Paikallisuutiset
Liukastumisen vastuukysymykset voivat selvitä vasta oikeudessa, "Jalankulkijoiden voidaan myös olettaa käyttävän omaa järkeään" - Tänä talvena hiekoitustarve paikoin jopa nelinkertaistunut
Erityisenä ongelmana on hiekoitusmurskeen painuminen jäähän ja sohjoon.
Kokkola
Vaikka kuluva talvi ei alan ammattilaisen mukaan ole ollut juuri tavanomaista liukkaampi, on liukkaudentorjunta kuitenkin teettänyt normaalia enemmän töitä.
- Tänä talvena on varmasti mennyt enemmän työtunteja liukkaudentorjuntaan kuin lumenpoistoon. Kun sää vaihtelee pakkaselta plussalle ja toisinpäin, niin kohteissa, joissa yleensä on käyty aamulla kerran, on nyt jouduttu käymään jopa neljästi päivässä lisäämässä mursketta. Samoin polanteenpoistoa käsin on ollut, esimerkiksi pyörätuolirampit on pidettävä jäästä puhtaana, esimiesSaulo Telimaa kiinteistönpalvelualalla toimivan RTK-Palvelun Kokkolan yksiköstä kertoo.
Erityisesti murskeen painuminen jää- ja lumikerrosten sisään on ollut tänä talvena ongelmana.
On olemassa myös biologisesti hajoavia sulatusaineita, mutta ne ovat hinnakkaita. Saulo Telimaa RTK-Palvelu Oy
- Soraa kulkeutuu pois myös sohjoa auratessa. Sekin aiheuttaa tarvetta soran lisäämiselle.
Laajalti Keskipohjanmaan levikkialueella toimiva, muun muassa useiden markettien ja taloyhtiöiden piha-alueista huolehtiva RTK luottaa liukkaudentorjunnassa pitkälti murskeeseen ja sileiden jääpintojen karhentamiseen. Muitakin vaihtoehtoja olisi saatavilla, mutta kokonaisvaltaiseksi ratkaisuksi niistä ei ole.
- Olemme käyttäneet joissain paikoissa sulatusaineita, mutta suolan käyttöä on rajattu, eikä sitä voida laittaa minne tahansa. On olemassa myös biologisesti hajoavia sulatusaineita, mutta ne ovat hinnakkaita, Telimaa toteaa.
Normaalia kivimursketta vaaleampaa ja täten vähemmän auringonpaisteessa lämpenevää sekä luonnostaan vedessäkin kelluvaa kevytsoraa käytetään hiekoituksessa jonkin verran. Telimaan mukaan tästäkään ei kuitenkaan olisi apua nyt koettuihin ongelmiin, ongelmana on muun muassa yksittäisten kivien pyöreys.
- Kyllähän se puree omalla tavallaan ihan hyvin, mutta kyllä tämä sohjo ja jääaines imee kevytsorankin sisäänsä. Lisäksi kovalla tasaisella jäällä se voi olla liukasta, kun se jää pyörimään jalan alle.
Lain mukaan kiinteistönhaltijan velvollisuutena on huolehtia kiinteistön turvallisuudesta. Myös liukkaudentorjunta on kiinteistön haltijan, käytännössä usein omistajan, vastuulla. Tontin lisäksi vastuu ulottuu myös kiinteistön kohdalla oleviin osuuksiin kiinteistöä sivuavista jalkakäytävistä, ellei kunta tai kaupunki ole ottanut kyseistä jalkakäytävää hoitaakseen. Vastuu ei katso sitä, missä käytössä kiinteistö on, vaan pätee myös esimerkiksi tyhjillään olevan talon kohdalla.
Riittävälle turvallisuudelle piha-alueella ei ole tarkkoja määritelmiä, joten vahingon sattuessa näkemys voi löytyä viime kädessä vasta oikeudessa. Jotain perusperiaatteita voi toteutuneiden oikeustapausten perusteella kuitenkin nimetä.
- Liukkaus pitää torjua siellä, missä kävellään. Taloyhtiössä voidaan katsoa, että esimerkiksi selvällä nurmikkoalueella ei ole mikään pakko kävellä talvisin, ja jalankulkijoiden voidaan myös olettaa käytettävän omaa järkeään. Joka tapauksessa asukkaiden on kuitenkin päästävä liikkumaan sujuvasti asuntoihin, jätekatoksiin, postilaatikoille ja muille alueille, missä kiinteistön käyttäjät normaalisti liikkuvat. Ja jos tilanne on se, että ihmiset käyttävät useita eri reittejä vaikkapa kulkiessaan parkkipaikalle, ei varmasti katsota riittäväksi, jos jokaista näistä reiteistä ei ole hiekoitettu, Kiinteistöliiton apulaispäälakimiesKristel Pynnönen kommentoi.
Taloyhtiöiden lisäksi vastuu kiinteistön turvallisuudesta koskee myös omakotiasujia ja esimerkiksi teollisuuskiinteistöjä. Mahdollisten onnettomuustilanteiden vastuisiin vaikuttaa kuitenkin myös kiinteistön käyttäjän asema. Esimerkiksi kutsumattomien vieraiden teloessa itsensä liukkaalla pihalla on kiinteistönhaltijan vastuu pienempi.
- Ja jos on vaikkapa hyvin haastava sää, katsotaan helpommin että kaikki tarvittavat toimenpiteet on tehty.
Suolaus
Hiekoituksen lisäksi teiden liukkautta torjutaan suolaamalla. Yleisimmin tähän tarkoitukseen käytetään natriumkloridia eli ruokasuolaa.
Vähäisemmissä määrin suolauksessa käytetään kalsiumkloridia. Myös kaliumformiaattia käytetään pohjavesien suolaantumisen kannalta ongelmallisimmilla tieosuuksilla.
Muita suolauksen ongelmia ovat sen lisäämä autojen ruostuminen sekä heikkenevä näkyvyys.