Paikallisuutiset

Jorma Ronkainen päätyi ladattavaan hybridiin, mutta täyssähköautoon siirtymiseltä hän edellyttäisi pidempää kantamaa – Keski-Pohjanmaalla sähköautoja on liikennekäytössä noin sata

Onko sähköauton lataaminen vaikeaa? Paljonko lataaminen maksaa? Kuinka pitkästi sähköautolla voi ajaa yhdellä latauksella?

Etenkin edellä mainittuja kysymyksiä tiedustellaan usein kannuslaiseltaJorma Ronkaiselta, jolla on yhden ja puolen vuoden kokemus ladattavista hybridiautoista.

Ronkaisen taloudessa on kaksi autoa, joista molemmat ovat ladattavia hybridejä, sekä miehen oma Mitsubishi Outlander PHEV että hänen puolisonsa Opel Ampera.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kiinnostuneiden esittämiin kysymyksiin Ronkaisen on helppo vastata. Lataaminen ei ole vaikeaa. Kun hän peruuttaa autonsa kotipihalle, autosta nousemiseen ja latauskaapelin kiinnittämiseen kuluu aikaa noin kymmenen sekuntia.

Liikenne sähköistyy, ja haluan olla siinä trendissä mukana. Jorma Ronkainen

– Jos pihalla on valmiiksi pistokerasia esimerkiksi lohkolämmitintä varten, sama käy myös tähän tarkoitukseen. Aivan tavallinen maadoitettu pistorasia.

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; width:100% } .lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

Hänen oman autonsa akuston lataaminen täyteen kestää nelisen tuntia. Ronkainen on laskenut, että yhdelle lataukselle hintaa tulee 1–1,5 euroa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kuinka pitkästi yhdellä latauksella sitten ajaa, riippuu useasta eri tekijästä.

– Siihen vaikuttaa keli, vuodenaika sekä ajotapa. Ajomatkassa ennätykseni yhdellä latauksella on 50 kilometriä, mutta talvella kovilla pakkasilla se voi jäädä 25 kilometriin, kertoo Ronkainen.

Sähköautolla ajaminen kannustaa Ronkaisen mukaan taloudelliseen ajotapaan.

Täyssähköautoon verrattuna ladattavan hybridiauton etu on Ronkaisen mukaan se, että pidemmillä matkoilla hänen ei tarvitse miettiä akun riittävyyttä, vaan silloin hän voi käyttää auton polttomoottoria.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ronkaisella tulee säännöllisesti käyntiä Kuusamossa vanhempiensa luona, ja täyssähköautolla matkustaessa hänen tulisi suunnitella etukäteen auton lataukset.

– Valtaosa ajostani tapahtuu Kannuksessa ja lähiympäristössä, ja siihen hybridin sähkökantama riittää aivan hyvin.

Ronkainen päätyi sähköautoon muun muassa ympäristöasioiden takia.

– Ilmastonmuutos on tosiasia. Liikenne sähköistyy, ja haluan olla siinä trendissä mukana.

Myös taloudelliset seikat vaikuttavat. Ennen hän maksoi dieselautostaan käyttövoimaveroa noin 750 euroa vuodessa, kun nyt hän maksaa hybridistään veroa 150 euroa vuodessa. Ronkaisen puoliso kulkee osan työviikoistaan Kokkolassa. Matkat taittuvat kokonaan sähkön varassa, sillä hänen on mahdollista ladata auton akku työpäivän aikana.

– Olen laskenut, että hänen työmatkakuluissaan säästöä tulee 1 500 euroa vuodessa.

Ronkaisen mukaan Kokkolasta on yllättävän vaikeaa vuokrata sähkötolpallista paikkaa parkkihallista tai muualta, jossa voisi auton ladata työpäivän aikana.

– Tässä voisi olla kaupallista potentiaalia, ja samalla kaupunki voisi saada näkyvyyttä puhtaamman kaupunki-ilman puolesta.

Teknologiateollisuuden syksyllä julkaiseman sähköisen liikenteen tilannekatsauksen mukaan sähköautojen suosio jatkaa ripeää kasvuaan. Suuntaus on Suomessa kuitenkin eri kuin muualla maailmassa, sillä täällä ladattavien hybridien autokanta kasvaa täyssähköautoja nopeammin. Täyssähköautojen osuus koko sähköautokannasta Suomessa on 16 prosenttia. Vastaava osuus kansainvälisesti on 60 prosenttia.

Ladattavien hybridien suosio perustunee katsauksen mukaan käyttömukavuuteen, päästöperusteiseen verotukseen sekä alhaisiin käyttökustannuksiin. Täyssähköautojen määrän kasvua puolestaan rajoittaa mallivalikoima, hinta ja pitkähköt toimitusajat.

Jotta Ronkainen vaihtaisi autonsa täyssähköautoon, tulisi sen kantama riittää 600 ajokilometriin.

– Kannuksesta Kuusamoon on noin 400 kilometriä. Jos olen siellä yhden yön reissulla, ehtisin ladata akkuun 100 kilometriä lisää ajomatkaa. Silloin voisin olla varma, että pääsisin paluumatkalla Ouluun lataamaan auton.

Lisäksi Ronkainen edellyttää, että autossa tulee olla ominaisuus matkailuvaunun vetämiseen.

Myös ladattavaan hybridiautoon Ronkainen kaipaisi pidempää kantamaa sähkön varassa.

Kommentti

FAKTA

Sähköautotyypit

Sähköautossa on sähkömoottori. Ajoakustoon ladataan sähköä tavallisesta sähköverkosta.

Ladattavan hybridisähköauton akkuja voidaan ladata sähköverkossa. Ladattavassa hybridissä on sähkömoottorin lisäksi joko bensiini- tai dieselkäyttöinen polttomoottori.

Hybridiautossa on voimalaitteeksi yhdistetty sähkö- ja polttomoottori. Ajoakuston sähkö tuotetaan joko kokonaan tai osittain auton polttomoottorilla. Hybridiautoa ei siis voi ladata sähköverkossa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä