Paikallisuutiset

Pohjalaiset pk-yritykset mielivät Japanin markkinoille – Jos siellä puhutaan Pohjoismaista, puhutaan nimenomaan Suomesta, tietää Viexpon asiantuntija Carita Pöntiö

Jos vienti olisi helppoa, kaikki yrittäjät tekisivät sitä jatkuvasti ja vieläpä onnistuisivat siinä hyvin. Todellisuus on kuitenkin toinen: onnistuneeseen vientiin tarvitaan oikeanlaiset markkinat, erikoinen tuote, riittävät resurssit ja melko paljon rahaa.

Pohjanmaalta Japaniin -hankkeen yritykset ovat kuitenkin päättäneet yrittää. Ryhmässä on mukana seitsemän pientä ja keskisuurta yritystä tekstiili-, luonnonkosmetiikka-, nahka-, käsityö- ja sisustusalalta. Tavoitteena on kehittää yritysten vientivalmiuksia ja löytää potentiaalisia asiakkaita Japanista.

– Tärkeintä on nostaa esiin sitä tosiasiaa, että vienti vaatii aina paneutumista ja aikaa. Jos tuotetta ei revitä heti käsistä, ei kannata missään nimessä luovuttaa, hanketta hallinnoivan Viexpon asiantuntijaCarita Pöntiö kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Edessä on pitkä tie. Viennin käynnistäminen tulee todennäköisesti kestämään monta vuotta.

 Pieni yritys ei voi laittaa vientiin hirveästi paukkuja kerralla, koska rahaa on tultava jostakin koko ajan. Carita Pöntiö Viexpon asiantuntija

– Pieni yritys ei voi laittaa vientiin hirveästi paukkuja kerralla, koska rahaa on tultava jostakin koko ajan.

Pöntiön mukaan viennistä puhutaan julkisuudessa ja politiikassa paljon, mutta käytännössä sen toteuttaminen jää yksinomaan yritysten harteille. Silloin vientiä ei voida tehdä pelkästään viennin vuoksi, vaan siitä on oikeasti saatava myös rahaa.

Yksikään yritys ei voi vain osoittaa karttapalloa ja todeta, että lähtee viemään tuotteitaan sormen osoittamaan suuntaan. Ensin pitää tehdä markkinaselvitys, joka paljastaa, onko tuotteella oikeasti kysyntää kyseisessä maassa. Saharaan ei kannata myydä metsäkoneita, koska niille ei ole siellä käyttöä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Minunkaan ei kannata hakata päätäni seinään ja yrittää saada tuotteitani myyntiin Pariisiin, koska siellä on todella paljon tarjontaa jo valmiiksi. Voin yhtä hyvin suunnata katseeni helpompaan maahan, kintaita ja sormikkaita valmistavan Paccas Oy:n yrittäjäSatu Tuomala toteaa.

Mutta miksi juuri Japani? Ehkä juuri siksi, että Etelä-Korean tavoin suomalaisuudesta on siellä valtavasti etua.

– Suomi on todella kovassa suosiossa Japanissa. Jos siellä puhutaan Pohjoismaista, puhutaan nimenomaan Suomesta, joulupukista ja muumeista. Tämä valmis maabrändi kannattaa ehdottomasti hyödyntää, Pöntiö sanoo.

Hänen mielestään japanilaiset pitävät suomalaisesta muotokielestä ja arvostavat korkeaa laatua. Japanissa suomalaisuus on laadun tae.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Tutkimusten mukaan 20-30 prosenttia japanilaisista haluaa maksaa laadusta. Se on melkoinen osa maan väkimäärästä, luonnonkosmetiikkaa myyvän Rimita Green Oy:n yrittäjäMinna Uusitalo kertoo.

Suomalaiset yritykset eivät pysty kilpailemaan viennissä hinnoilla, mutta muitakin keinoja löytyy. Uusitalon mielestä suomalaisia pidetään esimerkiksi erittäin luotettavina.

– Ja olemme hyviä ottamaan huomioon kulttuurierot. Japanissakin tarvitaan tietynlaista nöyryyttä, jotta vältetään nokkakolarit, Kokkolan Nahka Oy:n yrittäjäJuha Örnberg muistuttaa.

Joka tapauksessa maailma on nykyään netin ja sosiaalisen median myötä paljon pienempi paikka. Ulkomaiset kilpailijat ovat jo Suomen markkinoilla, joten heidän tekemisiään on seurattava tarkasti.

– Vaikka yrityksellä ei olisi tarvetta hakea asiakkaita Suomen ulkopuolelta, on kuitenkin ajateltava globaalisti. Jos kulkee laput silmillä, on todennäköistä, että yritys kuihtuu ja kuolee pois. Ja oikeastaan vientikin on aivan tavallista myyntiä: asiakkaat vain sattuvat asumaan Suomen rajojen ulkopuolella, Pöntiö huomauttaa.

Fakta

Pohjanmaalta Japaniin -hanke

Yritysryhmähanke, joka pyrkii kehittämään pohjalaisten yritysten vientivalmiuksia.

Hankkeen aikana perehdytään Japanin kulttuuriin, tehdään markkinaselvityksiä, etsitään potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja asiakkaita sekä tehdään matka Japaniin.

Hankkeessa on mukana seitsemän yritystä: PaaPii Design, Kokkolan Nahka, Paccas, Rimita Green, Lankava, Jokipiin Pellava ja Henua Organics.

Hanketta hallinnoi Viexpo ja sen rahoittavat Pohjanmaan ely-keskus sekä osallistuvat yritykset.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä