Paikallisuutiset

Ruokakauppa Chydeniaan? – "Toki sellainenkin on mahdollista", sanoo olympiavoittaja Samppa Lajunen, jonka kiinteistösijoitusyhtiö virittää Keski-Pohjanmaan suurinta kauppakeskusta uuteen liitoon

Kokkolan suurin kauppakeskus on Chydenia, joka avattiin ydinkeskustassa vuonna 2006.

Nyt Chydenian siipiä viritellään uuteen asentoon. Pomppuvoimaa aikoo tuoda yhdistetyn olympiavoittajaSamppa Lajunen, jonka kiinteistösijoitusyhtiöSamla Capital Oy osti puolet kauppakeskuksesta toukokuussa.

– Teroitamme kauppakeskuksen johtoa ja markkinoinnillisia toimenpiteitä. Kesällä on tehty suunnitelmia, mutta kerromme niistä tarkemmin muutaman kuukauden päästä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Chydenia Center Oy:n kauppakeskuspäällikköTommy Forsman, mitä kauppakeskuksen johdon teroittaminen tarkoittaa ja mikä on nykyisen johdon rooli tulevaisuudessa?

– Tulemme toteuttamaan uuden omistajan strategiaa ja tiivistämään kauppakeskuksen molempien omistajien yhteistyötä. Käytännön tasolla tämä tarkoittaa, että panostamme paikallisiin tapahtumiin ja sidosryhmiin. Tuomme myös uusia toimijoita kauppakeskukseen, vastaa Forsman.

Chydenian porteilla.
Chydenian porteilla. Kuva: Clas-Olav Slotte

Vuosi on ollut kauppakeskuksille raskas. Suomen Kauppakeskusyhdistyksen tietojen mukaan kokonaismyynti laski 5,5 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

Lupaavasti alkaneen vuoden katkaisi korona, joka hiljensi kauppakeskukset ja kokonaismyynti putosi yli 20 prosenttia vuoden 2019 maaliskuuhun verrattuna.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Koronatilanne on kestänyt pidempään, mitä ajateltiin, mutta hyvillä mielin ollaan. Lisäksi yhtiönä meillä on monenlaisia kiinteistöjä salkussa, olemme hajauttaneet, sanoo Lajunen.

Kauppakeskusten kesä on ollut yllättävänkin aurinkoinen, kuvailee Colliers International Finland Oy:n head of shoppingcentre managementEeva Jauro.

Colliers vastaa Suomessa kahdentoista kauppakeskuksen johtamisesta.

– Maalis-huhtikuussa oli vaikeaa. Monet toimijat olivat kokonaan kiinni, mutta kesällä on ollut varsin hyviä kuukausia. Ulkomaiden sijaan on matkailtu kotimaassa, mikä varsinkin mökkikaupungeissa on tuonut asiakkaita kauppakeskuksiin. Asiakasmäärät ovat osittain jopa yli viime vuoden vastaavan, mutta syksy on taas kysymysmerkki, Jauro sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

On yksi resepti, joka voi tuoda lisävirtaa kauppakeskukseen.

– Kauppakeskukset pärjäsivät vuoden toisella neljänneksellä ihan hyvin. Se perustuu paljon päivittäistavaratoimijoihin, sanoo Suomen Kauppakeskusyhdistyksen vt. toiminnanjohtajaMikko Östring.

Havitellaanko Kokkolan Chydeniaan päivittäistavarakauppaa? Sitä puoltaisi ainakin rautatieaseman läheisyys ja se, että ydinkeskustan päivittäistavaratarjonta on rajoittunutta.

– Toki sellainenkin on mahdollista ilman muuta. Olemme valmiita keskustelemaan päivittäistavarakauppojen kanssa. Toki kehitystä ei rakenneta sen varaan. On myös monia muita vaihtoehtoja ja erilaisia ideoita siitä, miten kokonaisuuden voi rakentaa, Lajunen sanoo.

Hän uskoo siihen, että Chydenian tyhjillään olevat liiketilat saadaan täyteen muutamassa vuodessa. Lajunen on sanoissaan kuitenkin hyvin ympäripyöreä.

– Kun Pukumies lähti, vapautui muutama tuhat neliötä. Sen osalta voin vain sanoa, että taustatyötä on tehty, eikä asian kanssa ole hirveä kiire. Jotta neuvotteluita voi käydä vakavasti, täytyy käytännön pohjatyöt tehdä kunnolla. Kauppakeskusjohtoon ja markkinointiin liittyvät suunnitelmat pitää saada kuntoon. Tilojen käyttö on joka tapauksessa ehdottomasti lisääntymässä.

Kestävyysurheilijamaisesti Lajunen painottaa pitkäjänteisen perustyön merkitystä.

– Etsimme oikeita kumppaneita. Liikkeitä ei haalita hinnalla millä hyvänsä, vaan keskitymme yhtenäiseen konseptiin ja oikeanlaisiin yrityksiin. Palveluidenkin osuus voi nousta, Lajunen sanoo.

Eeva Jauro painottaa "ruokapuolen" merkitystä kauppakeskuksen menestykselle.

– Suomessa on hyvin tyypillistä, että päivittäistavaramyymälä on veturina, mutta kauppakeskukset ovat erilaisia, Jauro kertoo.

Chydenian kehittäminen jatkuu.
Chydenian kehittäminen jatkuu. Kuva: Clas-Olav Slotte
Fakta

Liikettä ollut

Samla Capital Oy omistaa Chydenian vanhimman osan, jossa sijaitsevat muun muassa Intersport, H&M ja Suomalainen Kirjakauppa.

Chydeniasta on viime vuosina lähtenyt liikkeitä, mutta tilalle on tullut myös uusia. Yksi uusimista tulokkaista on kahvila Espresso House.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä