Paikallisuutiset

Finnair perui taas lentoja Kruunupyyssä – Kokkolalaisen Hans Aholan mitta alkaa olla täynnä: "Tarttis tehdä jotakin"

KRUUNUPYY

Finnair perui lentoja kahtena peräkkäisenä yönä tällä viikolla Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalla.

Finnair ei saanut yölennoille tarpeeksi henkilökuntaa ylityökiellon vuoksi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Samalla lentojen seuraavaksi aamuksi merkityt paluuvuorot Helsinkiin peruuntuivat, koska kyse oli yhdestä ja samasta lentokoneesta, jonka oli määrä viettää yönsä Kruunupyyssä.

Matkustajille järjestettiin korvaavat lennot Vaasan ja Helsingin välillä.

Aamulennoille rientävien matkustajien yöunet jäivät vähiin, koska linja-auto lähti Kruunupyystä kohti Vaasaa jo kello kolmelta yöllä.

Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalla on peruttu kolmetoista lentoa alkuvuoden aikana eli ei mitenkään poikkeuksellisen paljon.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

97 prosenttia lennoista on toteutettu, mutta matkustajia harmittaa lentomatkustamisen mutkistuminen.

Peruuntuneita lentoja olisi enemmän, jos niitä ei olisi korvattu Kemin-koneella, joka on poiminut välilaskun aikana matkustajia Kruunupyystä. Osa lennoista on siirretty Vaasan lentoasemalle.

Kesäaikaan siirtymisen yhteydessä yölennot Kemin ja Helsingin välillä kuitenkin päättyivät.

– Ilman Kemin-lentoja olemme haavoittuvammassa tilassa, toteaa Kruunupyyn lentohalliyhtiön toimitusjohtajaStig-Göran Forsman.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Forsmanin mukaan tilanne on kiusallinen niin matkustajille kuin lentoasemallekin. Luottamus lentoliikenteeseen kärsii.

– Lentojen takkuaminen on paha takaisku yrityselämälle. Noin 70 prosenttia matkustajistamme tulee yritysmaailmasta, sanoo Forsman.

Jotkut matkustajat ovat jääneet ilman paikkaa tai halvemmat paikat ovat loppuneet Kemin ja Vaasan koneista.

Alkuvuoden matkustajamäärät Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalla ovat pudonneet jopa 35 prosentilla. Tilastoissa näkyy Tukholman-reitin puuttumisen vaikutus.

Viime vuonna tähän aikaan vuodesta Nextjet lensi Kruunupyystä Tukholmaan, kunnes liikenne päättyi lentoyhtiön konkurssiin toukokuussa 2018.

Tukholman liikenteeseen on etsitty korvaajaa lähes vuoden ajan, mutta sellaista ei ole vielä ilmaantunut.

– Päähuomio kannattaa nyt kiinnittää kotimaan liikenteeseen, sanoo Forsman.

Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman matkustajamäärät ovat vähentyneet kotimaan liikenteessä 13,8 prosentilla.

Junaliikenne on kova kilpailija kotimaan liikenteessä, mutta se ei ole ainoa syy matkustajakatoon.

Finnairin aikatauluissa olisi Forsmanin mielestä parantamisen varaa.

– Helsingin suuntaan pitäisi saada yksi aamukone lisää, hän toivoo.

Arkipäivisin Helsinkiin on kolme lähtöä: Kello 5.30, 13.45 ja 19.50.

Lentoliikenteen takkuaminen on herättänyt salaliittoteorioita maakuntakenttien alasajosta.

– Ei pidä paikkaansa, sanoo Finnairin mediasuhteista vastaava johtajaPäivyt Tallqvist.

Tallqvistin mukaan ylityökielto on koskettanut tavalla tai toisella kaikkia lentoasemia Suomessa.

– Esimerkkeinä viime päiviltä mainittakoon Turku ja Bryssel, hän sanoo.

Joitakin lentoja on peruttu myös Vaasan lentoasemalla alkuvuoden aikana.

– Peruuntumisen syyt eivät ole minun tiedossani, koska lentoyhtiö ei niistä tiedota, kertoo Vaasan lentoaseman päällikköPetri Lampi.

Matkustajamäärät ovat laskeneet myös Vaasan lentoasemalla: Kotimaan liikenteessä on ollut laskua 3,8 prosenttia ja ulkomaan liikenteessä 12,8 prosenttia.

Kotimaan liikenteessä heitto on niin pieni, että se menee normaalin kausivaihtelun piiriin.

Fakta

13 lentoa on peruttu

Vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden reilusta viidestäsadasta lennosta 97,4 prosenttia on toteutunut Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalla.

13 lentoa on peruttu ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.

Suoria lentoja on korvattu Kemin-koneen välilaskulla 44 kertaa.

Lennoista 450 on kulkenut aikataulun mukaisesti.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä