Paikallisuutiset

Vaivaisukkojen tarinat, "virtaan astuneet" kirkkoherrat ja rakennusajan kiistat värittävät 250 vuotta täyttävän Lohtajan kirkon historiaa – Sisältäkin kirkko on kuin karamelli. Katso kuvat!

Sunnuntaina tulee kuluneeksi 250 vuotta siitä, kun Lohtajan nykyisessä kirkossa järjestettiin ensimmäinen jumalanpalvelus. Kirkko on seissyt paikallaan noin kymmenen sukupolven ajan, mutta siinä ajassa kirkon väri on ehtinyt vaihtua neljä kertaa, vaivaisukko on menettänyt päänsä, ja parkkipaikalle on laitettu kivääreitä kekoon.

Vessa kirkkoon saatiin kuitenkin vasta neljätoista vuotta sitten.

Nykyinen Lohtajan kirkko, jota myös Sofia Magdalenan kirkoksi kutsutaan, on pitäjän viides tai kuudes kirkko. Kirkkojen lukumäärä riippuu siitä, lasketaanko ennen pitäjän perustamista rakennettu pikkukirkko Lohtajan kirkoksi vai ei. Perimätiedon mukaan pikkukirkko sijaitsi joka tapauksessa merenrannalla Kylänmäessä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Varsinaiselle Kirkonmäelle rakennettiin pieni kappeli vuonna 1576 ja isompi kirkko vuonna 1617. Sitten iski salama ja poltti koko kirkon. Elettiin vuotta 1643.

Uusi pitkänmallinen kirkko valmistui vuotta myöhemmin ja palveli seurakuntalaisia vuoteen 1768 saakka. Koska pitkäkirkko meni loppuaikoina huonoon kuntoon, seurakuntalaiset olivat jo vuonna 1766 päättäneet rakentaa uuden kirkon. Rakennussuunnitelma pyydettiin kokkolalaiselta Matti Hongalta.

– Honka tunnettiin täällä, koska hän oli korjannut vanhaa pitkäkirkkoa ja tarkastanut sen tornin, Lohtajan kotiseutuyhdistyksen puheenjohtajaHelena Anttiroiko-Mehtälä kertoo.

Lohtajan kirkon suunnitellut Matti Honka suunnitteli aikoinaan yksitoista kirkkoa ja kuusi tapulia.
Lohtajan kirkon suunnitellut Matti Honka suunnitteli aikoinaan yksitoista kirkkoa ja kuusi tapulia. Kuva: Markku Jokela
Kirkossa on kynttiläkruunuja, lamppuja ja kynttilälampetteja.
Kirkossa on kynttiläkruunuja, lamppuja ja kynttilälampetteja. Kuva: Markku Jokela

Kun Honka sitten esitteli suunnitelman pitäjänkokouksessa, se järkytti muutamaa isäntää. Heidän toiveissaan oli tavallinen pitkäkirkko, mutta Hongan piirustuksissa komeili Ruotsista vaikutteita saanut 900 hengen ristikirkko.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kuningas Adolf Fredrik kuitenkin hyväksyi pitäjän anomuksen ristikirkon rakentamisesta, joten seuraavaksi päästiin kinastelemaan kirkon paikasta ja kappeliseurakuntalaisten harteille lankeavan rakennustyön määrästä.

– Siihen aikaan tämä oli Suur-Lohtajan aluetta eli Himanka, Kannus, Toholampi ja Lestijärvi olivat Lohtajan kappeliseurakuntia. Kannukseen ja Toholammille oli juuri tehty uudet kirkot, joten Lohtajan kirkon rakentaminen aiheutti kappeliseurakunnissa pientä napinaa.

Vastustuksen jälkeen kappeliseurakunnat kuitenkin osallistuivat rakennustöihin, ja paikastakin päästiin yksimielisyyteen. Kirkonmäen korkein kohta voitti vanhan kirkon paikan neljästä syystä: maaperä oli siellä kovempaa, hautausmaalle jäi enemmän tilaa, vanhan kirkon yli lensi itätuulella kipinöitä Junttilan majatalosta ja uusi kirkko tulisi viisi kyynärää ylemmäksi kuin vanha ja olisi näin hyvä maamerkki merenkulkijoille.

Lohtajan kirkko on Länsi-Suomen ainoa kaksoisristikirkko eli sen sisänurkkiin on lisätty ulkonevat kulmaukset.
Lohtajan kirkko on Länsi-Suomen ainoa kaksoisristikirkko eli sen sisänurkkiin on lisätty ulkonevat kulmaukset. Kuva: Markku Jokela
Vanha kellotapuli siirrettiin uuden kirkon viereen keväällä 1769.
Vanha kellotapuli siirrettiin uuden kirkon viereen keväällä 1769. Kuva: Markku Jokela

Kirkko valmistui uskomattoman nopeasti runsaan vuoden aikana. Syynä saattoi olla se, että lohtajalaiset olivat osallistuneet laivojen rakentamiseen 1600-luvulta lähtien, joten yksi kirkko ei siinä vaiheessa tuntunut missään.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vanhan kirkon irtaimistoa hyödynnettiin runsaasti uudessa kirkossa. Muun muassa kirkonkello, votiivilaiva, kastemalja, tekstiilit ja kynttilälampetit saivat uudet paikat vastavalmistuneesta kirkosta. Samoin kävi barokkityyliselle saarnastuolille.

– Saarnastuoli tehtiin vanhaan kirkkoon sen jälkeen, kun viholliset olivat isovihan aikana rikkoneet edellisen. Veteliläinen ”Nikkari Erkki” teki puutyöt, mutta alaveteliläinen Johan Backman hoiti koristelut, maalaukset ja kultaukset.

Saarnastuolin valmistaminen maksoi suunnilleen saman verran kuin uuden kirkon rakentaminen.

Kirkon saarnastuolin koristeli Johan Backman.
Kirkon saarnastuolin koristeli Johan Backman. Kuva: Markku Jokela
Saarnastuolin "taivaassa" on kullattu kyyhkynen, joka on pyhän hengen vertauskuva.
Saarnastuolin "taivaassa" on kullattu kyyhkynen, joka on pyhän hengen vertauskuva. Kuva: Markku Jokela
Kirkkolaiva mainitaan jo kirkon vanhimmassa säilyneessä inventaarissa vuonna 1689.
Kirkkolaiva mainitaan jo kirkon vanhimmassa säilyneessä inventaarissa vuonna 1689. Kuva: Markku Jokela
Tämä krusifiksi on lahjoitettu kirkolle.
Tämä krusifiksi on lahjoitettu kirkolle. Kuva: Markku Jokela

Mutta kirkosta tuli hyvä. Ensimmäiset sata vuotta se pärjäsi kokonaan ilman remonttia: ainoastaan kattoa tervattiin silloin tällöin. Vuonna 1843 uusittiin ikkunat ja vuonna 1890 vaihdettiin muutamia paanuja. Kirkon ulkopintojen väri vaihtui vuosien saatossa puisista hirsistä punaiseksi, punaisesta punakeltaiseksi ja siitä punaisen kautta keltaiseksi.

Ensimmäinen suuri peruskorjaus tehtiin vuosina 1905–1906. Silloin kirkon sisäpaalujen kirkkoherroista, kappalaisista ja kirkon historiasta kertovat tekstit laitettiin lautojen taakse piiloon.

– Ajateltiin, että jumalanpalveluksessa ihmisten huomio kiinnittyy niihin liikaa, vaikka eiväthän tekstit oikeasti häiritse lainkaan. Niitä on niin vaikea lukea, että moni luovuttaa heti alkuunsa. Eräs lapsikin ihmetteli kerran, miksi kaikki kirkkoherrat ovat astuneet virtaan, Lohtajan seurakunnan emeritus kirkkoherraTuomo Jukkola naurahtaa.

Vuoden 1955 peruskorjauksen yhteydessä tekstit yritettiin saada esiin, mutta vastustusta oli silloinkin liikaa. Laudat vaihdettiin levyihin, ja remonttimiehet jättivät levyn alle lapun, jossa totesivat vastustavansa tekstien peittämistä.

Miesten toive toteutui, kun tekstit paljastettiin vuosituhannen vaihteessa.

Tuomo Jukkola ei ole huolissaan siitä, että paalujen tekstit kiinnittäisivät liikaa huomiota jumalanpalveluksessa. Niitä on niin vaikea lukea, että eräs lapsikin ihmetteli kerran miksi kaikki kirkkoherrat ovat astuneet virtaan.
Tuomo Jukkola ei ole huolissaan siitä, että paalujen tekstit kiinnittäisivät liikaa huomiota jumalanpalveluksessa. Niitä on niin vaikea lukea, että eräs lapsikin ihmetteli kerran miksi kaikki kirkkoherrat ovat astuneet virtaan. Kuva: Markku Jokela
Kirkon urut on uusittu vuonna 1946.
Kirkon urut on uusittu vuonna 1946. Kuva: Markku Jokela

Kirkon viimeisin remontti tehtiin kymmenen vuotta sitten. Silloin uudistettiin sähkölämmitys, puhdistettiin saarnastuoli, peruskorjattiin penkit, restauroitiin alttaritaulut, paranneltiin ulkomaalausta, korjattiin aikojen saatossa hapertunut kivijalka ja uudistettiin sisätilojen väritys.

Ja nyt kirkossa todella riittää väriä. Valkoiset seinät vaihtuivat vihreän ja sinisen sävyihin. Saarnastuolin maalaukset pääsevät paremmin esiin puhdistuksen jälkeen ja kolmiosainen alttaritaulu suorastaan loistaa.

– Oululainen Mikael Toppelius saapui maalaamaan alttaritauluja syyskuussa 1770. Koska vanhan kirkon irtaimistoa oli siirretty uuteen kirkkoon, alttaritauluihin oli varaa panostaa, Anttiroiko-Mehtälä selventää.

Kirjailija Sakari Topelius oli Jukkolan mukaan Mikael Toppeliuksen pojanpoika. Topelius kulki kouluaikoinaan Lohtajan rantatietä Ouluun ja näki matkallaan Lohtajan kirkon vaivaisukon. Myöhemmin hän kirjoitti ukosta sadun.

– Sadussa suntio ryöstää puuäijän eräänä kuutamoyönä ja tyhjentää sen verstaallaan. Samana yönä kirkon ohi kulkee toinen roisto, joka piiloutuu poliiseilta puuäijän paikalle. Lopulta paha saa kuitenkin palkkansa, Jukkola kuvailee.

Remontin yhteydessä levennettiin penkkien istuinosaa.
Remontin yhteydessä levennettiin penkkien istuinosaa. Kuva: Markku Jokela
Jukkola ja Anttiroiko-Mehtälä ovat kuulleet, että alttaritaulun keskimmäistä kuvaa pidetään Mikael Toppeliuksen parhaana työnä.
Jukkola ja Anttiroiko-Mehtälä ovat kuulleet, että alttaritaulun keskimmäistä kuvaa pidetään Mikael Toppeliuksen parhaana työnä. Kuva: Markku Jokela
Sakari Topelius on kirjoittanut sadun tästä vaivaisukosta.
Sakari Topelius on kirjoittanut sadun tästä vaivaisukosta. Kuva: Markku Jokela
Tämä kastepuu on otettu käyttöön vuonna 2015.
Tämä kastepuu on otettu käyttöön vuonna 2015. Kuva: Markku Jokela

Vielä tänäkin päivänä kirkon seinustalla kököttää sadun vaivaisukko, joka otettiin alun perin käyttöön vuonna 1820. Kun ukko meni huonoon kuntoon, seurakunta tilasi uuden.

– Hiskias Saarela teki Hiski-nimisen puuäijän. Hiski kuitenkin ryöstettiin melko pian ja sen pää hakattiin irti. Niinpä meidän täytyi korjata vanha äijä ja laittaa se takaisin paikoilleen.

Vaivaisukot ovat nähneet keisari Aleksanterin pysähtyvän vastanaineen parin luo ja antavan morsiamelle rahalahjan, huomanneet Vattajan sotaharjoituksista saapuneet sotilaat, jotka jättivät kiväärit kekoon parkkipaikalle ja osallistuivat jumalanpalvelukseen, ja kuulleet vanhojen kirkonkellojen lyövän tuhansia ja taas tuhansia kertoja.

Jukkolan mukaan lohtajalaiset ovat vielä 250 vuoden jälkeenkin erittäin ylpeitä kirkostaan.

– Vaikka meillä on komea pappila ja hieno puinen kansakoulu, niin kyllä tämä kirkko on kylämme kaunein ja arvokkain rakennus, hän toteaa.

Lähteet:

Lohtajan kirkko 250 vuotta -juhlakirjanen

Lakeuden kirkot -kirja

Fakta

Tiesitkö tämän Lohtajan kirkosta?

Kirkko sai nimensä Ruotsin kuningatar Sofia Magdalenan mukaan. Kirkko rakennettiin kuningas Adolf Fredrikin aikana, mutta kun alttaritaulut tulivat valmiiksi, kuninkuus oli siirtynyt Kustaa kolmannelle. Kirkkoa ei voitu kuitenkaan nimetä Kustaa kolmannen mukaan, koska Toholammin kirkko oli jo ehditty nimetä hänen mukaansa. Siksi Lohtajan kirkko sai nimensä kuningattarelta.

Nykyisen kirkon aikana virassa on toiminut 12 kirkkoherraa ja 14 kanttoria. Lohtajan seurakunnassa on runsaan 440 vuoden aikana ollut kaikkiaan 24 kirkkoherraa.

Urut hankittiin 1870-luvulla ja uudet urut vuonna 1946. Emeritus kirkkoherra Tuomo Jukkolan mukaan lohtajalaiset ovat hyviä veisaamaan, koska seurakunnassa ei ole aina ollut urkuja.

Kirkossa pidetään joka vuosi Lohtajan kirkkomusiikkijuhlat. Perinne on jatkunut jo 40 vuoden ajan.

Alun perin kirkkoon mahtui 900 ihmistä, mutta vuoden 2009 remontin aikana penkkirivejä harvennettiin, joten nykyään tilaa on 720 ihmiselle.

250-vuotiasta kirkkoa juhlistetaan tänä vuonna monella tavalla. Sunnuntaina on juhlamessu. Lisäksi kirkossa on nähtävillä valokuvanäyttely, 1600-luvulta ja 1900-luvulta peräisin olevat kasukat sekä kunnostettu Hiski-vaivaisukko.

Juhlavuoden kunniaksi kirkossa on esillä kaksi vanhaa kasukkaa, toinen 1600-luvulta ja toinen 1900-luvulta.

Markku Jokela

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä