Paikallisuutiset

Kokkolan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Herlevi haluaa selvyyden siitä, voiko hiili haitata rautapellettiä satamassa – Bolidenilla hiiltä ei pidetä ongelmana

Kokkolan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Herlevi haluaa selvyyden siitä, voiko hiili haitata rautapellettiä satamassa

KOKKOLA

Kokkolan satamaan kaavailtu hiilen varastointi ja laivaus ei jätä rauhaan Kokkolan kaupunginhallituksen puheenjohtajaaReinoHerleviä (kesk.) edes matkalla Haaparantaan.

– Tästä on soiteltu puoleen jos toiseen lukuisia puheluita. Sanoisin, että näyttää myrskyltä vesilasissa, mutta en ole vielä varma, Herlevi kommentoi matkalla kohti Torniota.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Herlevi ja koko kaupunginhallitus on se viranomainen Kokkolassa, joka miettii sataman tilannetta kokonaisvaltaisesti. Sataman omistaa kaupunki ja sen hallitus omistajaohjaa yhtiöitään.

Kaupunginhallitus on sitten se paikka, jossa tehdään yhteiskunnallista ja poliittista arviota. Reino Herlevi Kokkolan kaupunginhallituksen puheenjohtaja

– Kun sataman hakema ympäristöluvan päivitys saapuu kaupunginhallitukseen se käsittelee sitä yhtäältä puhtaasti ympäristön ja terveyden näkökulmasta kuten ympäristöluvan myönnössä yleensä tehdään.

– Mutta toisaalta meillä on tämä omistajaohjausrooli. Siinä ominaisuudessa ainakin minä perään asiasta tarkan ja perusteellisen valmistelun siitä, voivatko lastit aiheuttaa toisilleen haittaa vai eivät. Meillä ei ole varaa menettää nykyisiä hyviä asiakkaita, mutta ei myöskään syytä torjua uusia hyviä asiakkaita, Herlevi toteaa ja sanoo sataman olevan keskeisessä roolissa Kokkolan ja maakunnan hyvinvoinnin takaajana.

– Puhtaasti satama-yhtiön osingot ovat omistajalle pari miljoonaa. Sen lisäksi tulevat vuokrat, palkat ja yhteisöverot ja sataman keskeinen rooli Rannan teollisuusalueen kilpailukyvyssä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Herlevi ei lähde neuvomaan rakennus- ja ympäristölautakuntaa, mutta hän toivoo, että viranomaisena työskentelevä lautakunta jättää politiikan ja muut yhteiskunnalliset näkökulmat sikseen ja keskittyy hoitamaan tehtäväänsä ympäristölain tulkkina.

– Kaupunginhallitus on sitten se paikka, jossa tehdään yhteiskunnallista ja poliittista arviota, Herlevi muistuttaa.

Samalla hän toivoo, että niin lautakunnassa kuin muissa toimielimissä muistetaan mahdolliset jääviystilanteet. Herlevi epäilee kuntaliitosta saamansa lausunnon perusteella, että "ryllin" ensimmäisessä käsittelyssä olisi ollut kaksikin jääviä jäsentä. Kokous jätti sataman ympäristölupalausunnon pöydälle.

Nyt Herlevi toivoo, että maanantaina kokoustavan rakennus- ja ympäristölautakunnan jäsenet miettisivät mahdollista esteellisyyttään.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Myöskään Sataman toimitusjohtajaTorbjörn Witting ei ylläty, millä asialla toimittaja ottaa yhteyttä.

– En tietenkään voi varmuudella sanoa, että rautapelletti ja kivihiili eivät olisi kosketuksissa toisiinsa pölyn muodossa. Satamassa tehdään kuitenkin kaikki voitava, että lastit pysyvät erillään. Meillä on monia muitakin artikkeleita varastossa ja terminaaleissa laivattavana ja tähän saakka ne pystytty pitämään erillään.

Sataman terminaalissa eri artikkeleiden kosketus toisiinsa edes pölynä estetään korkeilla seinärakennelmilla. Yksi vaihtoehto on kasata kolme konttia päällekkäin. Toinen menetelmä on rakennusteollisuudessa tunnettu seinäratkaisu, jolla eristetään kerrostalojen hiukkapuhallusta ympäristöstä.

Varastoalueella materiaalit eristetään 7,5 metriä korkeilla pölyseinillä ja hiilivaraston kosketus alueen ulkopuolelle eristetään paksulla neljä metriä korkealla muurilla.

Kivihiili aiotaan tuoda Kokkolaan Venäjän Uralilta avovaunuisilla junilla 9-11 prosentin kosteana. Toiminnan ollessa täysimittaisesti käynnissä Kokkolan syväsatamassa olisi hiiltä varastossa enimmillään 150 000 tonnia yhdellä kertaa.

Kokkolasta hiili laivataan suuriin Panamax-laivoihin. Kun sataman väylää syvennetään, laivoihin voidaan rahdata aiempaa suurempia lasteja.

Kivihiiltä Kokkolaan

Kokkolan satama haluaa varastoida ja laivata kivihiiltä

Rautapelletin toimittaja pelkää hiilipölyn tarttuvan artikkeliinsa

Sinkkitehdas Boliden ei pidä hiiltä ongelmana

Vääntö jatkuu maanantaina rakennus- ja ympäristölautakunnassa

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä