Pääkirjoitukset

Halsuan uuden kylmäaseman avajaisia vietettiin perjantaina. Kuva: Maija Ahonen

Pääkirjoitus: Pian polttoaineasematkin on tehtävä alusta loppuun saakka itse — Halsualaiset näyttivät mallia

Halsualla vietettiin perjantaina bensa-aseman avajaisia. Polttoainepisteen vaiheet ovat olleet monipolviset ja asia nousi keskusteluun jo vuonna 2019, kun vanhan polttoainepisteen ympäristölupa oli umpeutumassa. Kun kaupalliset toimijat eivät polttoainepisteeseen investoinnista innostuneet, otti kunta lopulta otteen hankkeesta ja rahoitti pohjavesialueelle poikkeuksellisesti luvan saaneen jakelupisteen tankkien maanalaisten osien rakentamisen. Sseman maanpäälliset osat ovat halsualaisten yrittäjien ja yksityishenkilöiden perustaman yrityksen omistuksessa.

Pienten polttoainepisteiden pystytys on pienissä kunnissa vaakalaudalla, ellei tekijöiksi löydy kunnalta tai paikallisilta asukkailta rahaa ja tahtotilaa. Polttoaineen jakelupistettä puuhataan aktiivisten kyläläisten voimin pystyyn myös esimerkiksi Toholammin Sykäräisissä.

Sähköllä kulkevat autot lisääntyvät jatkuvasti, mutta valtaosa ajoneuvoista tulee vielä pitkään kulkemaan fossiilisten polttoaineiden voimin. Siksi polttoaineiden jakeluverkoston pitää olla kunnossa ja sekin on osa huoltovarmuutta. Pienissä kunnissa oma polttoainepiste on nähty yhtenä elinvoimaisen kunnan peruspalveluista, vaikkakaan sellainen ei kuntien ydintoimintaa ole. Itsenäiset kunnat voivat päättää siitä, mihin verorahoja käytetään ja Halsuan kohdalla päättäjät pitivät polttoaineasemaa tärkeänä kohteena.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kohoava polttoaineen hinta kannustaa varmasti vaihtamaan sähköautoon, mutta sellainen ei ole maaseudulla edes statussymboli, vaan epävarmuustekijä arjessa.

Polttoaineiden hinnat ovat tällä hetkellä yllättävän alhaiset aikaisempiin ennätyksiin nähden. Ilo edullisemmasta polttoaineesta tulee kuitenkin olemaan vain hetkellinen ja johtuu osaksi eduskunnan alentamasta polttoaineen jakeluvelvoitteesta. Jakeluvelvoite tarkoittaa sitä, että fossiilisten polttoaineiden sekaan on blandattava kalliimpaa biopohjaista polttoainetta. Jakeluvelvoite on nyt alennettu 13,5 prosenttiin, mutta vihreässä siirtymää tavoittelevan Suomen jakeluvelvoite on pomppaamassa 28 prosenttiin vuonna 2024 kirimään muutaman vuoden alennusta. Pumppuhinnassa jakeluvelvoitteen korotus näkyisi hallituksen aikaisemman esityksen mukaan noin 23 senttiä korkeampana hintana diesellitrasta.

Kohoava polttoaineen hinta kannustaa varmasti vaihtamaan sähköautoon, mutta sellainen ei ole maaseudulla edes statussymboli, vaan epävarmuustekijä arjessa. Moni asia on tehtävä ihan itse, niin polttoaineen jakelupiste kuin auton huollot ja jälkimmäinen onnistuu helpommin tutulle dieselautolle kuin sähköteslalle.

Pääkirjoitukset ovat Keskipohjanmaan kannanottoja, jotka kuvastavat lehden periaatelinjaa. Kirjoitukset laatii Keskipohjanmaan toimitus.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä