Kihlausaika on ohi, nyt astutaan avioon - Creamedia on jatkossa WTF Design
Vuosi sitten tapahtuneen liiketoimintakaupan myötä oululainen mainostoimisto WTF Design osti Hilla Groupilta Creamedia-nimellä tunnetun mainostoimistoliiketoiminnan. Ensimmäinen yhteinen vuosi on hiottu prosesseja ja kirkastettu toimintamalleja. Nyt kun yhteinen sävel soi kauniimmin kuin koskaan, on aika seuraavalle säkeistölle eli brändien yhdistämiselle. Creamedia tunnetaan siis jatkossa nimellä WTF Design.
Keski-Pohjanmaa on haastavaa markkinatilannetta vastavirtaan uiva markkina-alue, jonka myötä alueelle kohdentuu tulevaisuudessa merkittäviä investointeja. Alueen poikkeuksellisen positiiviset näkymät vahvistivat WTF Designin yrittäjäsisarusten Sanna ja Lasse Paakkosen vuodentakaista päätöstä liiketoimintakaupan toteutumiseen.
”Kun meille tuli vastaan mahdollisuus tarttua tilaisuuteen ja päästä kaupan myötä osaksi tätä pöhinää, oli päätös selvä. Alueen positiivisen kehityssuunnan myötä uskomme alueen elinvoimaan myös tulevaisuudessa, joka perustelee asemamme vahvistamista Kokkolassa”, kertoo WTF Designin liiketoimintajohtaja Lasse Paakkonen.
Alueen ja yritysten menestyksen tukeminen vaatii monipuolisia keinoja kohderyhmien tavoittamiseen ja markkinointiviestinnän mahdollisuuksien vahvaa ymmärrystä. Tänä päivänä yritysten ja eri organisaatioiden menestymisen ajurina toimii tarve näkyvä vahvasti siellä, missä kohderyhmäkin on.
”WTF Designin strateginen valinta on operoida markkinoilla laajalla palveluportfoliolla, jonka myötä voimme tarjota asiakkaille saman katon alta monipuoliset keinot asiakkaiden liiketoiminnan kehittämiseen ja elinkeinoelämän muuttuviin tarpeisiin. Olemme niin sanotusti ”one stop shop” – pystymme vastaamaan asiakkaiden vaativiinkin tarpeisiin hyvin ketterästi oman porukan osaamisen turvin”, Lasse kuvailee.
Yhteisen tarinan rakentamisen aika
Liiketoimintakaupan myötä tiimin koko tuplaantui yhdessä yössä. Ensimmäisen yhteisen vuoden aikana on vahvistettu yrityksen arvoja, kehitetty toimintamalleja, tehty järjestelmäuudistuksia ja asetettu tavoitteet tuleville vuosille.
Asiakkuuspäällikkö Minna Furu on ottanut muutoksen erittäin positiivisin mielin vastaan. Hän on kasvot asiakkaiden suuntaan niin uusissa kumppanuuksissa kuin pitkissä asiakassuhteissa ja kertoo, että asiakkailta saadun palautteen myötä asiakkaiden arkea helpottaa, kun kaikki markkinoinnin palvelut saa saman katon alta.
”Kokkolassa oli ison mainostoimiston mentävä aukko ja tämä on nyt täytetty. Monille asiakkaille alueellinen ja maakunnallinen tuntemus on tärkeää. Meillä on talo täynnä osaamista ja se jos mikä on asiakkaan etu”, Minna sanoo.
Minnan mukaan porukka hitsaantui yhteen muutamassa päivässä. Tiimissä jokainen saa olla oma itsensä ja jokaisen ammattitaitoa arvostetaan. Yhteisen tekemisen myötä ihmiset ja työtavat ovat tulleet tutuksi. Tämän myötä myös asiakasymmärrys kasvaa, joka edistää mahdollisuuksia tarjota asiakkaille aina vaan tehokkaampia markkinoinnin ratkaisuja.
Minnan mukaan mainostoimistossa pääsee tekemään monipuolisia töitä, mikä tekee työstä motivoivan ja mielenkiintoisen. Oman porukan työn jäljestä ollaan vilpittömästi ylpeitä. Laadukkaalla, asiakasystävällisellä ja pitkäjännitteisellä työllä puolestaan ansaitaan asiakkaan luottamus.
”Sulautuminen WTF Designin brändiin tuntuu luonnolliselta. Creamedialla on vahva historia, mutta nyt on aika rakentaa yhteistä uutta, isompaa tarinaa. Tulevaisuuteen katson luottavaisin mielin ja uskon, että meillä on kasassa kaikki menestysreseptin ainekset. Kihlausaika on siis ohi, on aika astua avioon. Creamedialaiset sanovat nyt myös uudelle nimelle virallisesti tahdon”, Kokkolan toimistolla työskentelevä Minna kuvailee.
Kasvu on elinkelpoisuuden edellytys
Yli 20 vuotta Creamedialla työskennellyt konseptisuunnittelija Olli Ilmanen kertoo kaivanneensa jo aiemmin muutosta arkeen. Liiketoimintakauppa toi mukanaan suunnan ja johtamisen lisäksi positiivisen yrityskulttuurin ja entistäkin mielekkäämpiä työtehtäviä. Myös toimistolla tehty remontti oli tervetullut piristysruiske ja kaikkinensa uudet kuviot ovat antaneet lisää virtaa kinttaisiin.
”Navetoissa, sikaloissa ja myös mainostoimistoissa pääluvun on syytä kasvaa, jotta elinkelpoisuus nykyisessä maailmanmenossa säilyy. WTF Designin ja Creamedian yhdistyminen levensi kummankin toimijan harteita ja laajensi maantieteellistä toiminta-aluetta, osaamisen kasvusta puhumattakaan. Yrityksen kasvattaminen on jatkossa helpompaa, koska molemmat tahot tuntevat alueensa ja tunnettuutta on jo olemassa. Koen, että laaja toiminta-alue on yksi perusedellytys liiketoiminnan kasvua ajatellen. Ihmiset ja datahan kuitenkin liikkuvat ripeästi”, Olli analysoi.
Olli kertoo Creamedian sulautumisen WTF Designin brändin alle yhdenmukaistavan ja helpottavan omaa markkinointia. Nykyisille asiakkaille nimenmuutos on lähinnä kosmeettinen, ja uusille merkitys vieläkin vähäisempi. Olli ei siis näe brändien yhtenäistämisessä riskiä.
”WTF Design on nimenä energinen, sopivasti provosoiva ja kertoo ajatusmaailmasta tekemisen taustalla. Se jää myös hyvin mieleen. Koen olevani nyt WTF-läinen, en pelkästään osa WTF Designia. Eläköön se pieni, mutta suuri ero”, Olli hehkuttaa.
Muutosten keskellä ihmiset ensin
WTF Designin toimitusjohtaja Sanna Paakkonen kertoo ensimmäisen yhteisen vuoden olleen erittäin mielenkiintoinen. Molemmat toimistot ovat olleet tiiviisti uuden yhteisen tulevaisuuden rakentamisen äärellä, joten työkaluja, mielekkään arjen elementtejä ja yhteisiä toimintamalleja on tarkasteltu vuoden aikana monesta eri näkökulmasta.
”Ihmisten hyvinvointi muutosten keskellä on ollut meillä isosti fokuksessa, sillä yritys on yhtä vahva kuin siinä työskentelevät ihmiset. Meille huolella rakennettu yrityskulttuuri oli tärkeää jo ennen liiketoimintakauppaa ja Creamedian poppoo otti WTF Designin arvopohjan omakseen heti alusta alkaen,”, Sanna kertoo.
Vuonna 2008 perustetun WTF Designin missio on vahvistaa asiakkaidensa brändien kilpailukykyä. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa brändien kehittämistä, verkkosivustoja, markkinointikampanjoita, sisällöntuotantoa, visuaalista suunnittelua, 3D-toteutuksia, videotuotantoja, valokuvausta, animaatioita tai vaikkapa konseptisuunnittelua.
Jatkossa Sanna kokee WTF Designin olevan entistäkin kyvykkäämpi auttamaan asiakkaitaan markkinointiviestinnän tarpeissa, koska tiimin koko ja laaja-alainen osaaminen mahdollistaa sen. Nyt kun Creamedian brändi vielä yhdistyy WTF Designiin, on omalle markkinointiviestinnälle selkeä suunta ja yrityksellä mahdollisuus sitä myöten vahvistaa asemiaan pelikentällä entisestään.
”Koemme, että olemme mainostoimistobisneksen lisäksi myös huolenpitobisneksessä. On suuri vastuu päästä rakentamaan syvällisiä kumppanuussuhteita asiakkaisiin. Tällä tavalla voimme parhaiten olla tukena asiakkaan liiketoiminnan kehittymisessä. Usein se pitää sisällään pitkäjännitteistä strategista suunnittelua, mutta myös nopeita arjessa vastaan tulevia toimenpiteitä, joihin tiimimme pystyy ketterästi vastaamaan. Me huolehdimme, jotta asiakkaan ei tarvitse”, Sanna kiteyttää.
WTF Design – Suomen säpäkin mainostoimisto
WTF Design on Oulusta ja Kokkolasta käsin toimiva, säpäkkää tekemistä arvostava mainostoimisto, jonka missio on vahvistaa asiakkaidensa brändien kilpailukykyä. Haluamme auttaa asiakkaitamme palvelemaan omaa kohderyhmäänsä paremmin, vastuullisemmin ja laadukkaammin. Kasvava ja kehittyvä tiimi elää vahvasta kahvista ja käsinkosketeltavasta me-hengestä. Toivottavasti kohtaamme pian – täällä ollaan valmiina!
Toimipisteet:
Oulu: Rantakatu 3
Kokkola: Rantakatu 10