Mielipiteet

Lukijan mielipidekirjoitus: Suunnitelma kasitien parantamisesta huonontaa meidän liikenneturvallisuuttamme

Eritasoliittymä aiheuttaa, että liikennevirta on yhtenäisempi kun mitä nyt on. Eli sivuteiltä liittyminen on nykyistä haastavampaa, kirjoitta Max Björkskog.

Sunnuntain lehdessä oli kirjoitus otsikolla ”Kokkolassa odotetaan kasitien rakennusurakka”.

Ely-keskuksella on tosiaan suunnitelmissa parantaa Vt8:n vetokykyä välillä Kirkkolehto (kansan suussa Prisman kiertoliittymä) ja Haavistonkangas eli Vt8:n ja Vt28:n risteys.

Ja kuten lehti tiesi kertoa, Eteläväylä muutetaan nelikaistaiseksi välillä Kirkkolehto – Jyväskyläntien risteys (Vt13). Muuten tie säilyy pääosiltaan nykyisellään.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Yksi iso investointi on luvassa Vt8–Vt28-risteykseen, minne on suunnitteilla eritasoristeys. Tämä kaikki nopeuttaa ja sujuvuuttaa liikennevirtaa.

Mutta, mutta...

Tämä kaikki kuulostaa hyvältä ja kauniilta, mutta kun me ihmiset, jotka asumme Piispanmäen valoristeyksen ja Vt8–Vt28-risteyksen välillä tarkastelemme, mitä on luvassa, niin tämä hanke mietityttää meitä kovasti.

Asut sitten Rimmin tien risteyksen taikka Vitsarin tien risteyksen vaikutuspiirissä, taikka jonkun muun risteyksen piirissä, erityisesti Perhonjoen sillan pohjoispuolella, teiden risteyksiin ei ole luvassa mitään liikenneturvallisuutta parantavia rakenteita. Päinvastoin tuo mainitsemani eritasoliittymä aiheuttaa, että liikennevirta on yhtenäisempi kun mitä nyt on. Eli sivuteiltä liittyminen on nykyistä haastavampaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kesäisin tilanne on helpompi, mutta talvikelit voivat kestää jopa 6 kuukautta, jos on pitkä talvi. Niinä aamuina turvallisuus on kyllä koetuksella. Yhtään ali- taikka ylikäytävää ei ole luvassa näille teille. Ja kuitenkin joka aamu ihmisten pitää päästä työpaikoilleen.

Kun katsoo mikä liikennevirta on 8-tiellä, niin ymmärtää että autot tulevat hyvin tiheästi. Vuonna 2021 liikennevirta oli kyseisellä tieosuudella noin 11 500 autoa/vrk. Ja sinä vuonna oli korona, joka vähensi liikennettä. Eivätkä nämä autot tule tasaisena virtana läpi vuorokauden, vaan liikennettä on eniten aamuisin ja iltapäivisin, kun työpäivät alkavat ja päättyvät.

Jos mitään radikaaleja muutoksia ei tehdä suunnitelmiin ja toteutukseen, niin parannus ei ole meille parannus vaan selkeä huononnus. Ja kyllä hirvittää, miten tässä tulee käymään ja paljonko onnettomuudet lisääntyvät!

Välillä Lapua–Seinäjoki, missä oli kutakuinkin sama liikennetiheys, rakennetaan nelikaistainen tie koko matkalle eritasoliittymineen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

En tosin kaipaa näin radikaalia muutosta nykyiseen, mutta selkeä parannus täytyy tehdä. Nykyinen suunnitelma ei tule toimimaan.

Kirjoittaja on Korpilahdentien–Vitikantien tiehoitokunnan pj.

Lisää aiheesta

Valtatie 8 Ruotsalossa Kokkolan Kälviällä. 8-tien nopeusrajoitus on 100 kilometriä tunnissa. Kuva: Jukka Lehojärvi
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä