aloitti leipomisen.

”Pidän todella paljon aasialaisista jälkiruoista, kuten matchakakuista, munatortuista ja mocheista, mutta niitä on vaikea löytää täältä Suomesta”, hän kertoo.

Hän ei ole yksin. Ympäri maailmaa alati kasvava kotileipurien yhteisö palaa jauhojen ja sokerin pariin löytääkseen yhteyden juuriinsa. Monet, kuten Erica, hankkivat välineensä Temusta – verkkokauppa-alustalta, joka tarjoaa laajan valikoiman leivontatarvikkeita. Madeleine-vuoista leikkisän muotoisiin keksimuotteihin – Temu tarjoaa tuotteita, joita paikallisista kaupoista ei osaa edes kuvitella löytävänsä.

Ensimmäinen jälkiruoka, jonka hän oppi täydellisesti, oli munatorttu: sen vaniljatäyte on kultainen ja kuori voinen sekä rapea. ”Makea tuoksu toi mieleen muistot lapsuuden kotikaupunkini katuleipomoiden ohi kävelemisestä”, Erica sanoo. ”Leipominen auttaa minua tuntemaan vahvempaa yhteyttä kotiin.”

Hänen asunnostaan on tullut eräänlainen koekeittiö. Iltaisin hän seuraa YouTube-ohjeita ja kokeilee sekä tuttuja että uusia reseptejä. Ajan myötä taidot ja itseluottamus karttuivat, ja Erica perusti oman YouTube-kanavan. Hänen videoidensa visuaalinen kieli yhdistää aasialaista estetiikkaa ja skandinaavista valoa.

”Rakastan kokeilla uudenlaisia kakkuja ja kausiteemoja. Kun näen netissä uniikin muotin, löydän yleensä jotain vastaavaa Temusta”, Erica sanoo. ”Tiettyjä muotteja ei ole helppo löytää Suomesta. Temu on ollut loistava apu, eikä minun sen ansiosta tarvitse juosta kaupasta toiseen.”

Tuore Kantar Median kuluttajatutkimus paljasti, että 73 prosenttia suomalaisista ostajista on löytänyt Temusta tuotteita, joita on vaikea löytää muualta. Noin 60 prosenttia piti alustan kilpailukykyistä hinnoittelua sen vahvimpana ominaisuutena, ja lähes joka kolmas sanoi sen tarjoavan vastaavaa tai parempaa laatua kuin paikalliset vaihtoehdot, mutta edullisemmin hinnoin.

”Jos olisin ostanut samat tuotteet tavallisista kaupoista Suomessa, ne olisivat helposti maksaneet tuplasti – tai jopa enemmän”, Erica sanoo. ”Olen ollut todella tyytyväinen laatuun. Olen käyttänyt muotteja ja välineitä useita kertoja, ja ne kestävät hyvin käyttöä.”

Samalla kun hänen seuraajamääränsä verkossa kasvaa, kasvaa myös hänen paikallinen aasialaisten ystävien piirinsä, joka kokoontuu silloin tällöin jälkiruokien ääreen. Erica käyttää Temusta hankittuja koristeellisia pakkauksia – pienillä ikkunoilla varustettuja rasioita ja juuri oikean sävyisiä nauhoja – viimeistelläkseen esillepanon. Ne antavat hänen leivonnaisilleen huolitellun ja ammattimaisen ilmeen henkilökohtaisella silauksella.

”Leipominen tekee minut aidosti onnelliseksi”, hän sanoo. ”Rakastan uunituoreen leivonnaisen tuoksua ja erityisesti sitä iloa, kun saan jakaa sen muiden kanssa. Kun näen ihmisten nauttivan luomuksistani, joko verkossa tai tosielämässä, saan todellista tyydytystä.”

Elämänrytmi Suomessa on hitaampi kuin vilkkaassa kaupungissa, jota hän aiemmin kutsui kodikseen. Opintojen ja hotellityövuorojen välissä on aikaa ajatella, sekoittaa ja vaivata. Leipomisesta Erica on löytänyt paitsi lohtua, myös jatkuvuutta. Jokainen kakku tai torttu on pieni käännös – muistoista rakenteeksi, kaipauksesta muodoksi.